Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 20

Postet 20-12-13 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

20

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Mex] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
[19 Kirsebær] 20 Skilpadda [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Pepperkakehus, De?

Bladet Alt om Mat startet opp i 1973, og jeg tror foreldrene mine abonnerte på det nesten fra begynnelsen av. Det lå stabler i det høye kjøkkenskapet vårt, og når jeg spiste kveldsmat ved kjøkkenbordet, sånn mot slutten av 70-tallet, satt jeg stort sett med en bunke blader ved siden av meg og leste. Det var nok her min vedvarende interesse for å lese kokebøker startet, men det fantes annet enn oppskrifter der også – reklamer av en annen sort enn i dag, reportasjer av ymse slag, forbrukerveiledning.



Til og med skjønnlitterære innslag hadde de; Somerset Maughams novelle The Luncheon er jeg for eksempel sikker på at jeg første gang leste her.

Men ett nummer har en spesiell stilling i familien min, og det er julenummeret fra 1974.



Jeg ringte moren min i forrige uke og spurte om hun kunne sende meg dette (med tanke på dagens luke) og hun sa at hun faktisk nettopp hadde funnet det frem, fordi pappa som vanlig ønsket seg julekaken som det er oppskrift på i det bladet. Leverposteien som foreldrene mine lager hver jul er også hentet herfra.



Ikke minst var det her vi fant pepperkakehuset vi pleide å lage da jeg og broren min var små! Både deigoppskrift og mønster er hentet fra dette bladet, og det bærer da også sterkt preg over å ha blitt hentet frem og brukt hver eneste jul i snart 40 år.



Jeg spurte mamma om hun hadde bilder av noen av disse pepperkakehusene, men det fant hun ikke. Derimot var det opptil flere bilder av broren min og jeg som bakte og pyntet pepperkaker, og det var sikkert denne oppskriften som ble brukt.





(Huset var jo i grunnen ikke så spennende; det pleide å se så likt ut bildet i bladet som vi greide å få det til.)

Moren min og jeg kjøper og leser kokebøker over en lav sko. Flotte, gjennomillustrerte bøker på glanset papir med spennende ingredienser og ispedd interessant kulturhistorie fra mange land. Men de oppskriftene som faktisk blir brukt (og særlig til jul) – bortsett fra dem som stammer fra nevnte julenummer – de finnes i stor grad på håndskrevne (eller utklippede) lapper samlet i en gammel kokebok i kjøkkenskuffen. Hvis de da ikke er hentet fra læreboken i husstell som står i en hylle over kjøkkenbordet. (Alle de andre kokebøkene står, talende nok, i biblioteksdelen av stuen, ved siden av de to store lenestolene med hver sin leselampe.) Flere av lappene stammer fra min mormor, som var flink til å bake og hadde sine spesialiteter som vi ikke alltid greier å gjenskape helt. Hennes ”lettvinte wienerbrød” var navngjetne i venninnegjengen, og det var flere enn oss som var skuffet over at vi ikke greide å finne igjen oppskriften i de etterlatte papirene hennes.

Vi er blitt så digitale i det nye årtusenet. Selv er jeg tidvis desentralisert nok til at jeg bare vet vagt hvilket Google-søk som skal til for å finne igjen muffinsoppskriften min eller de gode rundstykkene. Men minnene som knytter seg til et lurvete matblad, reparert med tape, kommentert med kulepenn og med gammelt mel i margen, dem er det vanskelig å gjenskape i en eller annen skytjeneste. Så det bladet skal tas godt vare på og returneres til plassen sin i tidsskriftholderen så snart jeg kommer hjem til jul.

- Leverposteioppskriften har jeg forresten postet på forumet tidligere. Jeg har laget den flere ganger selv i voksen alder, både med food processor og kjøttkvern, og både med bacon ospekkstrimler. Den blir alltid god, så den vil jeg gjerne anbefale hvis noen enda har plass i kjøleskapet eller fryseren til jul. Dere finner den her - dog uten de fine bildene (og effekten av å, som leser, bli tiltalt med De!).

Kommentarer totalt 23

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Det er alt for lite de-ing i våre dager! Meget velsmakende luke!
Postet 20-12-13 kl 08:06 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Akkurat slik er det!
Jeg leser kokebøker på senga, men det er de håndskrevne oppskriftene fra blomsterboka spom blit brukt. Eller fra den blå kokeboka fra husmorskolen ca 1971. Alle julekakeoppskriftene f.eks, er derfra.

Takk for fin luke som fikk frem nostalgi og minner!
Postet 20-12-13 kl 08:13 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Takk for en fin og utrolig stemningsskapende luke.

Og jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver. Ikke minst fikk jeg flashback av pepperkakehuset som skulle se helt likt ut hvert år. Hjemme var det mamma som lagde pepperkakehus. Det var helt likt fra år til år, og det skulle se staselig ut. (Jeg husker fortsatt det lett desperate blikket hennes fra det første året jeg fikk mast meg til å delta, og jeg ikke klarte å tegne taksteinen helt symmetrisk med glasur på taket. )
Postet 20-12-13 kl 08:35 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så koselig luke, Skilpadda. Jeg ble jammen rørt i dag igjen. Det var så fine bilder og du forteller så fint. Ganske velkjent med oppskrifter på lapper, gamle kokebøker og pepperkakeoppskriften fra jeg var liten.
Postet 20-12-13 kl 08:37 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så nydelig luke Skilpadda.

Jeg likte spesielt bildet av lille Skilpadda og lille Chiffre som baker.
Postet 20-12-13 kl 08:42 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Éowyn sin avatar
Takk for en fin luke!
Postet 20-12-13 kl 08:42 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar
Det var en veldig fin luke, Sklpadda! Mulig jeg er i overkant stresset om dagen, og at det jeg nå er midt oppe i på jobb er milevis fra det som kan kalles god julestemning og tradisjoner, men jeg ble veldig berørt av luken din.
Selv har jeg både min egen, min bestemors og min svigermors lurvete oppskriftabøker med nedskrevne og utklipte oppskrifter stående i kjøkkenskapet. Det er en liten skatt.
Postet 20-12-13 kl 08:57 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Var det lov med alkoholreklame i 1974, altså? (Sjøvalje dø Malt! )

Og for en knusesøt krølltopp-Skilp!
Postet 20-12-13 kl 08:58 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Herlig luke!! Sånne gamle oppskrifter er gull verd, og kjempefine bilder!
Postet 20-12-13 kl 09:07 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en herlig luke! Du var bare über-søt!
Postet 20-12-13 kl 09:22 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For en fin og stemningsfull luke!

Og ja, det er sånn. Med kokebøker og leselyst, og hva som til sist virkelig blir brukt. Og godt brukte bøker versus den digitale hverdagen.

Fine barndomsbilder var det også.
Postet 20-12-13 kl 09:35 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for koselig luke! Dere var veldig søt. Tror jeg skal hente fram min egen, fillete oppskriftsperm i helga.
Postet 20-12-13 kl 09:40 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fine luken.

Jeg er også innehaver av fillete, flekkete oppskriftsperm. Det er liksom ingen tvil om hvilke sider som har vært mest brukt.
Postet 20-12-13 kl 09:42 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
:mimre:

Nå hadde jeg riktignok en mor som overhodet ikke interesserte seg for matlaging. Men heldigvis hadde jeg en bestemor som var like lidenskapelig opptatt av god mat som jeg er. Jeg har arvet plenty av håndskrevne lapper etter henne. Og de står i en egen perm med plastmapper på kjøkkenet mitt.
Postet 20-12-13 kl 09:46 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
For en fin luke Skikkelig god julestemning.
Et år fikk jeg ei bok av mamma, der hun hadde skrevet inn mange oppskrifter, for hånd. Det er den fineste oppskriftsboka jeg har
Postet 20-12-13 kl 09:50 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Åh, de bladene husker jeg også! Og så fint med uttalehjelp.
Postet 20-12-13 kl 10:38 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Så søte dere er!

Min mor og min mormor samlet på alle blader, jeg har lest og fnist og ledd og hatt det moro, men aldri kommet så langt at jeg har lagd noe av maten, da.
Postet 20-12-13 kl 11:45 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fine unger som baker! Så koselig luke.
Postet 20-12-13 kl 12:16 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Åh, akkurat det bladet brukte vi hver eneste jul også! Fantastisk. Takk, du hjalp meg på veien mot å finne igjen julestemning etter nesten en uke med sykdom!
Postet 20-12-13 kl 12:18 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Min mor laget bestandig leverpostei til jul. Det er det eneste jeg savner fra julen hjemme.

Herlig luke.
Postet 20-12-13 kl 17:30 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Herlig nostalgisk luke!
Postet 20-12-13 kl 22:13 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Så utrolig koselig luke!
Postet 20-12-13 kl 22:38 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
For en nydelig luke, Skilpadda
Postet 21-12-13 kl 22:26 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no