Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken


Jeg er en god blanding. Det har tatt meg noen år å se dette. I tenårene ville jeg være som alle andre, så å være "halvt utlending" trivdes jeg ikke med. Min mor er fra en liten norsk bygd høyt til fjells, min far amerikaner med italienske foreldre.

Jeg har tenkt å skrive litt om våre juletradisjoner fra mine ti år i USA som barn. I tillegg får dere et par oppskrifter. Må bare beklage kvaliteten på bildene, men å scanne halvdårlige bilder som er 25-30 år gamle byr på litt utfordringer.

Vi bodde i samme huset som mine besteforeldre. "Grandma" og "Grandpa" bodde i 2. etasje. Jeg forbinder besteforeldrene mine med kabal, spise is når vi ønsket, søndagsmiddag og diverse "game shows" på TV.

Et par faste tradisjoner hadde vi i dagene før jul. Vi kjørte rundt i nabolaget for å se på noen faste julepyntete hus. Selv hadde vi en runde med lys rundt stuevinduet, og et par år slo vi til med litt i treet foran huset. Ikke akkurat slik som en i nabolaget med andre ord:



Flere ganger reiste vi inn til storbyen, selveste New York, for å se på tenning av juletreet. Om vi ikke så på selve tenningen dro vi en dag i romjula. Da tok vi toget inn og kjøpte gjerne en varm "pretzel".



Vi pyntet som oftest juletreet (ekte!...) lillejulaften, selv om de fleste hadde pyntet for lenge siden. Mye av pynten var fast hvert år, og alt jeg og min bror lagde skulle på treet. Jeg har fortsatt en liten tromme jeg lagde i pre-school som 3 åring (finner dessverre ikke bilde av den, kanskje jeg kan knipse den når vi pynter treet i kveld). Treet vårt var ganske annerledes enn besteforeldrene mine sitt som var i plast og med like, blanke, røde kuler og like engler.

Julaften er for mange amerikanere en ganske vanlig dag, men vi gjorde den litt norsk. Vi spiste julemiddag på kvelden, ofte juleskinke og blant annet rosenkål (som jeg enda ikke har lært å like, selv etter å ha tatt ÉN hver jul).

Mens vi spiste middag begynte det å komme folk til mine besteforeldre, andre slektninger. Mine besteforeldre hadde da laget mat hele dagen (sikkert i flere dager før også). Mange retter, italiensk mat laget fra bunnen. Etter en rolig middag hos oss selv gikk vi opp. Det var fortsatt mat å få om det var noe vi ville smake. Alltid noe som falt i smak.

Det som vi barna gledet oss mest til var å treffe søskenbarna og tremenninger. Vi var fra 7 til 10 barn, og like mange voksne. Hvordan det var plass til alle har jeg egentlig ikke skjønt, men vi barna satt vel ikke lenge på en plass. Vi spilte spill, bygde korthus og gumlet godsaker.

Høydepunktet, og det som gjorde vår feiring ganske annerledes fra både norsk og amerikansk jul, kom da klokka passerte midnatt. Min bestefar hadde bursdag 1. juledag, og dette ble alltid feiret med kake kl 00:00. Etter kakespising åpnet vi gaver, de til og fra gjestene som var der. Det hendte jeg, min bror og søskenbarna ikke var så veldig overrasket over gavene fra besteforeldrene. Vi lærte nemlig tidlig hvor Grandma gjemte gavene før de var pakket inn.

Leggetid eksisterte ikke for oss på julaften. Vi kunne sovne lett henslengt i en sofa eller stol, men det var ikke så langt til våre egne senger. Jeg kan heller ikke huske at vi sov lenge på første juledag. Vi hadde det vel for travelt med å se om Santa Claus hadde vært der. Strømper fylt med sjokolade, frukt og småting, og et tre med gaver under. På bildet her er Svanen 4 1/2 år og begeistret for en pakke rosiner og noen hårspenner. Lille Svanebror på 1 1/2 følger med. Strømpa mi har jeg enda, og jammen fyller ikke nissen den fortsatt med klementiner, sjokolade og julehefte.



Så måtte vi sjekke om nissen hadde spist julekakene og drukket melka vi hadde satt på stuebordet kvelden før. Som oftest hadde han også hatt tid til å skrive en liten "takk for kakene". Du verden, tenk å være så effektiv som Santa!

Jeg lovet noen oppskrifter, så her er to spesialiteter fra Sicilia som min bestefar lagde. Mine foreldre har tatt over tradisjonen, jeg spiser bare foreløpig. Må nok prøve selv neste år.

Først "sjokoladesuppe" eller "Cuccia" som spises på Luciadagen. Om det skrives slikt er jeg usikker på, er nok trolig dialekt. Min bestemor fortalte min mor at det skulle symbolisere øyne til Lucia, som ble "ofret" på et fat.

Nå er jo Luciadagen ganske nøyaktig ti dager siden, men prøv gjerne neste år... Mor mi kom selvsagt med oppskrift uten mengder, men jeg har mast meg til ca mengder.

  • ca 1 dl bygggryn legges i bløt kvelden før
  • kokes i ca 2 dl melk (som når en koker ris)
  • spe på til passe suppe (ca 1 l melk til sammen)
  • ha i litt salt og 1 plate kokesjokolade som smeltes i.


Så sfinge/sphinge som er en slags "ostekule" som frityrstekes.

Da vi flyttet tilbake til Norge fikk man ikke kjøpt ricotta-ost, iallefall ikke der vi bodde på bygda. Faren min lager også ostekake med ricotta-ost. Dermed måtte han lage ost. De kokte opp 6 l melk og tilsatte kefir og lot den oste seg. Dette måtte gjøres dagen før, så fortvilelsen var stor den gangen han hadde hatt salt i stedet for sukker i kaka. Nå er det mye lettere siden vi får kjøpt ricotta på butikken. Ostekaka og annen mat med ricotta lages oftere nå.
  • 0,5 kg ricotta
  • 3 ss sukker
  • 3 egg
  • 1 ts vaniljedråper
  • 300 g siktet hvetemel
  • olje til frityrsteking
  • Bland ricotta og sukker (bruk mikser).
  • Ha i eggene og vanilje.
  • Ha i mel til en passe deig som kan droppes i varm olje med teskje.
  • De er ferdige når de er gyldne og flyter opp.
  • Strø på melis før servering

Til slutt et bilde av dessertbordet hos mine besteforeldre. Jeg husker dessverre ikke hva alt er, men rett foran melkekartongen er iallefall sfinge.



Noen av disse tradisjonene har jeg beholdt. Jeg kommer stadig på flere jeg vil gjeninnføre. De siste årene har jeg "vokst", og er stoltere av mine aner og min gode blanding. Kanskje dumt å bruke 20-25 år å lære det. Mine besteforeldre er dessverre borte, men minnene fra årene i samme hus med de blir ikke borte.

Jeg ønsker alle på FP en gledelig jul, og håper alle har minst en jul de ser tilbake på med mye glede.

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
Mams sin avatar
Så koselig luke. Det dessertbordet var imponerende altså.
Postet 23-12-11 kl 07:31 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
For en fin luke!
Så spennende å lese om norsk/amerikansk jul. Selv er jeg oppvokst med norsk/engelsk/amerikansk jul. Mest norsk da.

Håper du får en fin jul med både nye og gamle tradisjoner.
Postet 23-12-11 kl 07:59 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For en fin luke! Tusen takk for at du deler, både minner og oppskrifter. For et herlig bilde av deg som 4-åring, det gir virkelig julestemning å se slik glede foreviget på et bilde.
Postet 23-12-11 kl 08:19 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
For en fin luke, veldig koselig å lese.
Postet 23-12-11 kl 08:57 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Koseluke! God jul Svanen
Postet 23-12-11 kl 09:03 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig luke. Det er så spennende med andre folks juletradisjoner!

God jul til deg også, Svanen!
Postet 23-12-11 kl 09:26 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
United sin avatar
Så fint å lese.
Postet 23-12-11 kl 09:43 av United United er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Kjempekoselig luke! Og søt liten Svane.

Så bra at du nå ser på det som en bra ting å ha den bakgrunnen. Jeg var alltid misunnelig på de som hadde utenlandske foreldre, og syntes det var skrekkelig kjedelig av foreldrene mine å være norske.
Postet 23-12-11 kl 09:46 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Nå fikk jeg skikkelig julestemning, takk for flott luke!
Et hus i nabolaget til moder'n er skikkelig "amerikansk" julepyntet. Reinsdyr, "levende" nisser og tusenvis av lys i skjønn forening, glorete til tusen, men litt morsomt allikevel. Ungene digger det huset.
Postet 23-12-11 kl 09:56 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Nok en herlig luke i adventskalenderen vår.
Postet 23-12-11 kl 10:17 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sånn fin skildring av din barndoms jul. Virkelig stemningsfulle bilder, særlig det av deg!
Postet 23-12-11 kl 10:30 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
God jul, Svanene. Det var stas å se bildene; både den deilig begeistringen av deg som barn, og det dessertbordet som er så overfylt at tallerknene står på vippen!

Og den tapeten i tillegg!
Postet 23-12-11 kl 10:31 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Utrolig koselig luke. Merket du noe til at du levde i et møte med tre forskjellige kulturer?

Jeg har en italiensk kollega som har vært god på å fortelle meg hvordan man feirer jul i Italia, og jeg har skjønt at det er ganske anderledes. Han synes julemiddagen i Norge er så stusselig. Den er god, men det er jo bare en ting (pinnekjøtt siden kona hans kommer fra pinnekjøttland). I Italia forstår jeg at det er masse forskjellig mat; med utheving av masse.
Postet 23-12-11 kl 10:40 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Fine luken!
Jeg ser at vompis-en var in allerede da.
Det er kjekt å lese andre skildre sin barndomsjul, og å se hva det er man husker og fokuserer på når man ser tilbake.
Postet 23-12-11 kl 10:42 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Elisabet sin avatar
Det var en flott luke på lille julaften. Koselig å høre om annerledes tradisjoner og se gamle bilder. Riktig god jul til deg.
Postet 23-12-11 kl 10:44 av Elisabet Elisabet er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
For en herlig luke. Det er så morsomt og høre om andres tradisjoner og mattradisjoner. Det dessertbordet så heftig ut. Og herlig blide av lille Svanen.
Postet 23-12-11 kl 10:53 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Så koselig luke! God jul!
Postet 23-12-11 kl 11:01 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så fin luke! Det er så fint å se på gamle bilder, og selv om det ikke er ens egne vekker tidskoloritten minner.
Postet 23-12-11 kl 11:21 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Fin og spennende luke med annerledes juletradisjoner. Du var veldig søt og glad for rosinene!
Postet 23-12-11 kl 11:37 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Det er så koselig å lese om andres julefeiring.
Postet 23-12-11 kl 11:45 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så koselig luke. Kjekt å kunne se verdien i å ha innspill fra ulike kulturer bak seg i voksen alder. Utrolig koselige julebilder!
Postet 23-12-11 kl 11:49 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Fin luke!
Det ser ut som om du holder i en røykpakke i den gule dressen din Men antar det ikke det er det.
Koselige Bilder!
Postet 23-12-11 kl 11:51 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
En skikkelig julekoseluke! Tusen takk!
Postet 23-12-11 kl 12:17 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Veldig kjekt å lese om dine juletradisjoner. Takk for fin luke.
Postet 23-12-11 kl 13:03 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Nydelig og spennende luke! Dessertbordet hos besteforeldrene dine var jo helt fantastisk (og det var jammen tapetet også!).

Denne julekalenderen er så utrolig fin.
Postet 23-12-11 kl 13:31 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
daffy sin avatar
Denne luken likte jeg veldig godt! Så eksotisk og spennende med Italienske juletradisjoner!
Postet 23-12-11 kl 16:19 av daffy daffy er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fin luke, Svanen. Artig å lære litt om ditt opphav.
Postet 23-12-11 kl 16:49 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Svanen sin avatar
Som barn i USA tenkte jeg nok ikke så mye på blandingen av tradisjoner og kultur. Da var de fleste rundt oss en blanding av diverse. Men vi flyttet tilbake til Norge da jeg begynte på ungdomsskolen, og det var da jeg ikke ville skille meg ut. Det satt nok så mye i meg at jeg sluttet å snakke engelsk med min far (så det er komisk å høre våre samtaler). Nå angrer jeg selvsagt at jeg ikke snakket mer engelsk med han også etter at jeg fikk barn. Da hadde jentene fått så mye engelsk gratis!

Måtte jo knipse tromma mi.



Pysjen min, i "deilig" kunststoff av noe slag (sikkert ganske brannfarlig!), tror jeg faktisk ligger i en kasse med litt klesplagg etter meg. Har ikke brukt den til jentene, men da var vel ikke slikt helt "inn" enda.

Tapeten ja, den hadde bestemor mi lenge, og rødt vegg-til-veggteppe i stua og nedover trappa.

Kanskje jeg skal få oppskrifta på "pignolata" og? Ungene synes det er digg... Tror det er det som er helt til høyre og bak på bildet, men vanskelig å se.
Postet 23-12-11 kl 18:50 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en herlig luke!
Postet 23-12-11 kl 21:22 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Koselig luke med spennende nye tradisjoner! Ha en riktig god jul!
Postet 23-12-11 kl 23:43 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no