Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Tirsdag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Tirsdag

Postet 21-06-22 kl 07:44 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 29

Kommentarer

Gammel
Sissel sin avatar
God morgen! vel installert på jobb etter å ha kjørt mannen til flyplassen. Ser ut som om flyet hans til Trondheim går heldigvis.
Postet 21-06-22 kl 08:40 av Sissel Sissel er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
God morgen! På vei til jobb. Rolig når vi ikke har elever/lærere å forholde oss til.
Postet 21-06-22 kl 08:49 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg kom på jobb i dag og angret på at jeg ikke hadde skeiet ut med å fysisk gå hit. Det tar 1 time og 20 minutter, men i dag hadde jeg hatt tid og været var egentlig perfekt.

I går fikk jeg gjort masse på jobb og det var veldig godt. Kanskje er jeg faktisk klar for ferie den 1. juli.
Postet 21-06-22 kl 09:00 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
God morgen. Dag 1 uten smertestillende, vi får se hvordan det går (forb... rygg).

Fortsatt tilvenning til høreapparat. Hørselen er betydelig bedre, og i kveld blir det utforsking av motlyd mot øresuset.
Postet 21-06-22 kl 09:13 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
På kontoret.
Er kje egentlig. Hjelper ikke at søvnen kødder.
Postet 21-06-22 kl 09:28 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Spennende eia. Jeg håper at det blir bra.

Jeg er på kontoret etter fire dager med helg og avspasering. Jeg har småjobbet litt da, så det er ikke så alt for ille. Jeg skal jobbe med fag frem til en hyggelig lunsjavtale og så skal jeg rydde kontor etter det. Vi skal flytte herfra og inn på "aktivitetsbasert landskap" i slutten av neste uke, så nå skal alt jeg har på kontoret forsvinne, enten ned i en bitte liten flyttekasse eller hjem.
Postet 21-06-22 kl 09:29 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har litt medfølelse med det "aktivitetsbaserte landskapet" deres, Blå. Det kan bli bra, men det kommer til å kreve en del av ganske mange.

Vi har omorganisert og har fått utdelt to flytteesker, og det er det maksimale vi får fylle når vi skal få ny plass. Jeg har den aller beste plassen i hele lokalet - slett ikke verdig en skarve seniorrådgiver som meg, så jeg kan bare få det verre. Men det er ikke så farlig. Jeg visste at jeg satt her på lånt tid, og har bare nytt det så lenge jeg har kunnet.
Postet 21-06-22 kl 09:51 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Eia: Jeg leser det du skriver med stor interesse. Jeg hører også dårlig, og mannen min mener at jeg burde gå til legen med det nå. Jeg kjenner at jeg vegrer meg noe veldig, men det er unektelig et problem med hørselen nå. Da burde jeg få det undersøkt.
Postet 21-06-22 kl 09:53 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jeg er på jobb, redusert arbeid fram mot ferie om halvannen uke. Det er heldigvis rolige tider og jeg kan konsentrere meg med å feste løse ender og drømme om høsten.
Postet 21-06-22 kl 09:53 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Sitter på tannlegekontoret med 11-åringen. Her er det allerede forsinkelser helt først på dagen..
Postet 21-06-22 kl 10:05 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Innom kaffebar på vei til jobb, etter å ha levert fra meg brillene for å få nye glass. Må klare meg med gamle briller med feil styrke ei stund; spørs hvordan det går. Kan bli til i morra; de hadde fullt på verkstedet men skulle prøve å ta meg innimellom siden jeg reiser på ferie på torsdag.

Har rørlegger hjemme som bytter varmtvannstank. Utrolig nok begynte den gamle å lekke på søndag; eksepsjonell taiming! I morra blir ny benkeplate installert.
Postet 21-06-22 kl 10:15 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Tjorven: skal vi gå «samtidig». Jeg hører også dårligere og har konstant piping i ørene. Det står på lista nå etter at jeg har sjekket ut knærne og vært hos gynekolog. Jeg var på hyttetur med venninner i høst og da ble vi enige om diverse ting hver enkelt skulle ta tak i, og på sist treff hadde flere av oss kommet i gang.
Postet 21-06-22 kl 10:24 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg leser også om høreapparat med interesse, merker stadig hvor mye dette nå påvirker meg i hverdagen. Det er jo flott om noe kan gjøres.

Jeg skal straks til frisøren, må ha litt oppstasing. Hun mener fremdeles hun klipper meg som Jennifer Aniston, jeg ser ingen likhet. Kanskje jeg skal gå for Meryl Streep i stedet?
Postet 21-06-22 kl 10:27 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Gah! Sensurbunkene!
Postet 21-06-22 kl 10:36 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Tjorven, mannen din har rett. Fordi det er viktig å komme i gang mens du ennå kan stimulere nervene som gjer at hjernen oppfatter ting bedre (eller noe sånt, klarer ikkje forklare, men det har med det å gjere), og mens du er motivert og i form ellers.
Lykke til med utprøvning, eia!
Her er det hund i hus i ei veke, og det er ganske koselig foreløpig.
Postet 21-06-22 kl 10:54 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Jeg er også i gang med utredning mht hørsel, har time om et par uker.
Postet 21-06-22 kl 11:37 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Men herrejemini, dere må jo bare sette igang!

Det tok meg noen år, men altså - disse høreapparatene syns jo ikke i det hele tatt, de hjelper (og det sier jeg etter 1 dag!) og bonus er at de funker som lydkilde for blant annet iPhone. Nå hører jeg radio og lydbok med de også.
Postet 21-06-22 kl 12:26 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Haff. Føler meg som verdens verste mamma.
Minstemann må trekke 2 melketenner i overkjeven fordi han ikke har plass til de nye voksentennene. Første tanna gikk i dag. Og det er jeksler, så de sitter jo godt, og det gjør godt vondt i kjeven etter at den er røsket ut.
Og etter at det har sluttet å blø og bomullsdotten har kommet ut, så kommer gutten gråtkvalt til meg og sier; "Jeg vil ikke gjør dette en gang til."
Og jeg har virkelig ikke lyst å tvinge han gjennom dette en gang til. Haff.
Postet 21-06-22 kl 12:42 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg blir forhåpentligvis henvist til øre-nese-halslege i morgen for vurdering av høreapparat. Jeg har tatt en hørselstest på helsestasjonen, for det ønsket legen at jeg skulle gjøre. Så håper jeg han skriver henvisninga i morgen. Jeg har hatt susing og piping osv i mange mange år, nå er det på tide å gjøre noe.
Postet 21-06-22 kl 12:55 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det er ikke noe susing eller piping i mine hører, men jeg hører skikkelig dårlig. Det hjelper på ingen måte at jeg mener at mannen min mumler, mens han mener at han snakker veldig tydelig (ungene er enige i at han mumler ).
Postet 21-06-22 kl 13:15 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Men Mex, du kunne jo virkelig ikke gjort noe annerledes om det er tenner som må trekkes. Verdens beste person kunne jo ikke endret det. Så ikke bebreid deg selv.


Jeg er her. Det er da enda noe.
Postet 21-06-22 kl 13:18 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Her kommer formaningene: Det er superviktig å begynne med høreapparat tidlig! Det er det med de nervebanene som ble nevnt over her, men også at selve tilvenningen går mye lettere når det er et mindre hørseltap som skal justeres. I begynnelsen var det veldig ubehagelig, før hjernen justerte seg og filtrerte bort det skarpe, og jeg kan bare forestille meg hvor hardt det er å venne seg til større justeringer i en "go".

Det er også demensforebyggende.

Og du kan koble dem via bluetooth til telefon eller PC eller hva du vil.
Postet 21-06-22 kl 13:29 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Jeg er livredd for at de ikke finner noe hørseltap hos meg. Men jeg sjekket allerede for ti år siden uten at de fant noe. Så leste jeg her inne om taleaudiometri, og ba om dette nå. Og så satte de opp en time, med nok en helt ordinær pipetest. Som selvsagt er helt fin, det vet jeg jo, jeg hører jo hvisking og sirisser og annet - så det var bortkastet tid. Det jeg ikke hører, er når folk står med ryggen til med vasken påskrudd, på restaurant osv. Så er spent på timen om et par uker.
Postet 21-06-22 kl 14:37 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Det at man har hørseltap betyr ikke alltid at det er de svake lydene som blir borte, det har også betydning hvilken frekvens lydene er.

Det å ha vansker å høre hva en person sier når det er mye bakgrunnsstøy kan også være at det bare er ett øre som har litt høreselsforstyrrelser.

Mye interessant på denne siden:
https://www.dovblindhet.no/ulike-hoe...556810.no.html
Postet 21-06-22 kl 15:07 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Det er når det er bakgrunnstøy at jeg også sliter med å høre. Ellers klarer jeg å få med meg ganske ubetydelige lyder, men ikke når folk prater med mye annen lyd rundt.

Takk for oppklaring. Det kan jo være en veldig viktig opplysning hvis (når) jeg kontakter legen. Jeg tenker også at jeg vil klare meg helt fint på en sånn pipetest. Det er nok grunnen til at jeg ikke kommer meg avgårde.
Postet 21-06-22 kl 15:29 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg har en app til mine apparater, og har en del ferdige innstillinger jeg bruker når det for eksempel er mye bakgrunnsstøy. Jeg har en egen som heter "<Firmanavn>-fest", det syns kollegene mine er gøy. Den har skrudd talefokus til maks, og demping av bakgrunnsstøy til maks.
Postet 21-06-22 kl 15:38 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Hva heter den appen, Polyanna?
Postet 21-06-22 kl 16:11 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Jeg må nok til pers selv også, for jeg har tiltakende øking av øresus og hører lite av hva folk sier når det er bakgrunnsstøy. Sier stadig til ungene at de må ha ansiktet mot meg når de snakker til meg og ikke stå med ryggen til f.eks.
Men som korpsmusikant er jeg jo ekstra utsatt. Det er ikke lite lyd rett foran slagverkgjengen og mange folk i lite rom.
Postet 21-06-22 kl 16:28 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Den hører til høreapparatet, det er Phonak. Appen heter MyPhonak. Noe mikk å sette opp, men når det funker så funker det.
Postet 21-06-22 kl 21:23 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no