Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 18

Postet 18-12-18 kl 07:01 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

18

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Nå har vi vaska golvet …

Pappaen min elsket julen. Det er i hvert fall sånn jeg husker det. Særlig de gangene vi var alle sammen samlet hjemme i huset, alle tre jentene med eventuelle respektive og etter hvert barn. Når alt var klart i huset, og vi gikk i gang med juletrepynting på lille julaften, sang han en snutt av Julekveldsvise, og da var vi i gang.

I voksen alder har jeg feiret jul uten faren min flere ganger. Med eksmannen i Danmark og Tanzania, i Nicaragua det året jeg var frivillig i Guatemala, med mannen min hos hans foreldre. Det var greit, vi møttes ellers, og de kom til oss første gang julen 2013 da jentene var små og vi hadde fått hus. Jeg tror det var deilig for dem å komme til ferdig jul, og deilig for oss å ikke skulle reise med småbarn. Jeg tror jommen det kom en snutt av Julekveldsvisa den julen og.

Så kom 2014. Den første julen helt uten pappa, ikke fordi vi var på forskjellige steder i landet eller verden, men fordi han var borte. Det året overkompenserte jeg med bakst, konfekt, pynt og det hele, mens jeg hørte på Kurt Nilsens juleplate og gråt hver gang «Gje meg handa di, ven» kom, for den spilte vi i begravelsen. Hjertet mitt verket fordi pappa ikke var mer, og selv om julen ble fin på sitt vis, var den likevel så vemodig.

Jeg blir fortsatt rørt av å høre Julekveldsvise, men med tiden er det heldigvis sånn at det er godt å tenke tilbake, fortelle jentene om morfaren som tullet og sang, og som helst ville ha flest mulig pakker slik at vi gjerne pakket inn en og en ting for at han skulle få mer enn en gave å åpne. Og selv om jeg så uendelig gjerne skulle hatt ham her, med jentene mine som han hadde elsket over alt på jord, er jeg så uendelig takknemlig for de julene vi har hatt, og for trygge og gode og skinnende minner, i en tid som kan være så tung for mange.

I år skal vi verken vaske gulv eller bære ved, i hvert fall ikke på julaften. Vi reiser fra alt sammen til varmere strøk, og det blir annerledesjul for både oss og barna. Men det er ikke utenkelig at Julekveldsvise må spilles både en og to ganger her hjemme før den tid.

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Timar sin avatar
: Så fin luke. Og fine minner. Reise fra alt høres bare helt fantastisk ut. Bare fokus på det viktigste, de nærmeste, og på gode minner..
Postet 18-12-18 kl 07:45 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Så pent du skriver om faren din!

Jeg forteller fremdeles barna mine om morfaren deres som alltid spiste så mye julemat at han ikke orket oppvasken. Han har vært borte de siste 17 julene, men historien består.
Postet 18-12-18 kl 07:48 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar


Det er sårt når de nære blir borte. Godt at du tar frem de gode minnene. Her er jula veldig sår i år. Det er en mnd siden pappa gikk bort.
Postet 18-12-18 kl 08:53 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
De første julene etter at pappa døde var litt merkelige, men fine på sitt vis.
Postet 18-12-18 kl 09:48 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for at du delte.
Postet 18-12-18 kl 10:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Det er fint å ha gode juleminnersom kan tas fram og tenkes litt på. Selv har jeg også feiret jul i syden et par ganger, det gir faktiske en egen slags julestemning.
Postet 18-12-18 kl 10:24 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 18-12-18 kl 10:37 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 18-12-18 kl 11:39 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
God jul til deg og dine, Ingling. Du skriver alltid så fint om faren din.
Postet 18-12-18 kl 12:26 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 18-12-18 kl 14:57 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 18-12-18 kl 15:32 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Fine minner i fin luke.
Postet 18-12-18 kl 15:55 av Eia Eia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no