Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 21



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 21

Postet 21-12-18 kl 07:04 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

21

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Det er mange forskjellige oppfatninger om hvordan desember er, hva som kjennetegner advent, og hvordan man skal ha det i denne tiden. Selv har jeg nok vært av dem som har holdt hardt på at det ikke er stressende, snarere tvert i mot så er det en koselig måned med mange anledninger til å snike inn hyggelige gjøremål og hverdagslykke i små øyeblikk.

Desember 2018 har revet den ideen i fillebiter, tråkket på den, tygd på den, spyttet den ut, og laget søle av den. Desember 2018 har, så langt, sugd sure sokker. Naboens sure sokker! Men for all del ... Det er ti dager igjen.

Jeg har hatt to eksamener, syke barn (nå er minstemann syk igjen), syk mann (som sa i oktober at «Selvfølgelig skal jeg hjelpe deg med å ordne til jul!») og syk meg. Jeg har vært så stresset at så fort jeg har lagt meg på kvelden har min indre gremlin slått søtten kolbøtter og hylt til meg «VI KAN DA FOR FANDEN IKKE SOVE NÅ?!». Prøv å få sove med en sånn skingrestemme rett bak pannelappen ...

Jeg har ikke landet i julefreden, på langt nær. Jeg har tilbragt dagen med å stelle med syk, syk gutt, dra til legen med ham, vaske en enorm haug med klær, rydde kjøkken, gå gjennom alle planer for hva som må handles inn, lage Delfiakake og svelge en stor klump som sitter litt langt oppi halsen. For jeg skulle jo egentlig handlet gave til mannen i dag, jeg burde ha pyntet mer til jul, det skulle ha vært ryddigere, renere ... Og jeg burde vært en bedre mamma. Mer tålmodig, varm, raus og med pepperkakedeigen klar når barna kommer rødkinnede hjem etter å ha vært ute og stått på skøyter. Men jeg klarer det bare ikke. For jeg er så sliten, så sliten ... Og så tenker jeg stille for meg selv «det blir ikke jul i år. Jeg er mammaen som ødela jula».

Men sånn er det jo ikke ...

Jeg ser rundt meg her jeg sitter og skriver nå. Jeg har to barn som ikke savner noe, vi har verdens skjeveste pepperkakehus, men vi har et, alven vår har funnet på spik og moro hele jula, det står jo faktisk ei kake i kjøleskapet, og ribba har akkurat kommet opp fra kjølerommet (ikke for egen motor, da) og er klar for salting og pepring. Det er riktignok litt rotete og det kunne helt klart vært renere, men julaften er jo ikke i morgen. Jeg har ennå tid.

Så nå skal jeg ha kongerøkelse i røkelsesholderdippedutten, tenne opp et lys under, jeg skal legge ungene og ta meg et glass vin, og spise litt mer av den gode lakrisen jeg fikk fra Vixen i hemmelig-nisse-gave og feire mine ti år på FP, og så steker jeg krumkakene i morgen. Og 24. desember kommer om det er støv under sofaen eller ei. Barna bryr seg ikke, mannen bryr seg ikke, og da trenger jo ikke jeg heller å bry meg. De vil sikkert mye heller ha en mamma og kone som smiler enn et støvfritt hjem. Så det så.

God jul, alle sammen!

Kommentarer totalt 28

Kommentarer

Gammel
Enhjørning sin avatar
Takk. Jeg trengte denne nå, når jeg har vært ute av drift i ei uke. I dag skulle jeg ha bokbadet en lokal forfatter. Det blir det ikke noe av. Elskede mannen min har rydda sånn nogenlunde, selv om han har hatt sitt, han også. Men jeg har sendt gaver sørover, vi har julepynt og pepperkakehus. Og hverandre. ��
Postet 21-12-18 kl 07:54 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
Gammel
Fin og gjenkjennelig luke. Her er det jobb som har vært drepen i desember, likt alle andre år. Men, fordi det var slik i fjor og året før vet jeg om det og vi kommer i mål. Det er enda et par dager igjen til å ordne de siste tingene. Håper dere får en god jul og blir friske!
Postet 21-12-18 kl 08:41 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har heller ikke helt fått det til i år, og jeg har ingen unnskyldning engang. Jeg er bare generelt litt drittlei, særlig av jobben min ... som jeg skal slutte i, men som bruker veldig langt tid på å gi slipp på meg.

Men jeg har en mann som har pyntet og en datter som har bakt. Og presangene har sakte, men sikkert kommet i hus. Jeg er ikke helt ferdig enda, men jeg har ikke så altfor mange presanger igjen. Jeg kommer i mål.
Postet 21-12-18 kl 08:50 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Wow, har du funnet BÅDE røkelsesdippedutten OG røkelsen, samtidig?! Det klarer aldri jeg.
Postet 21-12-18 kl 08:56 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
I år har noen nær oss mistet en av sine helt nære rett før jul, og det har satt høytiden litt i perspektiv. Nei, det er ikke alt som er på stell, vi hangler hele gjengen, og det er mye som burde vært gjort. Men vi er sammen og mangler ingen i år.

God jul til dere, Pappalille!
Postet 21-12-18 kl 08:57 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Her er det ingen verdens ting som minner om jul ennå, men jul blir det lell.

Stor klem, og riktig god jul til deg og dine.
Postet 21-12-18 kl 09:04 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Her rufser vi litt i juletradisjonene, gjør ting litt annerledes i år. Men jeg har hatt altfor mye stress med andre ting, så har bestemt meg for at jul og advent skal være mest mulig kos. Det kan alltid være ryddigere, renere, men spiller det egentlig så stor rolle? En tekopp sammen med ei venninne, en telefon til ei gammel bestemor, en runde brettspill med ungene... det er de virkelig viktige tingene.
Postet 21-12-18 kl 09:14 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Fin luke. Lite jul her og. Og i dag på fridagen min prioriterer jeg lang morgen med kaffe og trening. Det fine i år er at det er helg før julaften, slik at jeg faktisk har god tid til å rydd og vaske litt. Det er nemlig det ene jeg ønsker meg til jul: et noenlunde rent og ryddig hus.
Postet 21-12-18 kl 09:17 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Fin luke! Desember har vært stort sett dritt hos oss også, så vi har julepyntet men rotete og delvis pyntet hus, men vi har hverandre. Det blir fint, det. Og hvis vi bare ikke blir sjuke, skal vi uansett reise fra hele huset i morgen.
Postet 21-12-18 kl 09:24 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Det blir jul selv om alt er litt på halv tolv, er min erfaring.
Postet 21-12-18 kl 09:39 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Desember er sånn hvert år hos oss, men det blir alltid jul.

God jul til Pappalille og alle andre, håper det blir tid til å lade batterier og komme litt ovenpå igjen!
Postet 21-12-18 kl 09:43 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Jeg synes du har gjort veldig mye, jeg. Og den der julerengjøringa har jeg blåst i i mange år. Det har blitt fine juler likevel. God bedring til gutten, og god jul til deg og dine!
Postet 21-12-18 kl 09:47 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Det blir jul, uansett.
Jeg hadde en lignende innspurt mot jul i fjor, og det er virkelig ikke gøy. Heldigvis kommer det fler juler,hvor man har mer ork og tid.
Postet 21-12-18 kl 09:57 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar


Jeg har gått fra å mene at det ikke blir jul før det er rent inne i alle skap og vinduene er nyvasket, til å prise meg lykkelig for at huset ser noenlunde ok ut etter en runde med den håndholdte støvsugeren og Jordan sine engangskluter. Vi har vaskehjelp, men hun har en lei tendens til å starte juleferien tidlig i desember. Skjønner henne i grunnen godt.

Håper dere får en deilig, avslappende ferie med friske folk og mye tid sammen!
Postet 21-12-18 kl 10:09 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Håper alle friskner til før jul. Det er trasig med sykdok opp under jul. Det har jo virkelig ingenting å si om ikke alt er på stell, men skjønner allikevel følelsen av å ikke strekke helt til. Huset mitt er på halv tolv, men jeg tenker at jeg får gjort mye etter jobb idag og i morgen. Jeg gleder meg til juleferie og håper du klarer å nyte noen fridager!
Postet 21-12-18 kl 10:15 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Om du ikke skal feire jul inni skapene dine, trenger du heller ikke å vaske der til jul.
Postet 21-12-18 kl 10:41 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
God bedring til hele gjengen! Og riktig god jul, med eller uten støv under sofaen.
Postet 21-12-18 kl 10:41 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Dere er så fine! I mange år har jeg brukt uttrykket "alt går med vold og vaselin" jeg må legge til "... Og Foreldreportalen".

Jeg var litt redd den luken ble i overkant frynsete, men sånn er det akkurat nå.

Og Polyanna; selvfølgelig ikke! Jeg kjøpte ny kongerøkelse.
Postet 21-12-18 kl 11:03 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Og Tjorven; ikke at man trenger noen unnskyldning, men jeg synes at det å ikke trives med jobben er nokså stort. Det er en så stor del av livet vårt at det preger alt annet.
Postet 21-12-18 kl 11:05 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Veldig gjenkjennelig! Jul blir det hvert år, men jammen er jeg i tvil hvert år også! Og hva er det med de vaskefolkene som stopper tvert tidlig i desember når man trenger dem mest? God jul til deg og dine Pappalille!
Postet 21-12-18 kl 11:05 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
God jul!
Postet 21-12-18 kl 11:30 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
God jul!! For en desember, det setter min egen tunge desember i perspektiv (stressa, ja, men barna har da vært friske). Ikke har vi noen delfiakake å skryte av heller, og pepperkakedeigen (fra bakeri) ligger ennå i kjøleskapet.
Postet 21-12-18 kl 11:45 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det blir fint likevel.
Postet 21-12-18 kl 12:07 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Høres ut som standard desember her i huset. Travle dager og sjuke unger og mann. Hos oss blir det jul natt til julaften hvert eneste år - jeg ser på det som en tradisjon!

God jul!
Postet 21-12-18 kl 18:57 av Pamina Pamina er aktiv nå
Gammel
Pappalille sin avatar
Pamina, det hadde tatt knekken på meg!
Postet 21-12-18 kl 19:10 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg har hatt en sjuk unge i over en uke, men han er heldigvis frisk, jeg er sliten etter en strevsom høst og har på langt nær gjort like mye som du faktisk har gjort, syns du er flink jeg. Jeg jobber tydeligvis best under press for jeg syns tydeligvis det var lurt å tilbringe hele ettermiddagen hos foreldrene mine i stedet for å rydde og vaske. Vel, vel, på søndag klokka 13 må jeg være ferdig for da kommer det en haug med folk for å spise julegrøt her.
Postet 21-12-18 kl 19:13 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Acino sin avatar
Det blir jul uansett. Som du sier, det gjør faktisk ingenting at ikke alt er perfekt. Nyt! God jul!
Postet 21-12-18 kl 23:52 av Acino Acino er aktiv nå
Gammel
007 sin avatar
Jeg har senket lista til det minimale, i år kan jeg for første gang slå i bordet med null pepperkakehus, null pepperkaker og null husvask. Om det er noe å slå i bordet med.
Men alle får mat, gaver og familietid, og det er søren meg godt nok.
Postet 22-12-18 kl 01:30 av 007 007 er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no