Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 6

Postet 06-12-19 kl 06:18 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

6

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Hundestjerna

Vi har en litt annerledes nedtelling til jul i år. Selvsagt gleder vi oss fortsatt til den 24, men i år er den 17. desember enda mer etterlengtet. Da kommer nemlig et nytt lite familiemedlem til oss, av den hårete sorten. Vi skal få hund til jul!

Valget om å få hund har på ingen måte vært lett eller overilt. Ungene, og særlig yngste, har ønsket seg hund i mange år. Mannen har i grunnen også lenge hatt lyst på hund, men han reiser mye, og derfor har det vært lite aktuelt før ungene ble såpass store at de både var mer selvgående og kunne hjelpe mer til. Og så var det meg da. Jeg har alltid tenkt at jeg er mer av et kattemenneske, men katt er dessverre utelukket pga mannens allergi. Det er vel drøyt tre år siden jeg for første gang kjente at jo, det kunne ha vært ganske koselig med en turkamerat. Men jeg har likevel vært skeptisk, for hvordan ville det fungere i praksis? Verken mannen eller jeg har noe særlig erfaring med hund fra egne familier. Mannens familie hadde riktignok en vilter blandingshund da han var ganske liten. Den rømte stadig vekk, og ingen hadde ordentlig kustus på den. Og det til tross for at svigerfar hadde fått karakteren S i hundedressur –som brevkurs... Foreldrene mine arvet en hund i noen år da de jobbet i utlandet, en fantastisk snill labrador som både jeg og særlig mannen likte veldig godt da i besøkte dem. Men vi ønsket oss nok en litt mindre hund. Som potensielle ferske hunde-eiere har vi vært opptatt av at vi må ha en hund som er lett å oppdra, og vi har også ønsket en hund som ikke røyter og som er «allergivennlig», selv om vi vet at det ikke finnes noen allergifrie hunder. Vi fant ut at mellompuddel kunne passe godt for oss. I vinter var vi og hilste på et kull dvergpuddelvalper. De var veldig fine, selv om de kanskje var litt vel små i forhold til det vi hadde tenkt. Vi var på nippet til å kjøpe, men tidspunktet passet dårlig – jeg var ikke helt frisk og mannen hadde mange planlagte jobbreiser den første tiden. Så vi bestemte oss for å vente litt til. Jeg har fulgt med på valpesidene til Puddelklubben og på Finn, men det har ikke vært noe særlig mellompuddelvalper til salgs, og ingen dvergpuddelvalper heller i vårt nærområde.

For to uker siden sendte 12-åringen meg en annonse fra Finn. Dvergpudler igjen, ikke i nærområdet men i alle fall i riktig landsdel. Vi grublet noen dager, og på mandagen tok mannen kontakt med selgeren. Da var to tisper allerede solgt, og to hanner var igjen. Den ene var endel større enn søsknene, og det viste seg at faren var halvt mellompuddel. Selgeren bor dessverre for langt unna til at vi kunne dra og hilse på dem. Det er ikke ideelt, men sånn blir det når man har bestemt seg for en bestemt rase og bor et sted med ganske få valpekull tilgjengelig. Vi fikk se flere bilder, og videoer, og mannen ble mer og mer forelsket. Denne gangen passer tidspunktet mye bedre. Mannen har få reiser planlagt det neste halvåret, og han har lovet at han skal ha hovedansvaret for å være hjemme mens valpen er liten. Etter to dager til med grubling, der angsten for å skulle få hund etterhvert ble erstattet av angsten for at vår utvalgte valp skulle bli solgt før vi fikk bestemt oss, endte det med at den største hannvalpen ble reservert. Dato for overlevering er avtalt, vi svermer over nye videoer som vi får tilsendt hver dag, vi har bestilt plass på valpekurs i januar og jeg leser alt jeg kommer over om hund. Bl.a. har jeg sniklest i alle hundetrådene her på FP i flere måneder. Og i dag har jeg begynt å titte på oppskrifter på hundegenser. Lille vennen skal jo ikke fryse når vi skal ut i jula!

Navnet på vidunderet er også bestemt. Det startet som en spøk mellom meg og yngste, siden vi begge er Harry Potter fans. Når jeg i tillegg fant ut at det er navnet på den største og mest lyssterke stjerna i stjernebildet Store Hund, og at den ofte kalles Hundestjerna, fikk jeg gjennomslag hos mannen også. Sirius skal hjem til jul!

Kommentarer totalt 39

Kommentarer

Gammel
Blånn sin avatar
Postet 06-12-19 kl 06:26 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Åh, så nydelig! Jeg var der du er for noen år tilbake, og gikk litt sånn halvmotvillig med på å få hund. Og den lille rakkeren vi har er noe av det beste jeg har gjort de siste årene. Det er utrolig mye kos og selskap i å ha hund, Gled dere!
Postet 06-12-19 kl 07:14 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg synes alle som skaffer seg hun er helt splitter pine gale, men det er meg.

Han ser fryktelig søt ut.
Postet 06-12-19 kl 07:51 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
For en skjønning.
Postet 06-12-19 kl 07:55 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Næmen, helledussen.
Postet 06-12-19 kl 07:56 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Han er nydelig, og for et flott navn! Pappa og kona har puddel (i grenselandet dverg/toy), og det er tøffere dyr enn jeg trodde før.
Postet 06-12-19 kl 08:10 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så fiin! Mini ønsker seg hund til jul, men det får han ikke. Han ønsker seg også pc og er litt mer aktuelt.
Lykke til med valpen!
Postet 06-12-19 kl 08:32 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Så skjønn! Der har du en skikkelig kompis!
Postet 06-12-19 kl 08:35 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Gratulerer! Dette høres omtrent eksakt ut som oss! Vi ligger bare noen dager foran dere, vår valp kom til oss på lørdag! Det er jammen meg en ganske diger omveltning, men veldig stas også.
Postet 06-12-19 kl 08:44 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så skjønn, gratulerer.

Hund står øverst på ønskelista til minsten også. En Husky faktisk. Det ønsket blir ikke oppfylt for å si det sånn.
Postet 06-12-19 kl 09:17 av star star er ikke aktiv
Oppdatert 06-12-19 kl 09:53 av star
Gammel
Olvina sin avatar
Åh, så nydeleg! Hund står øverst på ynskjelista her og, men mannen er allergisk, så foreløpig får eg nøye meg med å glede meg over andre sine hundar.
Postet 06-12-19 kl 09:26 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Å så fin! Vi fikk valp i juli, en Lagotto som heter Vega. Med egen instagramkonto også. Innstil deg på travle tider, men en tid med veldig mye kos også.
Postet 06-12-19 kl 09:36 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Nommin. Og så fint og passende navn!
Postet 06-12-19 kl 09:55 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åhhhh! Valp!
Postet 06-12-19 kl 10:12 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Han var jo søt !
Postet 06-12-19 kl 10:12 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en nydelig kar! Å få hund er noe av det lureste vi har gjort.
Postet 06-12-19 kl 10:20 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Nydelig!

(Nei, Matilda. Vi skal ikke ha hund nå, vi skal ikke ha hund nå, vi skal ikke ha hund nå...)
Postet 06-12-19 kl 10:27 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Nommin, så skjønn!
Postet 06-12-19 kl 10:31 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Bobbelur sin avatar
For en flott adventstid dere har! Kjempesøt kar, gleder meg til å følge med på dere!
Postet 06-12-19 kl 10:32 av Bobbelur Bobbelur er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så søøøt!

Gratulerer med nytt familiemedlem, gleder meg til å bli kjent med ham på avstand.
Postet 06-12-19 kl 10:54 av Pamina Pamina er aktiv nå
Oppdatert 06-12-19 kl 12:46 av Pamina
Gammel
tink sin avatar
Næh, det blir stas! Det høres koselig ut med hund, smart å vente til man har barn som kan være med å ta ansvar. Vi er ikke helt der enda, og gjemmer oss fortsatt bak allergi og frihet til å reise.
Postet 06-12-19 kl 10:56 av tink tink er aktiv nå
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 06-12-19 kl 10:57 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Å, så nydelig, nå ble jeg helt varm i hjertet!

Vi har hatt "testhund" de siste to årene - vi har vært forverter for en som skal bli førerhund eller servicehund. Nå er hun inne i test (for andre gang, første gang ble hun sendt hjem med beskjed om at hun ikke var skolemoden. ), og det er virkelig et savn! Tirsdag kommer hun hjem på lang juleferie, da - det blir deilig!!

Hund er som å ha en levende lykkepille i huset, altså!
Postet 06-12-19 kl 11:58 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Å, for en vakker liten Sirius!
Postet 06-12-19 kl 12:25 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Levende lykkepille. Joda, jeg gleder meg veldig jeg også. Men jammen er det mye å sette seg inn i. Hvor mye og hva slags utstyr må man ha i hus fra dag 1? Og må alt være syntetisk og plastic fantastic? Er det tullete og/eller umoralsk å gjøre sånn som da jeg fikk menneskebabyene mine og kjøpe saueskinn til senga i stedet for syntetiske tepper? Må/bør valpen ha bur å sove i fra dag 1? Er det ok å bruke det gamle transportburet i kattestørrelse som bilbur til å begynne med, eller må/bør det kjøpes eget bilbur med en gang? Så mange spørsmål, og de fleste som svarer på nett (i form av utstyrslister o.l.) har noe å selge virker det som...
Postet 06-12-19 kl 13:24 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Å, så heldige dere er!
Postet 06-12-19 kl 13:52 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Nåh! Jeg vil og ha hund, men det passer slett ikke inn i familien siden mannen overhodet ikke vil ha. Så søt en kar, og for et fint navn.
Postet 06-12-19 kl 14:39 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Et saueskinn blir nok karnøflet på null komme svisj...

Det er greit at de første tingene valpen har er relativt kjipe, billige greier, som gamle fleecetepper.
Postet 06-12-19 kl 14:49 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Hund! Sirius...
Postet 06-12-19 kl 16:39 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Åh!
Postet 06-12-19 kl 17:24 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Nommiiiiin! :hjerter:
Postet 07-12-19 kl 00:01 av Lorien Lorien er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Katteburet vil funke til første tur. Saueskinn kan bli supersuksess - eller bitt i fillebiter. Mine to sover på saueskinn og har bare klart å rive i filler et sånt pynteskinn fra Kid.

Lykke til! Det kommer til å bli så bra - det er så deilig å ha noen i hus som blir helt tussetelykkelige når de ser deg.
Postet 07-12-19 kl 00:25 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Åh! Jeg er oppvokst med puddel. Grattis med julehunden Sirius.
Postet 07-12-19 kl 00:47 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Åh!
Man elsker plutselig disse hårtassene veldig mye, du er forberedt på det? De kan være veldig irriterende og slitsomme, men de gir så uendelig mye glede og kos. Og det blir så utrolig tomt det dagen de er borte.
Nyt gode hundedager, han er jo bare til å spise opp.
Postet 07-12-19 kl 01:14 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Herlig tass!
Postet 07-12-19 kl 08:16 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Heilo sin avatar
Oppdatering: I morgen kommer han! Vi har kjøpt inn bærebag til henting på flyet, sele, bånd, ID-merke, mat- og vannskål, hundeseng, diverse pipeleker, klosaks, børster, valpefor, godbiter og bæsjeposer. I tillegg arver han transportbur i kattestørrelse og to gode tissesikre puter etter marsvina vi hadde før og et fleeceteppe som jeg ikke bruker fordi fleece. Jeg har strikket dekken og er snart ferdig med en liten tovet seng/kurv/pute/hva det nå egentlig blir. Jeg er ganske så nervøs, og lurer selvsagt på om det er noe veldig viktig vi har glemt. Nydelig er han i alle fall:
Postet 16-12-19 kl 09:05 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Åi, shit, megabilde!
Postet 16-12-19 kl 09:05 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Næmmen, åh!
Postet 16-12-19 kl 09:06 av tink tink er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Det går HELT fint med megabilde av en sånn nudling!
Postet 16-12-19 kl 09:06 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no