Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 17

Postet 17-12-13 kl 08:43 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

17

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Mex] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] 17 Che [18 pøbelsara]
[19 Kirsebær] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Så var det så sannelig meg en uke til jul. Syv skarve dager før vi kan synke ned i stolen, puste lettet ut, spise god mat og virkelig kose oss. - Det finnes ymse juletradisjoner rundt om - Så i lærdommens ånd, så er luke nummer 17 en luke hvor man potensielt sett lærer noe nytt - og ganske så unyttig.

Venezuela




Når barn i Caracas går og legger seg på julaften, knyter de en tråd rundt tåa og lar tråden henge ut av vinduet. - På morgenen 1. juledag er det morgenmesse. Da er gantene stengt for biler frem til klokken 8 - slik at folk kan gå på rulleskøyter til gudstjenesten. (How cool isn't that!) - greia er da at man drar i de trådene man ser som stikker ut av vinduet.

Japan




Begrepet "Christmas cake" er et uttrykk som tidligere ble benyttet om ugifte kvinner over 25 år i Japan. (Uønsket etter 25) - Det samme er den japanske julekaka. En bløtekake pyntet med jordbær og sjokolade - som ikke spises etter den 25.desember.

Og hva spiser man i Japan på julaften? Deilig Sushi, trodde du? Neida - her er det stas å spise på KFC. Ønsker du å spise der, bør du faktisk reservere plass....

Filippinene


Her er ikke nissen den store. Her er det de hellige tre konger som kommer med gaver. Barna henger opp nyvaskede strømper og setter frem nypussede sko slik at de hellige tre konger fyller opp med godis. De legger også frem litt høy for at kamelene skal få mat til den lange reisen.

Storbritannia



Når britene lager sin tradisjonelle Christmas Pudding, så får barna i familien røre med klokken - og ønske seg noe. (Sikkert de vokse og altså) - Man kan også legge en mynt eller en ring i puddingen - for lykke, helse etc.


Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...

Kommentarer totalt 28

Kommentarer

Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Tsjekkia




-Kast en sko - bli gift!
Ønsker du giftemål, så kan du gjøre dette på 1. juledag. Stå med ryggen mot døren og kast en sko over skulderen- Om skoen lander med tåen pekende mot døra, så kommer du til å bli gift snart! - Det er ingenting som forteller hvor lang tid det tar før du finner drømmeprinsen (eller prinsessen), men dog.

Sverige




Julebukken i Gävle.
I Gävle setter de hvert år opp en Julebukk på torget. - Første gang var i 1966. På julaften begynte geita å brenne. Hvert år har de fortsatt å sette opp en slik geit, og hvert år er det noen som forsøker å setter fyr på den. - Den hadde i 2011 blitt satt fyr på 25 ganger - fra 1988 kunne man satse penger på hvor vidt geita overlevde jula eller ikke.

Her kan dere følge med om den overlever i år.

Og - siden det snart er jul, så bør vi sjekke om vi er snille eller slemme i følge julenissen.

God jul - hilsen Che - som i følge julenissen er snill.

- og som rosinen i pølsa: Julesangen mine barn går rundt og synger på....så joda....

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)
Postet 17-12-13 kl 08:44 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Ha ha, så trolig artig å lese om juletradisjons-trivia fra rundt om i verden! Kul luke, og det satte meg utrolig nok i julestemning!
Postet 17-12-13 kl 08:51 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så morsom luke! Jeg elsker å høre om sånne sære tradisjoner og skikker, så dette var en fin start på dagen for meg.
Postet 17-12-13 kl 09:07 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Artig luke, mange morsomme tradisjoner ute i verden.
Postet 17-12-13 kl 09:15 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så fint å løfte blikket litt fra juletrær og syv sorter. Det er jammen mange ulike juletradisjoner.
Postet 17-12-13 kl 09:23 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fakse sin avatar
Fornøyelig luke! Det finnes forresten en Poirot-episode der plottet er basert på den britiske skikken du beskriver.
Postet 17-12-13 kl 09:57 av Fakse Fakse er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Herregud for en sang!!

Og takk for trivia, der var det mye jeg ikke visste, gitt!!
Postet 17-12-13 kl 10:07 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så morsom luke!
Postet 17-12-13 kl 10:08 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Artig! Jeg er mer snill enn slem.
Postet 17-12-13 kl 10:08 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Kult!
Postet 17-12-13 kl 10:19 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Haha, så bra luke!
Postet 17-12-13 kl 10:22 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Nice, but has a little room for improvement. Could be better listener. Has a kind heart. Often sets a good example for others. Was very nice last Saturday!! Hopefully, will keep up the good work!

Hva i alle dager gjorde jeg forrige lørdag mon tro?
Postet 17-12-13 kl 10:23 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Jeg er nicer than nice.

Artig luke!
Postet 17-12-13 kl 10:34 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Flott luke!

Jeg er sånn passe snill, avhengig av hvor mange navn jeg fyller inn. Det er uansett rom for forbedring, og mannen min vil nok være enig i denne: "Could help around house more instead of watching so much TV." Sånn siden han gjør alt husarbeidet mens jeg sitter i sofaen med bøtta mi.
Postet 17-12-13 kl 10:40 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Herlig luke! Takk!

Nissen har helt rett om meg, tror jeg.
Sitat:
Nice, but a few naughty marks. Good sense of humor helps others to laugh. Manners show improvement, though must keep working on being polite. "Please" and "thank you" go a long way!!
Postet 17-12-13 kl 10:54 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Sitat:
"Nice!" Matter of fact, one of the nicest years ever! Really helped the family and friends when they needed it. Is always polite. Extremely honest. What's more, adds a good sense of humor to situations, which is always a "nice" touch. Don't go overboard on the sweets though.


"Alltid høflig" er vel ikke det jeg hører for ofte. Kul luke!
Postet 17-12-13 kl 11:05 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Sitat:
So far, fits into the "Nice" category. Cleans behind ears and brushes teeth regularly. Rarely winces when being kissed on the forehead by old folks. Smiles at babies. A real pleasure to have on my list. Be careful not to interrupt during conversations and don't have another day like I think it was last Wednesday. Right now, it's our little secret, but I'll be watching!
Hva i himmelens navn gjorde jeg sist onsdag?
Postet 17-12-13 kl 11:11 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så kult!
Postet 17-12-13 kl 11:18 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Sitat:
Has been nice most of the year (not just near Christmas)! Makes others happy. Could share a little more, however. Politeness is sometimes very good. Can be great listener.
Politeness meg her og der.
Postet 17-12-13 kl 11:23 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Sitat:
What a great person and friend! Definitely a "Nice!" Wonderful job of always considering others. Hands out compliments regularly. Knows the great importance of "please" and "thank you." A good role model. The main suggestions for improvement: eat more veggies and really wash those hands!
Postet 17-12-13 kl 11:41 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Sitat:
Nice, but has naughty lapses. High marks in the good deeds department. Better than average manners. Hopefully, thoughtfulness will continue to be as good as last month. Neatness needs improvement!
Tror det stemmer på det jevne. Stilig luke! Her var det flere festlige fakta.
Postet 17-12-13 kl 11:42 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Sitat:
Even after an "iffy" October, still has a "Nice" rating (hey, 11 good months out of 12 isn't bad!). Didn't eat vegetables and got caught sticking out tongue. Got parents really mad that one time. (Was it two Saturdays ago???) On the other hand, is kind to animals, finishes chores and almost always washes hands before eating. Should finish with a "Nice" rating if those awesome manners are kept up!
Eg hugser ikkje kva eg gjorde i oktober.
Postet 17-12-13 kl 12:10 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Så artig luke!

Has been nice most of the year (not just near Christmas)! Makes others happy. Could share a little more, however. Politeness is sometimes very good. Can be great listener.
Postet 17-12-13 kl 12:13 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Santa Himself
Nicer than nice. A real champ! I was really proud of all the hard work that went towards changing those "naughty" habits of last year. Treated friends nicely and was exceptionally honest (which happens to be one of my favorite traits!) It's amazing what a good old fashioned "I'm sorry!" can do for a rating. Keep up the good work!


Lurer litt på hvilke Naughty habits jeg hadde i fjor, men dog...
Postet 17-12-13 kl 12:58 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Sitat:
Nice, but with a few naughty marks. Neatness needs improvement. Behavior has been good sometimes, not so good other times. Manners could still use some attention. Was very nice last Monday.
I går? Forrige mandag? Husker ikke helt, men jeg var i generelt godt humør (tror jeg).
Postet 17-12-13 kl 14:25 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
LilleLeo sin avatar
Jeg elsker sånne rare fakta, så dette er favorittluken min så langt tror jeg.
Postet 17-12-13 kl 16:55 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Morsom luke.
Postet 17-12-13 kl 20:18 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for en morsom luke!
Postet 17-12-13 kl 20:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no