Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 22

Postet 22-12-19 kl 03:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

22

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Jeg har fått mer og mer prestasjonsangst etter som den en fine kalenderluka etter den andre har sett lyset. Og temaet mitt har vi jo til gangs tatt til oss ute i fora den siste tiden. But here goes....

For et år dette har vært. Fikk verdens verste bursdagsgave på nyåret da jeg plutselig stod uten inntekt. Offer for innstramningen i AAP.
Nå, straks 1 år senere, er jeg bare dager fra å være ferdig med prøvetiden hos min nye arbeidsgiver. Etter 4 år utenfor arbeidslivet så begynte jeg i full jobb i sommer. Litt av en omveltning. Jeg er jo ikke automatisk frisk av den grunn, så jeg prøver iherdig å balansere alt.

Jeg har lest om så mange forferdelige historier dette året. Nå begynner jo en del å komme fram i nyhetene også. Og enda jeg jo vet at det er så mange som sliter økonomisk, så har det blitt så veldig synlig, for meg, når jeg nå har gått fra den ene ytterkanten til den andre.
Jeg er jo på et helt annet sted økonomisk i år enn i fjor. Og har dermed mulighet til å forhåpentligvis glede noen andre.

På ene senteret her så har de et ønsketre. Dvs det startet med ett tre for to år siden, så ble det 2 trær og i år stod det 3 trær. På de henger det ønsker i alle varianter fra barn og ungdom i familier som ikke har så god økonomi.
Mine hang på treet i fjor og de fikk derfor velge seg et hjerte hver. Det hang flere ønsker om airpods, noe unga syns var voldsomt, men jeg kan godt forstå ønskene. Vi kikket i alle 3 trærne og valget falt på leker og ullklær. Vi koste oss med å finne noe vi trodde skulle falle i smak, samtidig som jeg kjente på en frykt for å ikke "treffe". Jeg brukte nok litt mer penger enn jeg hadde tenkt, men samtidig så skulle jeg så ønske at jeg kunne gjort mer.
Samme dag som vi gjorde dette så ble jeg invitert inn i en FB-gruppe som ønsket å samle inn pent brukte leker og utstyr for å gi ut i julegaver til de som trenger. Så vi samlet det lille vi hadde og leverte dit også.

Å oppfylle et hjerte på treet blir en ny juletradisjon hos oss. Vi har ikke så mange tradisjoner sånn egentlig. Pynting av pepperkakehus er vel det eneste faste vi gjør før lille julaften. De to sortene julekaker vi har i hus er vi så heldig at vi får fra mamma.
Når det gjelder jula ellers så er vi helt på hæla i år. Bare det som kommer opp til første desember er oppe. Julekortene ble uten bilde. Har fortsatt planer om å lage Rocky road, men vi får se. Men sånn ble det i år. Tid og krefter holdt ikke helt ut. Vi skal ikke feire hjemme hos oss selv uansett. Kanskje jeg er litt mer rutinert og har hodet litt mer over vann til neste år, sånn at kalenderen ikke viser 2 mnd forskjell fra et blikk på den til det andre.

Med det vil jeg avslutte med en oppfordring enda jeg vet at vi er veldig flinke her inne. Hvis du har mulighet, se om det er noe du kan gjøre for andre. Oppfyll et ønske på et juletre, lever en julegave til de som samler inn slikt, doner noe til handlekurven som mange matbutikker har, kjøp pledd eller vaksiner, måk oppkjørselen til naboen, bak en litt større porsjon julekaker og gi til den andre naboen, finn fram fravokste leker/klær/utstyr etter ungene og la noen andre få gleden av det, eller hva som helst annet. Selv den minste ting kan glede noen andre.

Riktig god jul!

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
For en hyggelig, ny tradisjon og så godt å lese om at det går bedre for deg nå. Jul blir det uansett, jeg har bakt ... ingenting.
Postet 22-12-19 kl 09:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så fin luke, Star!
Og veldig fin oppfordring.
Postet 22-12-19 kl 09:06 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for en nydelig luke. Det har virkelig vært julemagisk og lærerrikt å lest om alle de ulike advents og juletradisjonene rundt om. Det er godt å vite at "alle andre" heller ikke nødvendigvis har high maintenance på advent og julefeiring.
Postet 22-12-19 kl 09:46 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk, Star! Så fin luke, en super oppfordring! Både på jobb og i familien min har det vært stort fokus på at ikke alle har det like greit økonomisk som veldig mange her i landet har. Jeg har to favorittorganisasjiner, som alltid får og som får ekstra i desember, blant annet fordi det har vært fokus på det her i forumet. Jeg tar utfordringen din og skal se om jeg kan bidra rundt meg disse siste dagene før jul.

Og hvi det er noen trøst, så har jeg hverken bakt eller vasket eller pyntet ennå. Jeg skal gjøre det jeg rekker, jula kommer uansett.
Postet 22-12-19 kl 09:52 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Nydelig luke, Star, og flott oppfordring! I år har vi bidratt litt ekstra her og der fordi vi har mulighet til det. Men desember har rast avgårde uten at vi har gjort så mye av de tradisjonelle tingene. Barna blir større, ting endres og ting som var viktige da de var små er ikke like viktige lenger. Jul blir det uansett.
Postet 22-12-19 kl 10:48 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin oppfordring. God jul, Star.
Postet 22-12-19 kl 11:17 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Fin luke.

God jul, star.
Postet 22-12-19 kl 13:13 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Tusen takk for fin luke, Star!
Postet 22-12-19 kl 13:19 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fin luke! God jul til deg og dine.
Postet 22-12-19 kl 14:59 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
God jul til deg og dine!
Postet 22-12-19 kl 19:12 av IOA IOA er aktiv nå
Gammel
Pamina sin avatar
God jul! For en fin tradisjon med juketreønsker
Postet 22-12-19 kl 20:01 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Så flott luke!!
Postet 22-12-19 kl 20:28 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no