Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Offe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Offe

Postet 16-08-17 kl 07:51 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 41

Kommentarer

Gammel
Tåtti sin avatar
Termokopp: check
Batteribank til mobilen: check (dumt å gå tom når man har månedskortet på mobilett)
Next: Sammenleggbar paraply

Det krever sitt å være bussreisende, altså.
Postet 16-08-17 kl 08:00 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Batteribank til mobilen må jeg få kjøpt i dag.

Natt med dårlig søvn gjør at jeg virkelig ser frem til helg.
Postet 16-08-17 kl 08:10 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Jøje, som det har regnet i natt!
Dagens dont etter jobb er å få tak i en underkjole som holder inn og glatter ut under kjolen jeg skal ha på i helgens bryllup. Noen tips til hvor man finner sånne uten å måtte betale en arm og et bein? Jeg er ikke så bevandret i underkjoleverden...
Postet 16-08-17 kl 08:20 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Skole i dag igjen. Utrolig nok gikk det greit å få dem opp. De er spente og gleder seg.
Postet 16-08-17 kl 08:30 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Skole igjen her også. Det tror jeg blir veldig bra.
Batteribank ja, det må jeg ha med.

Voldsomt regn her også, jeg tror faktisk jeg er klar for litt høst, kanskje. Bare vi kunne hoppet over vinteren. *svosj*
Postet 16-08-17 kl 08:46 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Straks klar for jobb. Jeg er trøtt. I dag skal det være planlegging, hadde kurs i går, og kurs i morgen. Og planlegging på fredag, så er det heldigvis helg.

Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal være flink til å gå, eller om jeg skal kjøre. Utifra været bør jeg gå, men jeg lurer på om jeg heller skal kjøre, også går jeg meg en tur i ettermiddag.
Postet 16-08-17 kl 08:47 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har sovet utrolig godt i natt. For en gangs skyld kunne vi ikke høre noe barnegråt (i timesvis) fra etasjen over.

I kveld skal jeg på en konsert/forestilling på Oscarsborg festning. Det er min mann som har bestilt, og bare det i seg selv kom litt overraskende på. Det er vanligvis jeg som tar initiativet til de mer klassiske musikkopplevelsene i vår familie, men jeg stiller villig opp.

Vi er i hvert fall ganske varierte i vår tilnærming til kulturtilbudet. Forrige uke var vi på musikkfestival, mandag var fotballkamp med klanen og i dag er det klassisk musikk. Oslo er bra, assa.
Postet 16-08-17 kl 09:14 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
God morgen.

Spennende dag hjemme. Storesøster begynner på ny skole og mannen skal ta i mot en ny klasse. Lillesøster gleder seg til å møte klassen sin igjen. Og jeg har jo vært i jobben i en uke, men den er fremdeles ganske ny.

Ny lang dag i dag. Jeg fyller i hvert fall opp plusstidkontoen min. Det er jo noe. Og i dag må jeg ferdigstille og sende ut en større oppgave.
Postet 16-08-17 kl 09:25 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
God morgen jeg skal på nevrologisk poliklinikk straks, og er i ganske godt humør. I dette øyeblikk er jenta mi ungdomsskoleelev, hun var ganske spent - uvanlig til seg å være.
Postet 16-08-17 kl 09:34 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
God morgen. Ungdomsskoleferskis her også. Hos oss var nok mor litt mer bekymret for den store dagen enn poden.

mor: "skal du sende en melding til S om at dere kan gå sammen?"
ungdom: "Hæh, mamma, det er ingen som gjør sånt!"

Da jeg kom på jobb i dag hadde jeg fått melding fra mor til S med samme spørsmål. Velvel, de finner vel hverandre i skolegården og klasserommet.
Postet 16-08-17 kl 09:37 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Gled deg, Tjorven! Vi var der på lørdag. Dere slipper antakelig regnskurene vi hadde, da blir det nok enda bedre.

Hos oss starter skolen på mandag, da blir det slutt på rolige morgener alene hjemme for Ville.
Postet 16-08-17 kl 09:44 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Uforsvarlig støl etter første bootcamp på evigheter i går, så jeg bestemte meg for å gå til jobb i stedet for å sykle. Da kan jeg få dagens skritt og vegetere i kveld. Men dæven, utrolig svett bare av 3 km. Klam Oslodag, altså.
Postet 16-08-17 kl 09:45 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Fortsatt ferie blant den yngre garde i heimen, det fører til noe sent innkommet tenåring med litt for mye lyd akkurat når vi hadde sovnet. Storebror har derimot lært seg å ta seg fram uten lyd, militæret har sine åpenbare fordeler! Det kan komme godt med når han skal i gang med studier og fadderuke straks. Tenåringen har sin første dag på vg torsdag, fredag er det oppstartssamtale med kontaktlærer. Veldig spennende tid i huset med studiestart og VG-start, mye nytt å forholde seg til. Så får vi se hvor lenge studenten/vi orker at han bor hjemme.
Postet 16-08-17 kl 09:51 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Anda: Jeg sliter med å få dagens skritt nå. Planen min da jobben flyttet til sentrum var å gå til jobb (får skritt) og ta bussen hjem. Men bussen hjem tar så absurd lang tid er den skal tråkle seg gjennom kaotiske Bjørvika. Så jeg sykler nå bysykkel både til og fra jobb. Det går litt raskere enn bussen til jobb og MYE raskere hjem fra jobb, men jeg får altså ikke skrittene mine. Jeg kunne jo gå til og sykle hjem, men da må jeg bære sykkelhjelmen min til jobb ... og det er jo en umulighet.
Postet 16-08-17 kl 09:52 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Adrienne sin avatar
Jeg er superbusy på jobb om dagen, og det gjør ett eller annet med humøret, for jeg går rundt og er i altfor godt humør og han som sitter ved siden av meg på jobb truer med å flytte seg om jeg sprudler mer enn jeg gjør nå. I tillegg har jeg sovet tungt i natt, selv om det ikke ble mange timene, så jeg føler meg mistenkelig våken og opplagt også.

@Tjorven: Du får flytte skrittelleren til føttene, sånn at du får skritt av syklingen.
Postet 16-08-17 kl 10:10 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Dag fire med hodepine og jeg er iferd med å bli helt gal av det. Ekstra mye fordi jeg har første arbeidsdag i morgen og bør være frisk til det.
Postet 16-08-17 kl 10:21 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Begynte dagen med 30 minutters tale av regionsdirektøren, fulgt av diverse infomøte og erfaringsdeling. Fikk heldigvis "fri" fram til lunsj, siden gruppearbeidet som fulgte ikke var relevant for meg, så nå rekker jeg å lage halvårsplaner og planlegge oppstartsøkter likevel. Først frokost! Og kaffe!
Postet 16-08-17 kl 10:32 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Oppdatert 16-08-17 kl 10:45 av Matilda
Gammel
Millen sin avatar
God morgen!
Tenk sol idag etter alt regnet i natt. Herlig.
Må bake brød og rydde, vaske mer idag. Misunner alle dere i jobb- jeg vil og ha.

Scilla; Lindex har greie og fine underkjoler til ok pris.
Postet 16-08-17 kl 10:35 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg er på kontoret, og ungene er hjemme og må mases på for å få i seg mat og bli gagns mennesker. Her er dagens peptalk:

Sitat:
Kom, la meg synge om magre og bunntriste Petter,
han som lå dag etter dag i den dunfylte senga,
jamret og gråt mens han vred sine tynne små hender!
«Hvorfor», sa Petter «er dagene mine så lange?
Hva er fornemmelsen dypest der nede i magen?
Hvorfor, å hvorfor må hodet mitt alltid slik verke?»
Men så en dag sto den kuøyde Hera i døra,
så rett på Petter og lokket med snøhvite fingre.
Petter sto opp og gikk nølende bort til gudinnen
– beina var slappe og svake og alle hans krefter var borte!
Men like fullt gikk han lydig med Hera ned trappa,
så gjennom gangen og inn i et rom som så underlig kjent ut,
flislagte gulv og med begre og fat stilt på benken.
Skinnende hvitt sto et skap der og summet og mumlet,
tilskyndet av Heras blikk tok den skinnmagre Petter
tak i et håndtak og rykket opp døra – og gispet!
Å, hvilke skatter som skjulte seg inne i skapet!
Perlehvit melk og de lekreste skiver av skinke!
Ost, laks og juice og et underlig skrin med en fisk på!
Stråleklart vann på en vakker og skimrende flaske!
Hera fant fram en tallerken og rakte den til stakkars Petter,
løftet så taust på et bryn – og Petter begynte å hente
drikke og pålegg og fant så på benken en bagel,
satte seg ned med sin fangst og begynte å drikke og spise.
Plutselig kjente han kreftene komme tilbake!
Å, fram fra kroppens ruin steg en helt annen Petter,
en som var klar til å gå ut i parken og løpe!
«Husk», sa den kuøyde Hera, «det magiske skapet,
hver morgen står det der fylt av de herligste retter.
Klok er enhver som kan finne seg noe til frokost.»
Postet 16-08-17 kl 11:16 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Toffen! I dactylic hexameter! Dette gjorde dagen min.

Synd finessene i teksten går rett over hodet på ungene mine, men jeg skal jammen sjekke om de skjønner budskapet. Det kan trengs...
Postet 16-08-17 kl 11:37 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Metrisk morgen!
Postet 16-08-17 kl 11:42 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Hehe, jeg har nettopp hatt en ekstra 12-åring i huset et par dager. Under formaninger om at de sikkert må ha litt å spise mellom frokost kl 10 og båttur hjem på ettermiddag/kveldstid (etter en tur i svømmehallen) kom det kjapt. "Nei, jeg trenger ikke å spise noe særlig".

Heldigvis ga barnet etter for en appell om at jeg ikke kunne sende han hjem til foreldrene uten å ha fått i seg mat.
Postet 16-08-17 kl 12:24 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Babyen min begynner på videregående!
Postet 16-08-17 kl 12:41 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Min også. Det er helt absurd!
Postet 16-08-17 kl 12:50 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Mhmm, absurd! Jeg har ei som starter i fjerde, en på VG1 og ei i VG3. :knirk:
Postet 16-08-17 kl 13:11 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg har også en videregående elev i dag. Og seriøs "slipping through my fingers" følelse.

De blir så store og selvhjulpne. Og det er bra, men veldig rart.

Og så er jeg veldig glad for at hennes første ønske er at om ingen andre inviterer til noe sosialt med en gang, så må hun få lov til å invitere alle, slik at de kan begynne å bli kjent og ha det hyggelig sammen.
Postet 16-08-17 kl 13:34 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg har nettopp tjent femhundre spenn på å sitte i en sofa, se på TV og spise litt sjokolade. Takk til TNS Gallup! (Og takk til muligheten for å ta med kontoret i lomma når man stikker ut en halvtimes tid. )
Postet 16-08-17 kl 13:39 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Tjorven, gled deg, jeg har hørt at Oscarsborg-forestillingen er magisk i år.

Jeg har syklet til jobb, og det er sol. What's not to like?
Postet 16-08-17 kl 13:58 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda
Min også. Det er helt absurd!
Å? Ett år "før tiden"?
Postet 16-08-17 kl 14:05 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
De har bare 9+3 år, ja, Divine. Men det er ikke noen kjempestor overgang fra 9. til 10., egentlig; hovedforskjellen er at de som ønsket å gå på norsk vgs i stedet, sluttet nå. Så de er en litt mindre klasse enn i fjor, men det er samme klasse.
Postet 16-08-17 kl 14:07 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Ah, skjønner. Men måtte han søke seg videre, eller går man automatisk videre?
Postet 16-08-17 kl 14:16 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Ungdomskoleunge her. Starten gikk trått, men det kom seg. Han var ikke så interessert i å begynne på ny skole likevel, må vite.
Men nå er han happy. Det går nok bra.
Postet 16-08-17 kl 14:45 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sitat:
Ah, skjønner. Men måtte han søke seg videre, eller går man automatisk videre?
De har jo to skoletyper, Realschule og Gymnasium, og det blir endelig bestemt i løpet av ... 6, klasse, tror jeg, på vår skole, hvem som kan/får gå Gymnasium. Da får de automatisk fortsette på videregående (Oberstufe) på den tyske skolen. Hvis de havner i Realschule, må de slutte etter 10., men i praksis slutter de da etter 9. for å gå over i norsk skolesystem.

(Grunnen til at de slutter etter 9. er at Norge anerkjenner de ni første årene som fullført grunnskole, så det er karakterene i 9. klasse som teller ved opptak til norsk vgs. Det vil dermed være litt bortkastet for dem å gå 10.

Men jeg vet at noen går over i norsk 10. klasse i stedet for å begynne rett på vgs.)
Postet 16-08-17 kl 14:52 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg har fått melding fra videregående eleven om at hun har det bra. Og så ser jeg at hun plutselig har mange nye venner på Facebook. Så akkurat nå ser i hvert fall alt veldig positivt ut.
Postet 16-08-17 kl 15:00 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Det høres kjempespennende ut å begynne på en ny skole, ja! Vi (eller Poden, da) får jo ikke den overgangen, og det er sikkert fint på mange måter, veldig trygt og forutsigbart. Men ikke like spennende.
Postet 16-08-17 kl 16:53 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Akkurat den overgangen tror jeg er ganske positiv ja.

Storesøster har jo hatt overgangen fra barneskole til ungdomsskole også. Men da var det alle elevene fra samme barneskole som gikk over, så selv om hun fikk mange nye i klassen var det en del av de gamle med og alle hun kjente fra skolen var jo fremdeles på hennes skole, men i andre klasser. Nå er det helt overgang, hun kjenner så vidt en av 30 i klassen.
Postet 16-08-17 kl 16:56 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh, jeg husker hvor deilig det var å begynne på VGS uten noen fra gammel skole. Skikkelig blanke ark og fargestifter!
Postet 16-08-17 kl 17:27 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ja, nå gikk jeg jo Formgiving, så det var virkelig blanke ark og fargestifter.
Postet 16-08-17 kl 17:28 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg også, Maverick. Å kolleger sted hvor folk var hyggelige og vi kunne tegne i timen!
Postet 16-08-17 kl 17:52 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
@Tjorven; jeg har en synd å bekjenne. Det hender jeg dropper sykkelhjelm når jeg sykler på den 18 kg tunge, 7-girs damesykkelen min med kurv og uten demper.
Postet 16-08-17 kl 19:44 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Mine begynner også på vgs - Frøkna på fredag, i Fredrikstad, og Herremannen på mandag, på skolen min. I dag har jeg sneket i klasselistene, mest for å se sammensettingen av lærere, og det ser bra ut.
Postet 16-08-17 kl 20:16 av Stompa Stompa er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no