Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 6

Postet 06-12-18 kl 07:03 av Kalenderpiken
Oppdatert 06-12-18 kl 07:27 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

6

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Alle som kjenner meg, vet at jeg ELSKER jul. For meg er det noe nostalgisk, barnslig, kreativt, nyskapende og varmt med jula. Jeg har vokst opp i et hjem hvor vi feiret det som feires kan, og det har jeg holdt på siden.

Så hele desember er en fest, bestående av lyd, bilder, lukter og følelser. Der kommer blandt annet julekalenderene på tv inn. Og i moderne tidsalder, hvor man kan finne det meste har mine to 8-åringer lagt sin elsk på gamle og nye TV-kalendere.

Av gamle kan man nevne
Amalies Jul: https://tv.nrk.no/serie/amalies-jul
Skomakergata: https://tv.nrk.no/serie/jul-i-skomakergata og Teodors Julekalender https://tv.nrk.no/serie/teodors-julekalender
Av relativt nye har vi Snøfall og Julekongen.

Vi koser oss hver morgen med en episode av en eller flere kalendere. En annen av tradisjonene jeg har tatt med meg, og videreutviklet, er det med julefilmer.

Da jeg var liten sendte NRK julefilmer kanskje i to dager før jul, og i romjula. Da jeg ble eldre og fikk tilgang til videospiller, kunne jeg leie filmer selv, og en gang i mellom kom jeg over julefilmer.

Nå, i streamingens tidsalder, så må jeg litt stille innrømme at jeg har sett julefilmer i en måned allerede! Det har gått i alle klissete, cheesy, suppete filmer (med både B-C og D- skuespillere...) fra Hallmark.

Men de virkelige favorittene, de sparer jeg til siste innspurten! Som for eksempel N.L. Christmas Vacation... For hvem kan ikke annet enn å fryde seg når Clark Griswald tar med seg familien på skogstur for å finne årets juletre...uten sag!



Eller når mannen har brukt tid og satt liv og helse på spill for å henge opp de mange tusen lysene, og han ikke får dem til å lyse.



Så har vi den fantastiske White Christmas. Jeg elsker soundtracket, jeg elsker nostalgien og julefølelsen. Avslutningsscenen hvor de synger den berømte tittelsangen, gir meg ro i sjela hver eneste gang.



Og hvordan kan man komme unna Tante Pose? Den akk så biske peppermøen som bare ønsker noen å være glad i.



.

Men jeg lurer på hvilke julefilmer som er deres favoritter? Og hvilke er såkalt guilty pleasures? (Som mine Hallmark christmas movies er). Og hvilke julekalendere er deres all time favorite?

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Timar sin avatar


Hos oss er visst jula kjedelig på filmfronten. Love actually og muligens en runde The Holiday er det eneste som hører med. Og så tre nøtter til Askepott, da.
Postet 06-12-18 kl 07:40 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Ooooh! Nå fikk jeg veeeldig lyst til å begynne på julefilmene mine, kjente jeg. Takk for super luke!

Jeg ser Love Actually hver desember. Også liker jeg Miracle on 34th street, It’s a wonderful life og flere utgaver av A Christmas Carol og Reisen til julestjernen, da ungene var mindre.
Postet 06-12-18 kl 07:43 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk for deilig luke!
Jeg MÅ se Love actually og Tre nøtter til Askepott. Mannen vil gjerne se Die Hard, og jeg ser den sammen med ham, selv om jeg egentlig bare følger med med ett halv øye. Jeg liker julespesialene til engelske serier som Call the midwife og Downton Abbey. det er noen pr siden sist jeg så the Griswalds feire jul, men den filmen er bare best.

Av julekalendere synes jeg Snøfall var helt magisk. De gamle synes jeg har mistet magien.
Postet 06-12-18 kl 08:18 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Vi ser Polarsekspressen lille julaften, ingen jul uten. Det samme gjelder Grevinnen og hovmesteren.
Andre must er The holiday, Love actually og A christmas carol.
Postet 06-12-18 kl 08:25 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Jeg ser alltid Love Actually og Miracle on 34th Street. Noen år blir det også Die Hard in New York.

I år ser vi Pakten og Julekongen. Snøfall var en stor hit!
Postet 06-12-18 kl 08:38 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke! Vi pleier ikke å se julefilmer i førjulstiden, men i år gjør vi et forsøk. (minste i huset er ikke så glad i å se film), så takk for gode tips.

Adventsserier så vi da eldste var mindre, og av de sitter nok Pakten og Snøfall best igjen som gode serier. Nå fikk jeg jammen lyst til å se Pakten igjen.
Postet 06-12-18 kl 08:56 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Julefilmer hører med! Helt enig.

Vi ser alltid Polarekspressen sammen hele gjengen. Den er fin. Ellers blir det Love Actually, The Holiday, White Christmas noen år, It's a wonderful life noen år. Som regel dukker Kevin i Hjemme alene opp en gang eller to. Og i år har jeg lurt på om ikke ungene er gamle nok for Die Hard. Jeg tror nok det.
Postet 06-12-18 kl 09:10 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Jeg må innrømme at jeg ikke ser på noen julekalendere, ei heller har jeg noen filmer jeg føler sterkt for at jeg MÅ se.
Meg og guttene så den nye julefilmen på Netflix, The Christmas Chronicles, og den likte vi.
Postet 06-12-18 kl 09:17 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Love Actually, Die Hard og Home Alone bare MÅ vi se. Mannen ser gjerne Jul i Blåfjell og Nissene på låven vært eneste år. Jeg har faktisk aldri sett The Holiday, som alle snakker om. Ikke Tante Pose heller, faktisk. Også er jeg en av de få som aldri har hatt noe forhold til Tre nøtter i Askepott. Det var bare noe irriterende som var på tv. Jeg ville bare ha Disney-kavalkade.
Postet 06-12-18 kl 09:28 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
tink sin avatar
Åh, takk for nye julefilmtips!

Jeg elsker Love Actually, og Holiday. Med ungene ser vi gjerne Polarekspressen og Hjemme alene. I år har mannen fått det for seg at vi skal se oss gjennom Harry Potter-filmene, fordi det er 1-5 minutter med jul i alle filmene. Og snømannen så klart.

(Kilde: youtube.com)
Postet 06-12-18 kl 09:37 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Storesøster og jeg er veldig glade i julefilmer. Mannen og lillesøster litt mer lunkne.

Vi pleier å se Arthurs julegaverace sammen hvert år og jeg innrømmer at jeg ble litt lei meg da de to valgte å gå på tur i stedet for å se den sammen med storesøster og meg, men det må jo være deres valg.

Ellers er jeg glad i Love Actually og Miracle on 34th Street (den opprinnelige). Jeg har faktisk ikke sett The Vacation, men jeg har den liggende. I år har jeg enda mer forsinket julegavestrikking enn vanlig, så det blir kanskje den en kveld.
Postet 06-12-18 kl 09:46 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
I fjor begynte vi med ny julefilmtradisjon lille julaften: Gremlins! Det er også en julefilm. Og forbløffende morsom.

Ellers liker jeg godt A Christmas Story og A nightmare before christmas. Høvdingen liker godt National Lampoon-filmene, jeg liker dem mer i teorien enn i praksis.

På mandag skal vi se den nye til Netflix. Visstnok blaut, men fin for dem som vil se Kurt Russell kjøre fort. En slags julenisseverson av Snake Plissken?
Postet 06-12-18 kl 09:46 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Vi startet adventen med å se Christmas Chronicles i helgen, og syns den var riktig så gøy.

Lagrer denne luken for andre tips!

Må ha noen på dvd også, for å ha på hytta!
Postet 06-12-18 kl 09:54 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg glemte Nightmare before Christmas. Ultimat julefilm.
Postet 06-12-18 kl 09:57 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Pakten er uovertruffen adventsserie! Ligger på NRK. Av filmer blir det Love Actually, The Holiday, Hjemme Alene og sannsynligvis Die Hard. Og sikkert flere!

Takk for fin luke!
Postet 06-12-18 kl 10:06 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Jeg elsker Griswalds. Det var julefilmen over alle når jeg var liten, i tillegg til Hjemme alene 1 og 2. Ellers må jeg se Love Actually.

I fjor måtte vi se Gremlins, for meg er det en julefilm. Ungene var ikke kjempe begeistret.
Postet 06-12-18 kl 11:16 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Love Actually er den eneste jeg ser hvert eneste år.

Men ellers forsøker jeg å få med noen andre i tillegg. Det bare varierer hvilken det blir.

Takk for påminnelse om alle alternativene.
Postet 06-12-18 kl 17:44 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Candy Darling sin avatar
Nightmare before Christmas er vår ultimate film. Selv hadde jeg Tre Nøtter til Askepott høyt i mange år, men overvoicen ER i overkant komisk.
Postet 06-12-18 kl 17:52 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Jeg kan også sitte å se på julefilmer som er helt uten kvalitet annet enn julestemning, men favorittene er Die Hard fimene som er knyttet opp til jul, Long Kiss Good Night, The Holiday og Love Actually.
Postet 06-12-18 kl 19:32 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Jeg må se Love Actually (skal se den i morgen! ), og ellers har jeg mange filmer som jeg ser hvis jeg får det, bl.a. Holiday, The Family Stone, Crazy. Og i selve jula må jeg se alle Harry Potter-filmene. Det har liksom blitt en juletradisjon fordi de så ofte går på en eller annen TV-kanal.
Postet 06-12-18 kl 23:53 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Alt det Pøblis sa!

Vi pleier i tillegg å se Harry Potter-filmene i romjula, vi zapper vel innom en, og så ender vi opp med å se resten på dvd, siden vi først er i gang... Får se hvordan det blir i år, vi har ikke lineær-TV lenger, bare strømme-tjenester. I fjor så vi dessuten den første av de gamle Narnia-seriene, tenker vi prøver oss på neste i år (det falt i fisk i påsken). Narnia og Lånerne, det hører liksom med. Strengt tatt skulle jeg hatt noen episoder av Hermans historia også, men de får jeg ikke tak i noe sted. :julenostalgiker:

Love Actually må jeg se før jul, særlig mer enn det blir det ikke tid til før skoleferien er i gang.
Postet 07-12-18 kl 00:19 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Her har jeg liksom ikke kommet til julefilmene enda, siden jeg leser til eksamen. Jeg pleier å se Love Actually, The Holiday og Die Hard. Med ungene ser vi Home Alone, Polarekspressen, Rise of The Guardians, Snowman. Datter liker best Månetoppen, sønn bryr seg lite om kalender og jeg liker best Jul i Svingen.
Postet 07-12-18 kl 00:21 av amylin amylin er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no