Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 5

Postet 05-12-11 kl 06:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 05-12-11 kl 09:56 av Kalenderpiken (glemte visst å legge innlegget i 2011-mappen)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

5
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] 5 Taien [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Hun våknet den morgenen og visste ikke hva som hadde vekket henne. Sengen ved siden av henne var tom. Da hadde han altså gått på jobb uten å si ha det igjen.
Hun sukket. Det var blitt flere og flere av de morgenene hvor han bare gikk. Hun savnet kysset hans på kinnet, og ordene ”God morgen, jenta mi!”
Hun så ut av vinduet. Det var enda mørkt, men det virket allikevel lysere enn det pleide på denne tiden. Hun sto opp og gikk bort til vinduet. Over hustakene til alle naboene danset små hvite snøflak en lykkelig dans og minnet verden på at det bare var en uke igjen til jul.
En uke. Hun var langt fra ferdig med alt som skulle gjøres. Det skulle bakes og pyntes og vaskes. Det skulle kjøpes julemat og presanger. Alt var det hun som sto for. Han trakk bare på skuldrene når hun ba han om hjelp og sa at han var ikke så flink til slikt.
Før var han den ivrigste på all juleforberedelsen. Men det var før. De siste årene virket det som om han gav blaffen i hele jula. Innimellom hadde hun også lyst til det. Men hun hadde familie som regnet med henne. ”Frøken Jul” som de spøkefullt kalte henne. Hun hadde lykkelig levd opp til navnet siden hun var liten. Hun hadde alltid elsket julen. Hun hadde startet forberedelser i oktober, huset var ferdig pyntet 1.desember og månedens høydepunkt var pepperkakebaking og annen kakebakst.
Men det var før.
Før det ble nok. Før lengselen og håpløsheten tok overhånd.
Hun tenkte tilbake på første gang de hadde snakket om å få barn. Hvor ivrige og lykkelige de var. Etter noen år med prøving og feiling var de fremdeles lykkelige og optimistiske. Etter enda noen år med feiling var de ikke fullt så optimistiske, men tviholdt på håpet om at EN dag skulle de bli en familie på tre.
Nå, 11 år etter var de ikke ivrige, De var ikke lykkelige. De var slett ikke optimistiske. Dagen da hun sto med den etterlengtede positive testen i hånda eksploderte verden i regnbuens farger. Dagen da hun gråtende forlot sykehuset etter å ha spontanabortert var verden grå og svart. Og det hadde den forblitt siden.
Nå skulle hun gå inn i en høytid hvor fokuset var på barn og deres lykke. ”See the joy in the childrens eyes…” Aldri skulle hun få se inn i små barneøyne som elsket henne. Aldri skulle hun få trøste et lite barn som kun ville ha sin mamma. Aldri skulle hun få kjenne lubne armer rundt halsen og små susser på kinnet.
Hun lengtet sånn etter den type lykke at det gjorde vondt i hver fiber i kroppen.
Enda en jul med å kjøpe julegaver til venners barn. Enda en jul med å motta julekort av lykkelige familier eller søte små nissebarn. Hun elsket å motta kortene og hun koste seg med å finne gaver til vennenes barn. Men allikevel så minnet det henne om hennes egen utilstrekkelighet.
Mens hun sto der ved vinduet og så på de dansende snøfnuggene kunne hun kjenne tårene renne nedover kinnene sine. Hun lukket øynene og lot dem renne. For tusende gang gråt hun over skjebnen. Det gjorde vondt. Vondt i hjertet!
Et mykt dunk hørtes fra naborommet. Hun åpnet øynene. Hun kjente den vonde følelsen i magen, men den begynte å lette litt da en stemme ved siden av henne sa ”Du gråt i søvne jenta mi. Var det den vanlige drømmen?” Hun nikket og smilte til sin kjære som strakk seg i sengen ved siden av henne.
En stemme fra naborommet ropte forsiktig ”Mamma? Pappa?”
Hennes kjære satte seg på sengekanten og strakk seg igjen. ”Jeg går og tar dem opp jeg. Bare slapp av videre du. Dere har en lang dag med baking vet du.” Han blunket til henne.
Hun la seg tilbake i sengen og tittet mot vinduet. Det danset små lette snøfnugg der ute. Men det var det eneste som stemte med drømmen hennes. Et ekko fra fortiden.
Når hun lå der i sengen kunne hun høre latteren til hennes to sønner på snart to år og hennes kjæres omsorgsfulle, varme stemme som snakket med de to små. I år skulle de feire sin andre jul som familie på fire. All den juleglede hun hadde lagret i kroppen skulle i år og påfølgende år overføres til to blanke ark.
Hun hadde oppnådd lykken til slutt. Det hadde tatt tid. Lang tid. Men de tre som vekselvis lo og snakket til hverandre der på badet, var beviset på at drømmen hennes var oppfylt. Snart ville en liten kropp komme inn til henne og klatre opp i sengen mens han sa ”Heia Mamma!” og han ville gi henne en stor kos. Rett etter ville broren hans komme inn å gjøre det samme, og så ville de krangle om plassen nærmest mamma.
Dette var lykken!
Men hun ville aldri, ALDRI glemme. Og all hennes medfølelse og tanker ville alltid være med dem som slet som hun hadde slitt. Med dem som drømte som hun hadde drømt. Med dem som gråt som hun hadde grått.
Men nå, akkurat nå var hun fylt av ekte barnslig juleglede!
”Det lyser i stille grender, av tindrande ljos i kveld. Og tusende barnehender, mot tindrende ljosa held.”

Kommentarer totalt 66  

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
Dette var en fin adventshistorie.
Postet 05-12-11 kl 06:45 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Det er min egen historie i en litt forenklet utgave. Takknemligheten jeg har for de to små er så stor at jeg av og til må skrive det ut.
Postet 05-12-11 kl 06:57 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Takk for en veldig fin luke, Taien.
Postet 05-12-11 kl 07:07 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Nå fikk du frem tårene på morgenkvisten. Så fint du skriver. Kos deg med gutta dine i dag!
Postet 05-12-11 kl 07:21 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Her ble det tårer til frokost.
Postet 05-12-11 kl 07:26 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar

tusen takk Taien.
Postet 05-12-11 kl 07:26 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så vakkert. Tror mange kan kjenne seg igjen i dette.
Postet 05-12-11 kl 07:35 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
livit sin avatar
Ble tårer her også Takk for en flott luke.
Postet 05-12-11 kl 07:42 av livit livit er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
God jul til deg og dine.
Postet 05-12-11 kl 07:45 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Tangina sin avatar
Takk for en fin luke. Jeg kjenner godt igjen de vonde følelsene, og det er godt å bli minnet på at man faktisk er ganske så heldig, kanskje spesielt etter den kaos-kranglemorgenen vi har hatt med gutta våre i dag. Ønsker deg en fin adventstid.
Postet 05-12-11 kl 07:58 av Tangina Tangina er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Postet 05-12-11 kl 08:05 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 05-12-11 kl 08:09 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Postet 05-12-11 kl 08:12 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Kumilla sin avatar
Det var som å lese om meg selv dette her. Jeg har nesten opplevd det samme, og sitter her nå med tre flotte, sunne og velskapte gutter. Utrolig men sant! Jeg husker jeg skrev at bare jeg får ett barn så skal jeg aldri mer klage over noe i hele verden.... Stemmer ikke helt, mye vil ha mer osv. men uansett: Jeg er så glad og lykkelig for ungene mine.

Det var veldig flott skrevet! Skikkelig til ettertanke.
Postet 05-12-11 kl 08:18 av Kumilla Kumilla er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Takk for en nydelig luke og kjente tanker og følelser. Jeg håper jeg aldri slutter å føle dyp takknemlighet for de to mirakeltrollene våre. Jeg fikk nettopp vite at noen jeg er veldig glad i, som har strevd lenge, endelig skal bli foreldre. Det er supert å kunne sende julekort uten å være redd for at det er sårende og vite at neste år kommer det ett tilbake.
Postet 05-12-11 kl 08:22 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Nydelig skrevet.

Postet 05-12-11 kl 08:22 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så fint, og så bra at det endte godt til slutt.
Postet 05-12-11 kl 08:36 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar

Tusen takk for fin luke.
Postet 05-12-11 kl 08:43 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar


Får tørke tårene kjapt før noen kollegaer begynner å lure. Nydelig skrevet, Taien!
Postet 05-12-11 kl 08:44 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin historie, og enda bedre at den er sann.
Postet 05-12-11 kl 08:44 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Jeg har bare så vidt kjent på følelsen sammenlignet med deg og mange andre, men den er så tung og nå renner tårene. Fine kalenderluken!
Postet 05-12-11 kl 08:45 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
:rørt:
Postet 05-12-11 den 08:49 av
Gammel
007 sin avatar
Nydelig luke, Taien.
Kos deg (dere) i førjulstida.
Postet 05-12-11 kl 09:00 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Kjære, søte Taien, jeg er så glad på deres vegne En sår historie med vakker slutt. Jeg husker hvor vond førjulstida kunne være både for deg, meg og andre slitere, og det er noe man aldri glemmer
Postet 05-12-11 kl 09:04 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Takk!
Postet 05-12-11 kl 09:05 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Gråting på jobb igjen ...
Postet 05-12-11 kl 09:16 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Takk for fine luke.
Postet 05-12-11 kl 09:19 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Postet 05-12-11 kl 09:22 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Tusen takk for en veldig fin luke som traff i hjertet.
Postet 05-12-11 kl 09:31 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Knerten sin avatar
Så nydelig luke.
Postet 05-12-11 kl 09:37 av Knerten Knerten er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar

Blei vist nokre tårer her og.
Postet 05-12-11 kl 09:42 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Å, denne passet så godt nå. I helgen kom noen venner av oss hjem fra Kina med en etterlengtet datter etter over ti år som ufrivillig barnløse.
Postet 05-12-11 kl 09:43 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Nydelig.
Postet 05-12-11 kl 09:45 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Postet 05-12-11 kl 09:45 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Tårer til kaffen her også. For en fantastisk historie! Ha den beste adventstiden med gutta dine, Taien!
Postet 05-12-11 kl 09:46 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Postet 05-12-11 kl 09:48 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Olivia81 sin avatar
Postet 05-12-11 kl 10:10 av Olivia81 Olivia81 er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Postet 05-12-11 kl 10:28 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Huldra sin avatar
Postet 05-12-11 kl 10:38 av Huldra Huldra er ikke aktiv
Gammel
Maysen sin avatar
Tusen takk Taien
Du skrive så vakkert om dette, at tårene triller.
De triller av glede oglykke på deres vegne,på mine egne vegen. Og de triller av sorg for de som sliter seg igjennom det vi har vært igjennom.
Og tusen takk Taien, for å sette ord på dette- Og for å minne meg litt på hvor takknemelig jeg er og heldig jer er.
En stor og varm klem til deg
Postet 05-12-11 kl 10:46 av Maysen Maysen er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Dette var en nydelig, sår og lykkelig historie Taien.
Postet 05-12-11 kl 10:49 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Postet 05-12-11 kl 10:53 av Chablis Chablis er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
En nydelig luke.
Postet 05-12-11 kl 11:05 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar

Nydelig og rørende. Takk!
Postet 05-12-11 kl 11:25 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Taien sin avatar
Tusen takk for fine tilbakemld alle sammen. Dere gjør meg virkelig rørt.
Jeg var litt i tvil om jeg kunne poste dette i adventskalenderen. Det er jo veldig personlig, men så favner det alikevel om så uendelig mange.
Jeg er veldig stolt og glad for at det fikk en så fin mottagelse. Tusen takk!
Postet 05-12-11 kl 11:29 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Takk for flott luke.
Postet 05-12-11 kl 11:35 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Nydelig skrevet, Taien.
Postet 05-12-11 kl 11:50 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Tusen takk for ei nydeleg luke. Du skriv så godt om følelsar som mange av oss kan kjenne seg igjen i.
Postet 05-12-11 kl 12:15 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Så nydelig, og så vondt. God jul til hele Taienfamilien!
Postet 05-12-11 kl 12:37 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vakkert skrevet og en god historie.

En god påminnelse for meg om at jeg har vært heldig. Både med de to ungene jeg har fått og over at jeg slapp å gå gjennom den frustrasjonen. Og jeg skjønner at jula sikkert er enda litt tøffere enn ellers i året for de som ønsker seg barn.
Postet 05-12-11 kl 13:13 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no