Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 24



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 24

Postet 24-12-21 kl 08:21 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

24


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Noen ganger har jeg vært misunnelig på de som reiser hjem til jul. De som pakker sekken og setter seg på toget og kommer hjem til metervis med snø, idylliske gårdstun og store familier. Som setter ut grøt til nissen på låven. Det er dette som er Norsk JulTM, er det ikke? Vel, ikke i min familie.
Vi er nemlig av de som folk nesten ikke tror finnes på ordentlig. De som faktisk er fra Oslo, opptil flere generasjoner tilbake. Som kan ta trikken rundt i byen og fortelle: Der vokste farmor opp. Der ble morfar stanset av politiet da han som tolvåring tyvlånte bilen til oldefar (sann historie!). Der drev grandtante kiosk da jeg var barn.

Jeg har ikke noen slektsgård på landet med besteforeldre i kårboligen. Min slektsgård er en bygård i Oslo sentrum. Der bodde vi til jeg var syv år, med farmor og farfar tre etasjer over, og mormor og morfar noen t-banestopp unna. De årene vi reiste lengst på julaften, kjørte vi en snau time til onkel og tante i Buskerud. Siden nesten hele familien bodde i nærheten, kunne vi være 15 stykker rundt bordet på julaften. Og de vi ikke feiret julaften med, traff vi en av dagene i romjula.

Vi hadde ikke tindrande ljos i stille grender, men vi hadde Reisen til Julestjernen på Nationaltheatret. Vi hadde sentrum med julelys og utstillinger i butikkvinduene (togene i Märklin-butikken var høyt på favorittlista). Og selv om jeg aldri har vært med på slakting, har jeg åpnet kjøleskapsdøra i desember og sett rett inn i et halvt grisehode som skulle bli sylte…

Som så mange andre barn, hadde jeg julekalender. Først en nydelig stall med bilder bak lukene, den var en gave fra en av naboene. Siden ble det Donald-kalender, sjokoladekalender og kalendere med små plastdingser. Felles for disse kalenderne var at julaften gjerne var en dobbel luke. Og siden jeg fikk julaftenluka i årets FP-kalender, er det på sin plass at jeg også lager en dobbel luke. Den første halvdelen har du akkurat lest deg gjennom. Den andre delen er luken jeg startet på i fjor, men ikke rakk å fullføre. Dessverre er den nesten like aktuell i år…





Hjemmekontoristens ønskeliste
(Melodi: Santa Baby, med et lite innslag av kommentarer i Ingrid Bjørnov-stil. Vi er tross alt gamle korsangere begge to, så jeg føler et lite slektskap. Bare gi meg en kreppetang, så får jeg Dollie-håret også.)

Kjære nissen,
Her er ønskelisten fra meg i år
Håper at du nå endelig forstår
Jeg bli’kke glad for alt som jeg får!

Nissevennen,
et lite stykke Norge er bra å ha,
men jeg har sittet hjemme hver dag
i atten mån’der til eller fra

Var det dette jeg ba om i fjor?
Unger, mann og bikkje på hjemmekontor
Møter på Teams, og møter på Zoom
Karantene, og isolasjon

(Nei, det var ikke det jeg ba om. Jeg ønsket meg bare fred på jord, en ny bok og litt mer tid sammen med familien. LITT tid, ja. Ikke flere uker hvor det eneste jeg så av andre mennesker var et par øyne over et munnbind når jeg våget meg på butikken.)

Søte nissen,
Jeg er pyntet, sminket og klar
For å ta en tur ut på bar
Har ventet siden sent februar!

(Februar 2020, that is. Da skulle jeg nemlig vært på venninnekveld med vin og skravling. Det var jo ikke noen krise å utsette den, det var jo uansett hyggeligere å gå ut i påsken. Joda.)

Kjære nisse,
Ta nå endelig vettet fatt
Gi meg bare en stakkars natt
Til å gå på byen igjen

Var det dette jeg ba om i fjor?
Pinne i nesa og munnbind på snor
Pinne i halsen og null julebord
Hva med å finne litt moro til mor?

(Jeg vet ikke hvor mange tester vi har tatt, eller hvor mange munnbind jeg har vasket. Antakelig nok til en gjennomsnittlig skoleklasse, begge deler)

Hør nå, nissen,
jeg holder nesten på å bli gal
av å være asosial
Så la meg gå på byen en kveld
En liten tur på byen en kveld
Bare ut på puben en kveld…

Fra meg, Timmy og Linda Ronstadt: Riktig god jul til alle FP’ere der ute!

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Åh, den barndomsjula høres jo helt magisk ut, spør du meg!

Takk for nydelig juleminne - og for artig sang! Ha en riktig god jul!
Postet 24-12-21 kl 09:13 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
Takk for både gode minner og en god latter.

Jeg er også oppvokst i by, med hele familien herfra og med unntak av trikken kan jeg kjenne meg igjen.

God jul
Postet 24-12-21 kl 09:19 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for herlig luke! Både gode byjuleminner og julesang
Riktig god jul til deg og dine!
Postet 24-12-21 kl 09:31 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
For en super dobbelluke.

God jul Celebelen, og hele bloggorama.
Postet 24-12-21 kl 09:47 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
For en fantastisk dobbeltluke! Jeg hadde dobbeltluke i kalenderen min fra jentene på tunet også.

Riktig god jul!!
Postet 24-12-21 kl 10:40 av vixen vixen er aktiv nå
Gammel
Martis sin avatar
Takk for nydelig luke. Og god jul!
Postet 24-12-21 kl 10:53 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Kjempefin dobbelluke! God jul!
Postet 24-12-21 kl 11:04 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
For en flott dobbel! Synes din barndomsjul høres magisk ut på sitt vis. Jeg har vokst opp i enebolig rett utenfor Tønsberg, vi reiste til en annen enebolig i Lillestrøm da vi reiste i jula, og det var ikke hverken mer kuer, snø eller magi der enn på. Nøtterøy.

Takk!
Postet 24-12-21 kl 11:18 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Nydelig dobbelluke. Takk.
Postet 24-12-21 kl 11:35 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Bra dobbelluke!

Vi har alle våre juleminner. Jeg er vokst opp i en butikk. Besteforeldrene mine eide en «lærvarehandel», og jeg har jobbet alle julaftener så lenge jeg kan huske. Men jeg husker det med glede - byjul har bare en annen magi.
Postet 24-12-21 kl 12:39 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Veldig fin luke!

Jeg er jo oppvokst i drabantby-land utenfor Bergen, og det store før jul var å dra inn til byen og se nissene i Sundt-vinduet og handle julegaver med mamma. Byjul er fine greier, det også.

Ellers glad for at vi har funnet et par sosialiseringsluker i korona-årene!
Postet 24-12-21 kl 14:12 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Postet 24-12-21 kl 14:13 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Dobbeltluke må til! God jul!
Postet 24-12-21 kl 14:31 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så fin dobbelluke.
Postet 24-12-21 kl 14:47 av star star er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar


Takk for fin luke!

Jeg er en sånn som har reist hjem til gård med besteforeldre og masse snø og tradisjoner. Og har i grunnen vært smått misunnelig på de som hadde besteforeldre en tbanetur unna, og kunne dra hjem til seg selv når det ble nok familie.

Og så dobbeltluke på julaften, da!
Postet 24-12-21 kl 15:04 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin julaftenluke.
Postet 24-12-21 kl 15:10 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for dobbeltluka. Et annerledes juleminne er moro å få ta del i og sangen er spot on!

God jul!
Postet 24-12-21 kl 16:09 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Er oppvokst med bare kjernefamilien på julaften selv om det var tjukt av slekt rundt oss. Om kvelden ble for lang stakk vi en tur til onkel, tante og bestemor som bodde på gården i bygda.

God jul til FP og bloggorama.
Postet 24-12-21 kl 17:35 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk for en helt nydelig luke!

Jeg begynte å forske litt bakover i slekta for noen år siden. jeg har 3/4 av anene mine fra en bygd i Innlandet, og det har vært stort fokus på den delen av familien, hvor vi har kjent famlilens aner mange hundre år tilbake i tid. Jeg har visst lite om min farfars familie. Som viste seg å ha hatt mye Oslo/Kristiania-tilknytning gjennom generasjoner. Så nå er det stas å ferdes feks på Grønland, Grunerløkka og Sagene, fordi jeg plutselig kan knytte både boligadresser og gamle industribedrifter i Oslo til navn bakover i slekta også.
Og så har jeg jo vokst opp i Oslo, men i drabantby-Oslo, og føler veldig tilknytning til mange av stedene rundt/nær Østensjøvannet. Mamma, pappa, lillesøs og jeg spiste ofte julemiddag hjemme, og så kjørte vi noen kilometer til nabodrabantbyen og gikk rundt juletreet, pakket opp pakker og feiret med tanter og onkler og fettere og kusiner.

Og sangen!
Postet 27-12-21 kl 12:09 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no