Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 7



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 7

Postet 07-12-20 kl 06:49 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

7


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


Jeg begynte på en ganske omfattende hobbyluke til dere, men halvveis tok hverdagen meg, og jeg fikk ikke tid til å avslutte. Så i dag anbefaler jeg andre julekalendre! Selvfølgelig ikke som en erstatning for denne, men som et supplement.

1. om det er noen som ikke har fått med seg Oles rytmebokskalender så skal hverfall jeg gjøre mitt for at ordet sprer seg til den innerste krok. Hver dag sitter Ole foran bedehusorgelet sitt (et av mange, ser det ut til), ulastelig antrukket i julegenser og vannkjemmet hår. Han trekker en julesang, og deretter en rytme. Intet mindre enn fantastisk!

2. Morten Krogvold anbefaler hver dag i bloggen sin kunst og kultur. Det kan være en film, et foto, en kunstbok eller en annen kunstner m.m. Denne gleder jeg meg virkelig til å følge videre.

3. Sentralens julekalender: Sentralen ung teller end til jul med et kunstnerisk innslag for barn hver dag, og det er gøy for voksne også. Særlig luke 4, den er hilarious, og er absolutt verdt den knappe timen den varer! :grinele: Luke 3 er med den mest sjarmerende bergenseren jeg vet om. Kalenderen gir et godt innblikk i hvor mye virkelig god kunst og kultur det produseres for barn og ungdom i Norge.

4. Kulturminnebloggen til Norsk kulturminneforskning har dedikert hver søndag i advent til middelaldersk juleverksted. Jeg skulle jo egentlig bli arkeolog eller teknisk konservator (true!), og eeeeeelsker bloggen deres. Adventsbloggen gir deg ikke bare veldig overkommelige oppgaver, men også masse deilig nerdekunnkap fra fortiden. Hvem som laget den første adventsstaken, for eksempel.

5. I DN kvinners facebookgruppe (krever at du melder deg inn) lager to driftige damer en kalender der de hver dag løfter fram et grepa kvinnfolk fra historien man kanskje ikke visste om. I fjor lagde de den på eget initiativ på egne Facebooksider, og den var så god at jeg anbefaler å melde seg inn bare for å kunne følge kalenderen i år også. Det er morsomme, utrolige, såre, vanskelige, tøffe og fine historier om veldig kule damer.

God førjulstid!

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Ine sin avatar
Takk for tips!
Postet 07-12-20 kl 07:40 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Spennende
Postet 07-12-20 kl 07:45 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar


Dette var det jeg holdt på å gjøre i min kalenderoppgave, som ble levert i går. Flaks for deg at jeg ombestemte meg. Men jeg ser jo at du har valgt helt andre kalendere enn meg, så det ville blitt annerledes uansett.

Selv anbefaler jeg kalenderen til språkrådet. Som strengt talt var enda litt mer interessant før da den tok for seg mer norsk grammatikk.

Men siden dette var noe jeg allerede hadde tenkt på synes jeg selvsagt det er en god luke.
Postet 07-12-20 kl 08:04 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke med gode kalendertips!
Postet 07-12-20 kl 08:17 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Rytmekalenderen er heilt fantastisk!
Postet 07-12-20 kl 08:20 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Takk for gode tips! Jeg er helt over meg av rytmebokskalenderen.
Postet 07-12-20 kl 08:37 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for tips! Særlig den siste der tror jeg virkelig at jeg må få med meg. Rytmeboksen har jeg allerede vært innom. Morsomt konsept.
Postet 07-12-20 kl 08:39 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Takk!

Og dagens luke i DN kvinner.

(Kathe Lasnik, kjent fra boka Kathe, alltid vært i Norge)
Postet 07-12-20 kl 08:48 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Haha, Tjorven! Da måtte jeg nok ha kastet med rundt og avsluttet hobbyverkstedoppgaven.
Postet 07-12-20 kl 09:04 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Herlig, Tally! Da Ole spilte «Bjelleklang» i marsjtakt i går, lo jeg så godt og hjertelig at jeg følte meg som et nytt menneske etterpå. jeg har ikke sett noen av de andre, så jeg takker for tipsene.
Postet 07-12-20 kl 09:09 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Zulu sin avatar
Ojoj, rytmebokskalenderen! Mine barneår på Thomas Muskats orgelskole ble plutselig høyst levende for meg igjen.
Postet 07-12-20 kl 09:32 av Zulu Zulu er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, takk for tips! Rytmebokskalenderen har jeg kontroll på, men de andre er helt nye! - herlig!
Postet 07-12-20 kl 09:34 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Herlig! Denne kalenderluka var litt som å ønske seg tre nye ønsker av ånden i lampen.
Postet 07-12-20 kl 09:59 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Polyanna: Ja, veldig trist luke i dag. Og superviktig å bli minnet om.

Zulu; DETTE må vi høre mer om, kjenner jeg. Thomas Muskats orgelskole. For et fantastisk navn!
Postet 07-12-20 kl 10:11 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Oles rytmeboks er fantastisk! Har en liten forkjærlighet for orgelmusikk, innprentet siden Ivars Musikk lurte fattern til å kjøpe orgel til huset da jeg var barn. Et litt mindre enn det i rytmebokskalenderen, men kjenner igjen rytmene.
Postet 07-12-20 kl 10:54 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Zulu sin avatar
Haha, det var overraskende lite å finne på nett om dette fenomenet, men det var altså en ungarer som hadde musikkskole på Oslos beste østkant på åtti- og nittitallet (i hvert fall). Et titalls hammondorgler på rekke og rad i kjelleren på OBOS-blokk.
Postet 07-12-20 kl 12:33 av Zulu Zulu er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg digger rytmebokskalenderen.
Da Ville spilte i aspirantkorpset spilte de Bjelleklang på julekonserten. I saaakte tempo, slik at alle skulle klare å henge med. Det ga meg assosiasjoner til en begravelsesmarsj, så da de var ferdige var det første som datt ned i hodet på meg en strofe av Vreeswijk; "jultomten är faktisk död".
Postet 07-12-20 kl 12:52 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
zulu: jeg ser dere for meg. Jeg måtte google Thomas Muskat. Fant et par plater "Thomas Muskat Orgelparty". Og han lever visst fortsatt, ser det ut til.

Celebelen: "Faktisk död".
Postet 07-12-20 kl 13:02 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Oppdatert 07-12-20 kl 13:11 av Tallulah
Gammel
Kirsebær sin avatar
God og bra luke!
Postet 07-12-20 kl 14:54 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Morten Krogvold.

Den anbefalte filmen skal jeg se.

Takk for fine tips og fin luke!
Postet 08-12-20 kl 10:52 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
For noen fine forslag - jeg elsker å surfe rundt på julekalendre og oppdage nye ting! I år er en av mine favoritter denne;
https://uit.no/julekalender

(Litt subjektiv er jeg nok, men lell - her kan man oppleve vakker musikk, historie og mer fra Nord-Norge.... )
Postet 08-12-20 kl 11:30 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Rytmebokskalenderen og DN kalenderen er allerede på favorittlista. Ingen ting gjør meg glad som rytmebokskalenderen!! Takk for andre tips også, de skal jeg sjekke ut. Du har en nydelig bredde i kulturdefinisjonen din som jeg bare digger. :rocknroll:
Postet 08-12-20 kl 12:47 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg er glad kalenderen kunne glede.

Jeg ble så glad da Krogvold anbefalte Yves Klein i dagens luke. Jeg var på en utstilling med ham på Museet for samtidskunst på nittitallet, og jeg var SKIKKELIG fyllesjuk. Ett av rommene hadde de fylt hele gulvet med Kleins blå fargepigment. Det var intenst.
Postet 08-12-20 kl 21:10 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg glemte å skrive noe! Er notorisk dårlig til å huske å "åpne" julekalendere men her er det så mange fine at noe skal jeg nok få med uansett. :nemlig
Postet 08-12-20 kl 22:07 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
Takk for tips! Hammondorgel var kjempegøy!
Postet 11-12-20 kl 07:41 av Charlie Charlie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no