Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 1

Postet 01-12-15 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

1

1 Taien [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Da var det 1. desember. Måneden som mange av oss har gledet oss til, mens mange har gruet seg for.
Jeg vil starte luken med å sende en varm tanke til alle som har mistet noen kjære dette året, som kjenner på savnet og sorgen. Den blir ekstra stor i julen og juleforberedelsene. Det kjenner jeg på selv, for vi mistet vår kjære svigermor/mor/farmor i påsken. Men julen var hennes og min lidenskap, så jeg velger nå å fokusere på den gleden vi hadde i førjulen sammen.

Men denne luken skal handle om glede og forventning. Hva vi forventer av førjulen, hva vi gleder oss til og hva vi vil fylle desember med!

Jeg vil blant annen fylle desember med musikk! Jeg har mine favorittjulesanger, og disse må jeg høre mange ganger i desember.
Jeg synger selv, og denne første sangen skal jeg synge til jul. Dette er min favorittversjon:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


A Christmas song er jeg også veldig glad i, og denne synger jeg som godnattsang for guttene i adventstiden. Da blir de helt rolige og bare lytter.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Musikk er den veldig viktig ting i vår familie, og vi sørger for å fylle hver dag med musikk. Og i adventen er det veldig mye. Da spilles og synges det mens vi baker, pynter, pusler, leker osv.
Vi koser oss også med julefilmer, julekalenderen på tv osv.
Jeg har vist guttene de julekalenderne JEG så når jeg var jentunge, og det har fenget dem, så nå har vi en hel drøss vi ser på. Ikke hver dag, men så ofte vi kan.
I dag skal vi se Theodors Julekalender når guttene kommer hjem fra barnehagen. Her er en liten nostalgitripp for noen av oss:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Og så ønsker jeg å høre hva DU syns er kjekkest å finne på i adventstiden. Er det å bake med unger eller alene? Er det å sitte helt alene med et glass vin/brus og nyte førjulsstillheten? Er det å samle familie/venner på en god førjulsmiddag/juleverksted? Eller syns du rett og slett ikke at julen ER noe kjekk?

Jeg gleder meg til en kjekk førjulstid med ungene mine. Jeg må bare minne meg på å legge listen lavere enn jeg ønsker, for å ha sjansen til å fullføre. Det tror jeg gjelder for mange av oss.

RIKTIG GOD 1. DESEMBER! Prøv å nyt denne måneden litt. Gå en tur i gatene og se på julelysene som har kommet opp utenfor de 1000 hjem. Lag en kopp kakao og se favorittfilmen din en kveld. Uansett hva du velger å gjøre, husk å ta vare på deg selv i juleforberedelsen.

Kommentarer totalt 36

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
Endelig er FP-kalenderen i gang!
Fin start, Taien!

Adventstid for meg er bevisstgjøring og ettertanke. Det er null stress, kosefrokost med julemusikk hver morgen for poden og meg, og mange fine samtaler.
Vi starter alltid første desember med å snakke om den gangen han var liten, og han var med å tente lys i kirken for første gang, og når vi skal gjøre det i denne adventstiden.
Postet 01-12-15 kl 07:38 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Hurra

Gjennom 30 år har Livet Skjedd i adventstiden, hvert år, og det har lært meg at planer er til for å endres og at det blir jul likevel.
Etter mange år med store barn får jeg nå oppleve advent og jul gjennom barnbarnets store øyne, og det er magisk
Nå på morgenkvisten sitter jeg å nyter en opplyst, stille julegate i byen min, har kaffebarkontor siden jeg har glemt nøklene mine, og det er vakkert.
Postet 01-12-15 kl 07:46 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Jul, ja...

Det blir en spesiell jul for oss, første jula uten Lillemann. Akkurat nå er jeg evig takknemlig for at jul ikke betydde noe som helst for ham, for da hadde det blitt enda tyngre, tror jeg.

Vi er ikke spesielt julete av oss, og hadde det ikke vært for Guttungen, hadde vi sittet under ei palme i et varmt land og bare nytt ferien, men Guttungen vil ha julekalender og juletre og julegaver, og det får han selvfølgelig, så vi vasker hus og pynter og gjør det hyggelig rundt oss og kjenner på at vi trives jo med det også.

Sjøl er jeg ikke glad i jula, men jeg er veldig glad i adventstida, for da tenner jeg lys både ute og inne og jager vekk både fysisk og psykisk mørketid på det viset. Jeg elsker julelys på trær og hekker og over gater, og at folk har hengt stjerner og andre lys i vinduene sine, og jeg kan gå i barnslig lykkerus og bare måpe over hvor vakkert det er.
Postet 01-12-15 kl 08:09 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Fin luke, Taien!
Postet 01-12-15 kl 08:12 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Kalender!

Heldigvis fant jeg en høyttaler å plugge til pc-en her.
Postet 01-12-15 kl 08:21 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Takk for luke, Taien. Jeg må høre litt via telefonen min, for jobb-PC'en min nekter å skru på lyden.

Jeg elsker førjulstidens lys. I år har jeg kjøpt noen flere hundre lys til hekken, og vi har pyntet to hekker og rundt den ene terrassen. Og julelys i fire vinduer inne. Alt som jager mørket bort.
Postet 01-12-15 kl 08:26 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fin luke! Jeg elsker verken jul eller førjulstid, men det er alltid fint når julen først kommer, og det gjør den jo hvert år, enten jeg liker den eller ikke. I år har vi på mystisk vis klart å være litt tidligere ute med både kalendere (ferdige søndag kveld) og julekort (bestilt i går kveld, må sendes, men jaja ), sikkert fordi mannen har ny jobb og er traaahhaavel. Og fordi nyejobben hans har julebord den helgen vi vanligvis feirer minstemors bursdag. Vi har jo desemberbarn! Blir lettere å fokusere på advent og jul når den feiringen er overstått, kjenner jeg.

Så fin den første sangen du legger ut er! Den er ny for meg! Selv har jeg lagt min elsk på "A Christmas Lullaby". Fullstendig sekulær som jeg er.


(Kilde: youtube.com)
Postet 01-12-15 kl 08:41 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Takk for fin luke.

Sangene er sperret på jobb, så jeg skal høre de hjemme. Jeg håper adventstiden blir lite stressende, men med mange små, koselige stunder for ungene. Vi har allerede bakt kolakaker, og i år skal jeg prøve å lage julepynt også.
Postet 01-12-15 kl 08:43 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
God advent, endelig er det i gang. Jeg er som en svamp og tar til meg nesten hva det skal være av julestemning for tida. For meg er desember et varmt lyspunkt i vinteren. Det er deilig å ha et felles prosjekt i familien og sammen med store deler av resten av samfunnet.

Jeg holder ut den mørke november mens jeg nigleder meg til stjerner, staker og lysdekorasjoner kommer opp i vinduer, på trær og på hus. Baking og juleverksted er festlig, men med relativt små barn innser jeg at det beste er å glede seg til det.

Takk for ei fin luke!
Postet 01-12-15 kl 08:59 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Åh, så koselig! Nå er det advent på ekte.
Postet 01-12-15 kl 09:01 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Advent for meg er å skrive ferdig eksamen og sette alle karakterer så jeg kan krype opp i sofaen med familien min kvelden før kvelden. Da er det jul!
Postet 01-12-15 kl 09:04 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Endelig er desember her! Takk for fin luke, Taien!
Postet 01-12-15 kl 09:10 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for den fine starten på adventskalenderen.
Postet 01-12-15 kl 09:13 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Takk for fin luke, Taien!
Advent er for meg høy grad av kos, sene kvelder, god mat, baking, pakking av gaver.
Postet 01-12-15 kl 09:13 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Første sangen var ny for meg også. Nå hører jeg på Akselianes sang, den var visst ny for meg den også.

Det viktigste for at jeg skal få en fin førjulstid er å ikke sette for høye mål for familien, og det gjelder for øvrig resten av året også.
Postet 01-12-15 kl 09:29 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fin luke, Taien!
Postet 01-12-15 kl 09:37 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Så fine adventstanker! Jeg får ikke hørt/sett før i kveld, gleder meg!
Postet 01-12-15 kl 09:49 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for flott luke Taien.
Desember kom litt brått på i år egentlig. Jeg har vanligvis litt bedre kontroll enn jeg føler jeg har i år. Det ordner seg vel.
Nå i adventstiden skal vi først feire litt bursdager, og så skal vi kose oss med venner og familie.
Postet 01-12-15 kl 09:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for fine sanger!

Advent er ståk og styr og hundre tusen avslutninger og ting vi skal rekke, men også forventning og tid sammen. Jeg gjør unna alt som kan gjøres unna før desember kommer så det skal være tid til å kose seg sammen i desember. Vi har våre faste ting vi baker og vi har mange tradisjoner for måneden, noen norske og noen sveitsiske. Det er veldig fint.
Postet 01-12-15 kl 10:10 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Endelig advent! Musikk og filmer er en stor del av julestemningen hos meg, så dette var en luke som passet meg bar.
Postet 01-12-15 kl 10:26 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg gleder meg til karakteroppgjøret 17. desember. Jeg elsker-elsker-elsker jul og skal nok prøve å klemme inn litt adventskos før det også. Adventskalender og pepperkaker for ungene, Love Actually på meg. Da blir det bra.
Postet 01-12-15 kl 10:34 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Señora sin avatar
Takk for flott luke.

Jeg har lyst å dele min favorittsang, Julehåp, sunget av Ruben Espelid.

Jeg får ikke til å dele noe link, men den finnes på Spotify. Vel verdt å høre på. Han synger nydelig.

Adventstiden er magisk.
Postet 01-12-15 kl 11:07 av Señora Señora er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Endelig advent og adventskalenderblogg Flott luke!
Postet 01-12-15 kl 11:46 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Endelig var kalenderbloggen her! Fin luke, Taien!

Jeg er glad i advent og jul på alle måter, og spesielt gøy er det nå som ungene begynner å bli så store at de både husker og gleder seg til juletradisjonene. Eldste har gledet seg i evigheter til "The julekalender".
Postet 01-12-15 kl 12:25 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Å, så fin luke! Pentatonix er veldig gode! Elsker Chestnuts roasting on an open fire. Den gir meg veldig julestemning. Tilbake til eksamenslesing, så skal jeg gi etter for juleforberedelser etter det.
Postet 01-12-15 kl 14:09 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Endelig er det FP-kalender igjen! Takk for fin åpning!
Postet 01-12-15 kl 14:18 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Christmas Song er piano-og-sang-glansnummeret til faren min, jeg har vokst opp med den hver eneste jul. Tiny tots with their eyes all aglow.
Postet 01-12-15 kl 14:19 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for fin luke Taien.

Den øverste sangen har jeg ikke hørt før og den var nydelig.
Postet 01-12-15 kl 14:29 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så hyggelig luke.

Jeg liker juleforberedelser og julemusikk og julepynt; jeg driver ikke mye med noen av delene, men synes det ganske lille jeg gjør er koselig. Vi er aldri hjemme hos oss selv i julen, og det er vel en av grunnene til at vi gjør såvidt lite ut av forberedelser og pynt. Men jeg lager alltid marsipan sammen med Poden, og får ham også med på å kjøpe og pynte juletre, og så pleier vi å bake pepperkaker sammen med Heikofamilien, det er en av de hyggeligste tradisjonene. Og så har jeg innført Sufjan Stevens' juleplater som egen tradisjon - det er snart på tide å begynne å spille dem om kveldene igjen.
Postet 01-12-15 kl 15:09 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, så fin luke, taien! jeg er helt i julemusikkmodus selv, vi skal synge kulekonsert med koret den 13. desember og jeg kjører på med musikk på til arbeidet slik at jeg får tyvtrent på altstemmene mine.

Det beste med adventstiden er å tenne lys, jeg liker at det er så mørkt ute, og all musikken. Jeg er ikke så glad i hæppi-snæppi-julemusikk - du kan få "jeg så mamma kysse nissen" billig av meg, men jeg elsker omtrent alt som ikke handler om nisser.
Postet 01-12-15 kl 16:12 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Så kjekt dere likte luken!
Jeg går og synger på Mary Did You Know hele dagen, til familiens store irritasjon. (Det er nok irriterende å høre samme sangen i bruddstykker, dag etter dag etter dag....)
Jeg kunne nok valgt mange andre sanger også, men disse to er virkelig så vakre.
Forresten er jeg også veldig glad i

(Kilde: youtube.com)
, og

(Kilde: youtube.com)


Sistnevnte får meg alltid til å gråte, Den rører ved noen veldig vonde og såre strenger....men så er den så vakker, både i tekst og melodi.
Postet 01-12-15 kl 17:18 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Pøbelsara: Jeg er også alt! Hvilket fører med at når vi står og ser på julegrantenninga i byen, og alle synger Glade Jul, synger Taien altstemmen. Det gjør jeg automatisk på flere av julesangene.
Postet 01-12-15 kl 17:24 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Takk for flott luke, Taien. Rett i julemodus!
Postet 01-12-15 kl 19:25 av Benzo Benzo er aktiv nå
Gammel
LilleT sin avatar
Fin luke!

Jeg synes alltid jeg får for lite tid til å nyte adventstiden fordi den er sammenfallende med tentamensretting, men jeg er glad i lavterskeltradisjoner som å brenne adventslyset hver dag under middagen fram til jul, samle familien for å åpne vår felles pakkekalender, skrive julehilsener og lytte til musikk, ikke nødvendigvis julemusikk, men musikk som setter meg i den riktige desemberstemingen.
Postet 02-12-15 kl 18:22 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
carmenzita sin avatar
Vakker start på kalenderen i år.
Mary did you know er en av mine favoritter og nynnes på jevnlig her i huset til andres irritasjon.
Nordnorsk julesalme er en annen jeg er vedlig glad i .

Adventstiden går til å småpusle med baking,pynting og samvær med gode venner, og jeg føler den går altfor fort,men sånn er det vel når man koser seg.
Postet 02-12-15 kl 20:01 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Meissa sin avatar
Mange flotte sanger. Den øverste har jeg hørt oversatt til norsk på en konsert en gang. Den er virkelig fin. Både på engelsk og norsk.
Postet 09-12-15 kl 21:22 av Meissa Meissa er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no