Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 4 - Husk å ta vare på deg sjøl også, da

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 4 - Husk å ta vare på deg sjøl også, da

Postet 04-02-13 kl 18:45 av Inagh
Oppdatert 04-02-13 kl 19:10 av Inagh



Det er så mange som fnyser av dette utsagnet - det som blir sagt så ofte av velmenende sjeler, som en liten floskel når man ikke helt vet hva man skal si, i møte med noen som har det tøft eller travelt i livet:

Husk å ta vare på deg sjøl også, da!

Ja, den er gøy å få, du - spesielt når man har det så tøft og så tungt og så travelt at man ikke aner hvordan i all verden en skal klare å ta vare på seg sjøl også, oppi alt en har å slite med.

Så da blir man lett litt grinete. Lett å si for deg, det - "ta vare på deg sjøl." Du har ikke tusen baller du prøver holde i lufta på en gang, mens du står på et bein og lukker øynene.

Man har det så travelt med å ha det travelt, at man stopper ikke opp og tenker gjennom hva det innebærer dette med å ta vare på seg sjøl.

Behøver det være så vanskelig? Behøver det være tidkrevende? Behøver det koste noe?

De siste åtte årene har jeg lært mer enn jeg noensinne skulle tro jeg kom til å lære. Noe har jeg lært faglig, noe har jeg lært av erfaring. Det viktigste jeg har lært, er likevel viktigheten av å huske å ta vare på meg sjøl, uansett hvor mørkt det det er rundt meg.

Det behøver ikke være så stort. Jeg liker f.eks å strikke. Mang en liten kjole til ei niese, mangt et vottepar, luer, skjerf - det meste er tryllet fram under endeløse timer ved siden av ei sykehusseng - nesten som en slags meditasjon for å holde vonde tanker fra livet. Jeg tar vare på meg sjøl ved å strikke.

Jeg er glad i musikk, jeg er glad i å synge. Befinner jeg meg aleine i en bil, kan jeg sette på yndlingsmusikken og gaule med av full hals - mentalt påfyll eller mental tømming, hva som enn trengs der og da - jeg tar vare på meg sjøl.

Er jeg fylt av sinne, sorg, frustrasjon, kan jeg gå i skaugen et sted hvor forhåpentlig ingen kan høre meg. Så kan jeg pælme stein og brøle til jeg får tømt meg. Jeg tar vare på meg sjøl.

Jeg kan krølle meg sammen under et pledd i sofaen, en kopp varm kaffe, et glass vin, litt sjokolade, og ei god bok. Om jeg så bare har ti minutter, tar jeg vare på meg sjøl disse ti minuttene.

Jeg kan falle for en fin kjole - den henger der i butikken og roper navnet mitt. Jeg kan til og med falle for fristelsen å kjøpe den, fordi det gjør meg glad og jeg har råd der og da. Jeg tar vare på meg sjøl.

Jeg kan vende ansiktet mot sola, for da får jeg skyggene bak meg - jeg tar vare på meg sjøl.

Jeg kan fortsette i det uendelige - det er fantasien, smak og behag, som begrenser hvordan jeg tar vare på meg sjøl.

I dag har jeg vært på Friskvernklinikken igjen. Første dag av uke to - styrketrening, balansetrening, avspenningsøvelser. (Jeg tar vare på meg sjøl.)

Vi var ferdige en halv time tidligere enn beregnet i dag. Jeg kunne da valgt å kjøre rett hjem. Hjemme ventet Guttungen, lekser, husarbeid, snart kommer drosja med Lillemann - kjekt å få litt tid på sofaen, kanskje først?

Hva jeg valgte, var å bruke den uventede gaven på en hel halvtime, helt for meg sjøl. Jeg kjøpte meg avis. Jeg kjøpte meg kaffe og en baguette med tunfisksalat - og så satt jeg en hel, deilig halvtime, helt for meg sjøl og koste meg i ro og mak. Ingen som maste, ingen som trengte hjelp, ikke en plikt - bare tid til meg sjøl...

... Til å ta vare på meg sjøl.

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Du er så flott Inagh! Takk for teksten, og takk for at du tar vare på deg selv!
Postet 04-02-13 kl 18:50 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Du skriver så fint. De små øyeblikkene betyr så mye.
Postet 04-02-13 kl 18:53 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Balanse sin avatar
Nå grein jeg, fordi du er fantastisk, og jeg ble så glad og imponert over deg. Igjen.
Postet 04-02-13 kl 19:04 av Balanse Balanse er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så fint beskrevet. Jeg er glad du tar vare på deg sjøl.
Postet 04-02-13 kl 19:05 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
mkj sin avatar
Takk. Sterk lesning og fint. Det er jo viktig å ta vare på seg selv. Å smelle i veggen hjelper ingen som helst.
Postet 04-02-13 kl 19:05 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Du er kjempeflink til å se de små øyeblikkene og ta vare på de.
Postet 04-02-13 kl 19:06 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Du skriver så fint, Inagh. Jeg er stadig imponert over deg. Det er godt at du tar vare på deg sjøl, for jeg synes du er fin.
Postet 04-02-13 kl 19:08 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Du skriver så fint, og du peker på de viktige tingene. Det å se verdien i en uventet halvtime for seg selv.
Postet 04-02-13 kl 19:23 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Daisy sin avatar
Det er så fint å lese det du skriver!
Postet 04-02-13 kl 19:24 av Daisy Daisy er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Du skriver så fint.
Postet 04-02-13 kl 19:35 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Inagh er klok!
Postet 04-02-13 kl 19:48 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
Musemus sin avatar
For et fantastisk innlegg. Inspirerende, Inagh.
Det er viktig å ta vare på seg selv - også tror jeg det er viktig at man gjør det med god samvittighet. (Det er ikke jeg så flink til...)
Postet 04-02-13 kl 19:50 av Musemus Musemus er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Du beskriver livet på en måte som treffer meg rett i hjertet. Jeg er glad du fikk den halvtimen i dag.
Postet 04-02-13 kl 19:57 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Nydelig skrevet, om viktige ting ! Gir perspektiv, og nyttig påminnelse .
Postet 04-02-13 kl 20:48 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Dette gjorde inntrykk, Inagh.
Postet 04-02-13 kl 21:32 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Filifjonka sin avatar
Du er veldig flink til å finne og se de små øyeblikkene der du kan ta vare på deg selv. Og det kan nok virkelig trengs.

Ellers enig i at det er en ting som kan virke veldig lettvinn og litt provoserende å si til folk i enormt krevende situasjoner.
Postet 04-02-13 kl 21:36 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Bare en klem fra meg.
Postet 04-02-13 kl 22:21 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Eg er så glad for at du tek vare på deg sjølv. Nydeleg innlegg.
Postet 04-02-13 kl 22:45 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Det var en lur ting å gjøre, du fortjener alle små pusterom og gode stunder du kan få!
Postet 05-02-13 kl 00:27 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Bra fokus!
Postet 05-02-13 kl 06:28 av Minerva Minerva er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no