Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 4



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 4

Postet 04-12-22 kl 08:48 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

4


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Julen har mange tradisjoner. For meg har alltid musikk vært en del av de tradisjonene. Å våkne 1. juledag av at pappa spiller enten orgelmusikk eller kor-sang på platespilleren, senere cd-spiller. Mye klassisk musikk.

Førjulstiden besto også av spilling på julegrantenning. Jeg husker enda neglespretten. Det er kaldt i innlandet i desember, og på den tiden kan jeg ikke huske at vi hadde temperaturbegrensiniger (selv om vi kanskje hadde det?).

Fortsatt er desember en måned hvor jeg hører mye på musikk. Alt fra de mer populære julesangene til korsang. I tillegg har jeg fulgt yngst på julegrantenning i borettslagene rundt oss. I år har jeg føyd til nye tradisjoner. Jeg har selv spilt på julegrantenninger og i denne helgen spilte jeg min aller først julekonsert siden skolekorpstiden. Ganske så stas.

Her er noen av mine julefavoritter når det kommer til korsang. Det er spesielt to kor som er favoritter, SKRUK og Mormon Tabernacle choir (man kan si mye om mormonerne, men at de har et fantastisk kor, det kan ikke diskuteres).

Unto Us a Child Is Born:



Stille natt:



Oh come All Ye Faithfull:



Little Drummer Boy:

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
For en vakker luke! Jeg elsker musikk og har planer om julekonsert i vår lokale kirke i kveld med saksofon, orgel og sang.
Postet 04-12-22 kl 09:43 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for en fin luke! Mahalia Jackson er min jul.
Postet 04-12-22 kl 10:18 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Vakker korsang.
Postet 04-12-22 kl 10:28 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Nydelig! Jeg får alltid gåsehud av korsang.
Postet 04-12-22 kl 10:37 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Spele til julegrantenning, ja. Gjerne i iskaldt regn og vind her på Sunnmøre. Men gratis gløgg og pepperkaker, samt god stemning. Det var noko eige.

Den juleplata med SKRUK har eg høyrd mykje på og eg trur ikkje eg hugsar feil når eg seier det er Ann-Helen Moen som syng diskantstemmen som ligg på toppen. Hugsar det som magisk vakkert, eg hadde aldri høyrd liknande før på denne plata.
Postet 04-12-22 kl 11:02 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Jeg glemte å ta med et av de magiske juleøyeblikkene knyttet til korsang/musikk. Et av de første årene mannen og jeg feiret jul sammen var vi hos hans familie i Volda. 1. juledagsgudstjenesten der var en magisk opplevelse. Strykere satt i klokketårnet og spilte før gudstjenesten. Og i kirken var store deler av SKRUK samlet på galleriet. Jeg får enda frysninger på ryggen når jeg tenker på den dype, dype bassrøsten til Prots, Per Oddvar Hildre.
Postet 04-12-22 kl 11:36 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fin luke! Nå skal jeg lage meg en kopp te, finne frem strikketøyet og høre gjennom alle sangene samlet.
Postet 04-12-22 kl 13:01 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk! Her var det mye å kose seg med.
Postet 04-12-22 kl 13:43 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Korsang er bare det beste!
Postet 04-12-22 kl 14:27 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for nydelig luke! Julekorsang!
Postet 04-12-22 kl 16:45 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Herlig luke!
Postet 04-12-22 kl 16:54 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar


For en nydelig luke.

VI sang Händels Messias med koret mitt i fjor høst. Det var magisk, og "for unte us a child Is born" er herlig - men ganske krevende å synge.

Mahalias CD fikk jeg av en pårørende en gang. En annen kollega fikk en pose med twist, og hun var dritsur fordi jeg fikk CD. Nå var ikke hun så veldig snill mot moren til den pårørende, da - og det var faktisk jeg, så det var bare rett og rimelig, syntes jeg. Men jeg tenker på det hver gang jeg hører Mahala.

Og til alle dere som elsker korsang - koret mitt har konsert rett utenfor Oslo neste søndag. Bra kollektivtilbud tilt og greit å parkere også. Så bare send meg pm for mer detaljer.

Vi er ganske gode og det blir en helt nydelig konsert. Alt fra gregoriansk sang til folketoner og Deilig er jorden.
Postet 04-12-22 kl 19:56 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Den er kjempevanskelig å synge! Den lettheten i det store koret, det var nydelig! Tusen takk
Postet 04-12-22 kl 20:16 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Pøblis: jeg drømmer om å synge Händels Messias en gang. Synd koret ditt er på feil side av byen!
Postet 04-12-22 kl 22:23 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så mye fin musikk! Tusen takk for nydelig luke.
Postet 04-12-22 kl 23:25 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for nydelig musikk.
Postet 05-12-22 kl 06:57 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg må sette på meg hodetelefonene og høre i løpet av dagen. Vi har også konsert med koret neste helg, men på lørdagen. Det er en helt egen stemning å synge før jul
Postet 05-12-22 kl 08:18 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 05-12-22 kl 22:13 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no