Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 20

Postet 20-12-19 kl 07:20 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

20

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Jeg låner/stjeler Blondie sin innledning fra luke nr. 16, for hun setter ord på akkurat det jeg også tenker om årets julekalenderbidrag:

«Utfordringen med å få utdelt en sen luke er at stresset stiger litt for hver lille humring, gapskratt og rørte følelse. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kjenner på at adventskalenderen er en av de viktige førjulstradisjonene i nettsfæren. Det ligger jo en god bøtte ansvar i å levere, men den personlige touchen er tross alt en del av suksessen.»

Jeg hopper i det likevel, og skriver et innlegg som nok interesserer et fåtall av dere, men som er veldig jul for meg og min familie:

Hvert år er vi i juleselskap hos svigers 2. juledag, og hvert eneste år passer det like dårlig. Dette er en dag familien vår gjerne skulle hatt hjemme i pysj foran TV-en, men siden vi også vil møte halve delen av slekta i jula, må TV vike. Så vi voksne sitter heller og smugkikker på mobilen i ny og ne, mens ungdommene kikker mer åpenlyst. Og jubler der det jubles bør, for 2. juledag, også kalt Boxing day, er fotballens festdag i England.

Mange nordmenn, fotballinteressert eller ei, vet nok at Boxing Day er en stor dag for engelsk fotball. Men hvorfor 26. desember kalles Boxing Day, er ikke bare enkelt å forklare. Det er verken boksing eller fotball som har gitt navn til denne dagen.

– For flere hundre år siden pleide folk å legge ting i esker og sette dem ute. Eskene ble hentet av de fattige. Der kommer navnet fra. Denne tradisjonen praktiseres også i dag, gjennom hele førjulstiden, forklarer presten Michael ved Liverpool Metropolitan Cathedral. (TV2: Derfor kaller engelskmennene andre juledag for Boxing Day)

– Det var vanlig at folk som hadde tjenere ga dem en slags bonus den 26. Dette var så innarbeidet at det ble regnet som en del av lønna. Jeg er usikker på når dette startet, men det var i hvert fall en tradisjon på 1600-tallet, forteller professor Juan Christian Pellicer ved Universitetet i Oslo.
Han har skrevet doktoravhandling om den engelske dikteren John Philips, og tilfeldigvis kom han borti begrepet i et brev poeten skrev.
– I et brev fra julen 1705 skriver han om en betaling han fikk fra daværende minister Robert Harley. Og penger han fikk «so that it would seem a Christmas Box». Det var altså noe som ble gjort på en taktfull måte, men det betyr ikke at de nødvendigvis kom i en eske, sier Pellicer. Tradisjonen holdes fremdeles ved like på enkelte arbeidsplasser.

Boxing Day kan også referere til en boks som var plassert i alle kirkene på 1. juledag, der kirkegjengerne kunne legge almisser til de fattige. Boksene ble alltid åpnet på 2. juledag (NRK: Derfor heter det Boxing Day. Selv engelskmenn er visstnok i tvil)

Såh – nå kan du slå til med litt historie- og litt fotballkunnskap i middagsbesøket hos tante Alma. Og kanskje skal du også smugkikke litt på mobilen? Her er i alle fall en oversikt over de engelske ligakampene 2. juledag, Boxing day:

Kl. 13.30:
Tottenham - Brighton

Kl. 16.00:
Bournemouth - Arsenal
Aston Villa - Norwich
Chelsea - Southampton
Crystal Palace - West Ham
Everton - Burnley
Sheff United - Watford

Kl. 18.30
Man United - Newcastle

Kl. 21.00
Leicester – Liverpool

I år blir det ingen mobil under bordet for vår del, for vårt lag spiller ikke før kl. 21. Da er vi hjemme i god tid, benket i sofaen i pysj og med smågodt. Etter kampslutt er det rett i seng, for dagen etter, 3. juledag kl. 06.00, går flyet vårt til Liverpool. Der skal vi tilbringe romjul og nyttår, og se hjemmekamper på fantastisk Anfield 29. desember og 2. januar.

Helt til slutt deler jeg en film fra Liverpoolspillerenes årlige julebidrag til de som trenger en ekstra oppmuntring. Se, og nyt, de tindrende barneøynene og den herlige scauserdialekten. God jul – You`ll never walk alone!

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Java sin avatar
God kamp! Dere høres ut som en godt sammensveiset og fin familie. Takk for en fin luke.
Postet 20-12-19 kl 07:46 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Der lærte jeg sannelig noe nytt!

Ønsker dere en riktig god jul og en fantastisk tur til England!
Postet 20-12-19 kl 08:46 av millact millact er aktiv nå
Gammel
Inagh sin avatar
Åh, heldige dere som skal til Liverpool!

Riktig god jul til dere, og veldig god mellomjul!
Postet 20-12-19 kl 09:02 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Der lærte jeg også noe nytt!

Ha en riktig fin fotballromjul!
Postet 20-12-19 kl 09:02 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Fineste fotballluka!!
Postet 20-12-19 kl 09:49 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar

Jeg sitter på jobb og tårene renner..
Postet 20-12-19 kl 10:15 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Takk for advarsel om hva som kan vente meg om kvelden andre juledag, siden jeg skal feire jul med to Liverpool-supportere, også kjent som sønn og datter.
Postet 20-12-19 kl 10:19 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fotballen blåser jeg i, men takk for morsomme trivia. Sånt liker jeg!
Postet 20-12-19 kl 10:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Finfin luke!

United mot Newcastle, altså? Go Magpies!
Postet 20-12-19 kl 10:59 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Sitter og griner på banen, takkskarruha.

YNWA!
Postet 20-12-19 kl 11:07 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Lærte litt jeg også.
13.30 og 16.00 som er gjeldende her ut fra arvingene lag. Er nok bare eldste som kommer til å følge med.

Takk for fin luke
Postet 20-12-19 kl 11:27 av star star er aktiv nå
Gammel
Martis sin avatar
Heldig dere som skal til Liverpool! Vi har bare vært på kamp engang og det var helt magisk. YNWA
Postet 20-12-19 kl 11:37 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Herlig luke.
Jeg er ikke noe opptatt av fotball, men bor i hus med en Man United supporter. Så det blir vel fotball i hus hos oss også 2. juledag.
God tur til England!
Postet 20-12-19 kl 11:42 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Åh, kos dere i Liverpool! Der skulle gjerne jeg også vært, men jeg drar jo på Goodison Park.
Postet 20-12-19 kl 18:17 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
YNWA

Vi er formen gangs skyld hjemme 2. juledag i år. Så det kommer til å være plenty av kamper vi får sett. Særlig den kl 21.
Postet 20-12-19 kl 19:24 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
God kamp, vi skal til Liverpool i romjulen i år, men ikke se kampen før 2/1.
Postet 21-12-19 kl 01:27 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Åh heldige dere, skulle gjerne vært å sett Liverpool jeg også. God tur.
Postet 21-12-19 kl 13:09 av Chablis Chablis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no