Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 14

Postet 14-12-19 kl 06:08 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

14

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Som noen av dere har fått med dere er jeg litt over snittet opptatt av «space» - eller rettere sagt bemannet romfart. La meg derfor dele noe av galskapen!

De første som feiret jula i verdensrommet var astronautene på NASA sin farkost Apollo 8, den aller første bemannede ferdem til (dvs i bane rundt) månen, i 1968. Dette ikoniske bildet ble faktisk tatt på selveste julaften – dagen da de gikk inn i bane rundt månen!

.

Det var visstnok ikke så veldig behagelig siden, eh, toalettfasilitetene gikk i stykker men jul feiret de like fullt og gleden over å være i bane rundt månen overgikk nok sikkert irritasjonen over utfordringene. Også tenker jeg at de kanskje ikke savnet jula hjemme _så_ ille.

De sendte en julehilsen også, den kan man se her om man har lyst til å romjulenerde litt. (ikke romjul men … rom…-jul):



Russerne – som ikke var så store på julefeiring på den tida – slo allikevel til med et av de flotteste romjulekortene jeg har sett til dags dato. Se da!!! (og ja, jeg vet hva farkostene heter men dere skal få slippe übernerding på det! Men ekstrabonuspoeng hvis noen kan alle 3!)



Noen år senere, i 1973, feiret crewet på den veldig lille romstasjonen Skylab 4 jul i rommet ved å lage dette fin-fine treet, av tomme matbokser. De fikk egentlig ikke lov men hey, hvem skulle liksom stoppe dem.

De hadde sikkert trengt limpistol, men sannelig om jeg vet helt hvordan det oppfører seg i mikro-g (eller vektløshet). Sikkert bare klin!



Og så Romstasjonen ISS. Visste dere at siden 31/10 2000 har det alltid vært mennesker på ISS? Alltid som i konstant? Gjennom krig og fred og raketter som ikke har fungert og romferger som ble tatt ut av drift og sånt Det vil si at siden da har ALDRI hele verdens levende befolkning vært på jorda samtidig #funfact.

Men uansett, det har altså vært astronauter som har feiret jula bane hvert år siden 2000 – her representert ved den eneste aktive kvinnelige europeiske astronauten, italienske Samantha Cristoforetti. Det vil si - amerikanske Jessica Meir som er på romstasjonen ISS nå er faktisk halvt israelsk og halvt svensk, så det er jo skikkelig forsidestoff i Sverige. (Det blir europeisk astronaututtak neste år, dere! Løp og søk!!)



Her i Norge – et eget julehefte om Flåklypa og Andøya Rakettskytefelt, i 2010!!



Og med denne lille runden med romjulenerding tilsatt en liten dash #lovemyjob ønsker jeg alle en riktig god romnerdjul

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar
Så utrolig kul luke!
Postet 14-12-19 kl 08:20 av Mex Mex er aktiv nå
Gammel
Pøblis sin avatar

Jeg vet ikke hva de sovjetiske rakettene het. Men den nissen! som farer over himmelen med en praktfull troika av hester. Så herlig.
Postet 14-12-19 kl 08:24 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så spennende! Elsket det julekortet.
Postet 14-12-19 kl 08:40 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
For en spennende og annerledes luke!
Postet 14-12-19 kl 09:10 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for kul luke.
Postet 14-12-19 kl 10:26 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Maverick sin avatar
Nå har det meldt seg et påtrengende behov om å finne ut hvordan limpistoler fungerer i verdensrommet.

(Er det Luna 1, 2 og 3? )
Postet 14-12-19 kl 10:55 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Romjul!
Postet 14-12-19 kl 10:57 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nydelig romtroikakort! Hvis jeg skal gjette, ville jeg sagt at det er Sputnik 1-raketten, Laika-raketten og Gagarin-raketten, men jeg vet selvsagt ikke hvordan noen av dem ser ut eller hva de heter.
Postet 14-12-19 kl 11:10 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Dødskul luke!
Ganske sikker på at den bakerste og fremste er hhv Sputnik 3 og Vostok space craft. Men den i midten var tricky. Kan det være en eller annen variant av en Soyus?
Postet 14-12-19 kl 11:12 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-19 kl 11:25 av Teofelia
Gammel
noen sin avatar
Takk for fin romjulsluke inkl. limpistolsnakk!
Postet 14-12-19 kl 11:18 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Romhjulnerding
Postet 14-12-19 kl 12:54 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fin luke! Takk!
Postet 14-12-19 kl 13:13 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Utrolig kult!
Postet 14-12-19 kl 16:22 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg håper m^2 kommer med svar snart, for dette lurer jeg virkelig på nå. :sjekker tråden igjen:
Postet 14-12-19 kl 21:28 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg sjekket mine svar med en venn som «kan sånt» og vi var jaggu ikke helt enige! Så nå har han twitret for meg til russiske romnerder for å få fasiten på hvilke det er med julenissen i baris der
Postet 14-12-19 kl 21:56 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Fantastisk!
Postet 14-12-19 kl 22:04 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Nydelig.
Postet 14-12-19 kl 22:24 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Taien sin avatar
Fantastisk luke! Hilsen en annen romnerd!
Postet 14-12-19 kl 22:28 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg burde vel vært mer oppdatert, men jeg har ikke engang fått med meg det juleheftet. Det eneste jeg vet er at de ikke fikk skutt opp fra Svalbard nå og at sønnen min sin klasse gikk glipp av 5000 kr pga det.

Flott luke.
Postet 14-12-19 kl 22:32 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg (og min kompis Eirik Newth som Kan Sånt, og det russiske romnerdinternettet ) er enige om Vostok 1 foran (Gagarin), Sputnik 3 bakerst (den første avanserte forskningssatellitten).
Også var det problembarnet i midten da.
Vi har vel landet på komprossløsningen "en stilisert utgave av Sputnik 2" (Laika)...

Så her er det bare å håve inn poeng, Teofelia!
Postet 15-12-19 kl 00:28 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg skal høre med Erik Tandberg, jeg. Han bør vite rett !
Postet 15-12-19 kl 00:30 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Wohooo!
Postet 15-12-19 kl 08:10 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Denne gikk jeg glipp av i går. Fin luke! FP leverer.
Postet 15-12-19 kl 17:37 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Novla sin avatar
Herlig!
Postet 16-12-19 kl 08:59 av Novla Novla er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no