Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Husfrua på Grime

Status etter første år

I mai 2022 kjøpte mannen og jeg et landsted/langtidsprosjekt/minibruk. I første omgang er bloggen tenkt som et sted jeg kan samle tanker og planer for dette, og forhåpentligvis utveksle tips og ideer med andre som har gamle hus.

Kanskje utvikler bloggen seg til å handle om helt andre ting. Time vil show.
Rangér dette innlegget

Status etter første år

Postet 22-06-23 kl 12:13 av celebelen

Ja, det har faktisk gått et år siden vi kjøpte Grime. 24.juni 2022 sto vi med et digert nøkkelknippe til et stort hus og tenkte "Oj. Nå er det alvor".



Det viktigste som har skjedd, er jo at vi har byttet tak. Det ble ferdig i juni, og kostet mer enn vi betalte for selve huset... Men det har blitt fint, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra folk i området. Det er tydelig at veldig mange legger merke til at det skjer noe med huset, og at de er glade for at det tas vare på. For et par uker siden var vi på konsert i regi av velforeningen i området, og da fikk vi vite at det finnes en del gamle papirer på velhuset som blant annet gjelder huset vårt. Det hang også noen klassebilder der helt tilbake fra 30-tallet, moro å se!

Ellers har vi ikke gjort så mye med selve huset. Vi har fått koblet til toalett i første etasje (det sto toalett og vask der, men det manglet de siste meterne med rør), og satt inn en del møbler slik at vi kan være her. Første etasje er fortsatt regulert til offentlig næring, så vi jobber med tegninger og et firma som skal hjelpe oss med søknaden om omregulering (og tilhørende dispensjon fra TEK17). Mannen har vært på kurs i vindusrestaurering, vi talte at vi har 57 vinduer med ulike behov for behandling. Vi har også begynt å planlegge skraping og maling av ytterveggene, samt noe mer rørleggerarbeid. For tiden har vi nemlig bare kaldtvann, og bare i første etasje...

Ute har det skjedd litt mer. Vi fikk jo tatt ned et par trær i vinter, som jeg stadig holder på å kappe opp og rydde bort. Dessuten har vi snekret et par plantekasser, av gjenbruksmateriale fra taket.



Innkjøp av jord er høyt på prioriteringslista, det kommer til å gå med en del kubikk. I høst fikk vi også plantet fire frukttrær, og et par bærbusker. De har overlevd vinteren (inkludert et besøk av en elg med kalv), og en del har fått kart allerede i år. Med litt flaks får vi kanskje en smakebit i høst?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg knippe.jpg (14,2 KB, 167 visninger)
Filtype: jpg plantekasse.jpg (40,3 KB, 154 visninger)
Kommentarer totalt 7

Kommentarer

Gammel
Pelle sin avatar
Veldig gøy å følge med. Jeg har det ikke i meg til å drive med slikt selv, men synes det har en stor verdi at noen tar vare på gamle hus. Vakkert blir det også!
Postet 22-06-23 kl 12:42 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så spennende å følge med.
Postet 22-06-23 kl 12:58 av star star er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Wow, dette er så spennende å følge med på. Så godt å lese at dere tar vare på de gamle vinduene, det er mye jobb, men det ser så mye bedre ut enn med nye flate vinduer. På jobben hos oss har de i sin tid kjøpt inn et lass med gamle drivhusglass som brukes for å erstatte knuste gamle ruter.

Lykke til med det videre arbeidet.
Postet 22-06-23 kl 13:01 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så flott at dere tar vare på huset og utearealene. Dere er jo litt gale, da.
Postet 22-06-23 kl 13:33 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg kan ikke helt skjønne at ett år går så fort. Men, men ... dere har skaffet dere nok å holde på med, men det var vel også planen.
Postet 23-06-23 kl 08:46 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Det er så gøy å følge med! Og så bra at naboene liker at dere tar vare på huset!
Postet 23-06-23 kl 12:32 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Katinka sin avatar
Spennende å få følge ferden!
Postet 23-06-23 kl 23:26 av Katinka Katinka er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av celebelen

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no