Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 7



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 7

Postet 07-12-22 kl 09:33 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

7


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Som en avveksling til de norske syv sortene vil jeg i dagens luke slå et slag for en engelsk julesøtsak. Mince pie, eller små paier med krydret fruktfyll, er noe av det beste jeg kan få hvis jeg er i Storbritannia på denne tiden av året. Mince pie opptrer også ofte i litteraturen, for eksempel pleier Harry Potter å få tilsendt mince pies som julegave fra Fru Weasley sammen med en hjemmestrikket genser. Jeg husker at jeg irriterte meg over den norske oversetteren som hadde kaldt mince pies for kjøttpaier. Men når jeg gjorde researchen min til dette lukeinnlegget viste det seg (selvfølgelig) at oversetteren hadde rett. Mince pies var tradisjonelt laget med både kvernet eller oppstrimlet kjøtt, frukt, krydder og alkohol. De som har lyst til å fordype seg i mince pie-historie kan lese mer her: The History of Mince Pies | Walker's (walkersshortbread.com)

Men nå til dags er det i alle fall ikke noe kjøtt i mince pies, sa jeg til meg selv. Helt til jeg forsøkte å oversette mincemeat-oppskriften jeg fant i min engelske kokebok. Der skulle det være suet. Jeg trodde det var en form for vin, men etter noen runder med diverse ordbøker viser det seg at suet på norsk er nyretalg eller ister, eller nærmere bestemt fett som befinner seg rundt innvollene på storfe og gris. Det høres jo ikke så veldig appetittelig ut. I denne norske oppskriften kan nyretalg erstattes med smør, og da blir det ganske riktig små paier med fruktfyll. Små paier med fruktfyll – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

Jeg har forsøkt å bake mince pie hjemme også. Jeg juksa litt, siden jeg brukte ferdiglaget mince-fyll på glass. Oppskrifta jeg brukte lignet ellers på den jeg har lenket til. Veldig godt, veldig julete, og samtidig litt annerledes enn pepperkaker og kakemann.





Helt til slutt, en litt annerledes julesang, laget av Ellen Sofie Hovland. Denne versjonen er innspilt av Moddi, som del av juleforestillingen Ujul som han har laget i samarbeid med Nordland Teater i år. Jeg skal se Ujul sammen med tenåringen i neste uke, og gleder meg veldig.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Syrinx sin avatar
Den songen var ny for meg, men går inn på spelelista. Sterk tekst! Synast Moddi er særskild flink til å formidle. Han gjer det så enkelt på ein fiffig måte. Kos dokker på forestilling, vil tru det blir fint.

Så lekre små paiar du har laga.
Postet 07-12-22 kl 09:46 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for både deilig oppskrift og julesang. Jeg har aldri prøvd å lage mince pie, men har lenge tenkt på det. Kanskje i år er året?
Postet 07-12-22 kl 09:58 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Tror aldri jeg har smakt mince pie, men det må jeg nok nå!
Postet 07-12-22 kl 10:00 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Nydelig julesang med sterk tekst!
Mince pie er nytt for meg også. Høres godt ut da!
Postet 07-12-22 kl 10:16 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Perfekt! Jeg har kjøpt et sånt glass med fyll og skulle på jakt etter oppskrift og her var den. Mange takk!
Postet 07-12-22 kl 10:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Hva slags glass har du kjøpt Nenne? Jeg har årgangsglass med mincemeat fra Tiptree, importert før Brexit og endring av norske tollregler. Prøvde å finne en forhandler i Norge på nettet i går, men uten hell.
Postet 07-12-22 kl 11:32 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Ferdig fyll? Da kan det hende jeg prøver.
Takk for fin luke.
Postet 07-12-22 kl 12:08 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Mince pies er nydelig.

Det går an å kjøpe vegetarisk fyll. Dersom man vil unngå kjøttfett i det.
Postet 07-12-22 kl 12:50 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
@Heilo, jeg har kjøpt fra Oluf Lorentzen. https://www.oluf.no/robertsons-mincemeat-411-g-1
Postet 07-12-22 kl 12:52 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Mince pies er veldig godt, men jeg har aldri prøvd å lage det –*har spekulert litt på det i år, så tusen takk for tips! Veldig fin luke.
Postet 07-12-22 kl 12:59 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
@Nenne, se der ja, da er det jo gode muligheter for flere til å prøve! Å lage mince pies med ferdig fyll er veldig enkelt.
Postet 07-12-22 kl 14:42 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Tenkte plutselig at alderen tok meg når jeg syntes det var rart å forklare ister.
Akkurat nå spilles den sangen på radio.
Postet 07-12-22 kl 16:35 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Mannen min (britisk) elsker mince pies - jeg not so much. De kan kjøpes ferdige på Iceland, bare et lite tips til de som vil prøve men ikke gidder å bake. Vi kjøper de, mannen påstår de er gode.
Postet 07-12-22 kl 17:15 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for ei fin luke, og en ny julesang til ettertanke. Jeg ble litt nysgjerrig på å smake minced pie, men ikke nok til at jeg orker å sette i gang med å lage selv.
Postet 07-12-22 kl 19:39 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Nydelig sang!
Postet 08-12-22 kl 07:47 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Takk for fin luke og god idé til julebakst!
Postet 08-12-22 kl 08:25 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Aldri smakt denne paien, men sangen har jeg hørt og den er fin.
Postet 08-12-22 kl 21:22 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
@Heilo, det står 16 porsjoner i overskriften, men 24 stykker skal lages i henhold til oppskriften. Du som har prøvd denne, hvor mange lagde du?
Postet 19-12-22 kl 16:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no