Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 23

Postet 23-12-13 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

23

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Mex] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
[19 Kirsebær] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] 23 Taien [24 Kanina]

I dag er det selveste Lille Julaften.
Den beste dagen før dagen. Jeg er nesten mer glad i lille julaften enn i julaften. Følelsen av ro når kvelden kommer, det er ikke mer å rydde el. vaske og all julepynten er kommet fram.

Vi har tradisjon med julekveldsmat denne dagen.
Da dekker vi på bordet i spisestuen og inn bæres julens pålegg, spekemat, eggerøre, potetsalat, julesild, forskjellig brød og flatbrød og god drikke. (I vår familie er det lite alkohol, så det går i julebrus, saft, kakao el.l.)
I sekstiden sitter vi rundt bordet hele familien og evnt venner som er på besøk, og koser oss skikkelig. I år kommer min venninne på besøk, og det gleder jeg meg til.

For mange er i dag dagen da de pynter juletreet. Det er det for meg også. I mange hjem er det et evig spørsmål: Gran eller edelgran? Ekte eller plastikk? Uansett hva en velger er det noe magisk med å få treet på fot, feste lysene (virker alle i år også?) og henge på pynten fra fordums tider.
Jeg kjenner en følelse av gjensynsglede når jeg leter fram de gamle og nye kulene og figurene som skal henge på treet. Noen har jeg kjøpt på Nille, noen har jeg kjøpt i Florida og noen har jeg arvet etter min mormor.
På vårt tre er det noen kuler og figurer som er "hellige". To kuler min mor hadde med til meg fra Praha, det var tre men i fjor klarte min andre halvdel og knuse den ene. Jeg ble utrolig lei meg, og han stakkars visste ikke hva han skulle gjøre. Men jeg har to igjen og de er vakre. Veldig tynne i glasset og må behandles med varsom hånd. De henger alltid på de øverste grenene mot stjernen. På de samme grenene sitter det tre fugler. Den ene fuglen fikk jeg etter min mormor de andre to er nye. Men de er viktige for meg...minner fra min barndom.
På vårt tre er det både glitter og norske flagg. Relativt tynne glittergirlander og flagg i remser som henger rundt treet.

Når treet pyntes så står NRK på med Kvelden før Kvelden. Og kl 21 er det pause med Grevinnen og Hovmesteren på skjermen og gløgg med rosiner og mandler i koppen. Slik har det vært siden jeg var jentunge, og slik er det nå.
For de som ikke får sett det i kveld:



Når treet så er pyntet, besøket har gått hjem, unger er i seng og mannen også har funnet senga...da er det MIN tid.
Da tenner jeg lys, finner frem de siste gavene som skal pakkes inn og gjør dette mens jeg ser Tante Pose.

Del 1 (15 min):



Som regel må jeg også se White Christmas, som er min yndlingsjulefilm. Her er sluttscenen når Bing Crosby, Danny Kaye, Rosemary Clooney og Vera-Ellen synger den nydelige tittelsangen:



Med det ønsker jeg dere alle fine, gode, nydelige FP'ere en nydelig lille julaften. Måtte den barnlige gleden finne tilholdssted i hjertene deres i dag. Måtte all sorg og bekymring bli holdt tilbake i noen få gode timer.
Gi barn, mann, foreldre, venner, kollegaer, hvem enn dere tilbringer dagen med, det beste av dere selv i dag.
Om litt over ett døgn ringes julen inn.
Fredelig dag alle sammen.

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
gnuri sin avatar
Tusen takk for fin luke med masse julestemning
Postet 23-12-13 kl 09:02 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Fin og stemningsfull luke, takk!
Postet 23-12-13 kl 09:07 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin luke, Taien. Håper du og dine får en fin lille julaften.
Postet 23-12-13 kl 09:29 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Tusen takk for fin luke! God jul til deg og dine!
Postet 23-12-13 kl 10:47 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Fin lillejulaftenluke. Riktig god jul til deg og dine!
Postet 23-12-13 kl 10:57 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Tusen takk for herlig julestemning! Det høres ut som fine tradisjoner. Lille julaften er vel så stas som selve julaften!
Postet 23-12-13 kl 11:00 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Tusen takk for stemningsfull luke! Måtte julen bli fin for deg og dine!
Postet 23-12-13 kl 11:04 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Tusen takk for en fin luke!
Postet 23-12-13 kl 12:16 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Tusen takk for fin og stemningsfull luke!
Postet 23-12-13 kl 12:28 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Fin luke, Taien. GOd jul til deg og dine også. VI skal også se Grevinnen og hovmesteren.
Postet 23-12-13 kl 13:02 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin lillejulaftensluke. Kos deg i kveld!
Postet 23-12-13 kl 14:54 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fine luke, Taien. Og riktig god jul til deg og dine!

Postet 23-12-13 kl 18:51 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Dette var en finfin luke Taien.
Postet 23-12-13 kl 19:17 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Så fin luke.<3
Postet 23-12-13 kl 20:02 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no