Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 10

Postet 10-12-14 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

10

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] 10 m^2 [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

Det er litt rart å bli voksen.
Tida går, og før man vet ordet av det tilhører man den eldste generasjonen. Pappa er borte (selveste bestefarnissen, faktisk), alle besteforeldrene mine er borte. Mormor – min beste venninne i hele verden, og farmor – reisegale dama som med livserfaring og visdom gav meg trygghet på at det meste er mulig her i verden.

Men dette med bestemødre får meg over til temaet jeg har lyst til å skrive om. Julebukk! Romjulsdrøm, av Alf Prøysen. Akkurat sånne bestemødre var det jeg hadde, og jeg savner dem så veldig. Enda så voksen som jeg er.

En skulle vøri fire år i romjul’n
og kjint ei jinte som var nesten fem,
og begge skulle kledd seg ut med masker
og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.
Og klokka skulle vara midt på dagen
og vægen skulle vara lett å gå,
og æille bikkjer skulle vara inne
og æille biler skulle bære stå.

Og hvis en møtte onger etter væga
som lo og sa dom ville vara med
da sku en hatt en bror i femte klassen
som rødde væg så dom fekk gå i fred.
Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå
og bak gardina skulle ingen sjå –
før dom fekk stiltre seg på tå i gangen
og feste maska før dom knakke på.

Så sku dom klampe inn på tunge hæler
og kvinke julbokkmål «Godkvell, godkvell».
Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:
«Så kom det julbokk åt en stakkar lell!»
En skulle vøri fire år i romjul’n
da julelysa brente dagen lang –
og væla var et hus med fire vegger,
der saligheta var et bæssmorfang.


Å gå julebukk var magisk! Kjempestas, noe vi gjorde hver romjul. Vi var riktignok ikke hos bestemødrene mine, siden de bodde langt unna da, men vi fikk nå sunget godt med julesanger (helt sikkert av varierende kvalitet, men helt sikkert veldig sjarmerende) for både kjente og ukjente naboer.



Et sjeldent innpass i mammas sminkeskrin - tenk leppestiften!, og nisseklær lånt i skapet til både mamma og pappa. Lillesøster som var for liten til å bli med oss, og misunnelig som bare det. Krumkaker med litt avknekte kanter og epler og en sjelden bit twist for sanginnsatsen, båret i strikkekurven til mamma som vi aller nådigst fikk låne med oss, med en serviett oppi. Nysgjerrig hundesnute og logrende hale oppi "fangsten" da vi kom hjem. Og mørke, snø, stillhet og ro, og den deilige følelsen av å ha all tid i hele verden og bare være glad og trygg.



Helt magisk, var det.

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar
Magisk!

Ungene mine gikk julebukk for første gang i fjor, og dro inn mer godteri enn på halloween, så det ga visst mersmak, og planene for denne jula er allerede lagt.
Postet 10-12-14 kl 07:03 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Så koselige minner! Mine barn kommer nok også til å gå julebukk i år. Godt hjulpet av den ubeskjedne sanglerken av et nabobarn.
Postet 10-12-14 kl 07:20 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Åh.

Å gå julebukk var magisk, ja. Både det å kle seg ut, spenningen med,hva vi fikk i posen (og klagingen på mandariner og tørre julekaker ), å våge å ringe på til den sure naboen...
Postet 10-12-14 kl 07:26 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar


Jeg er glad for at jeg bor i en by der julebukktradisjonen lever i beste velgående. Her er det alltid på nyttårsaften og både det å følge egne barn, og vinke til naboene litt fra avstand, og det å få besøk av små nabobarn på døren er en fin ting.
Postet 10-12-14 kl 07:51 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 10-12-14 kl 07:53 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Selma sin avatar
Postet 10-12-14 kl 08:17 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Herlig og magisk ... Husker det selv, hvor spennende det var; hva kom vi til å få!

Synd det er på vei bort.
Postet 10-12-14 kl 08:18 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jeg husker at jeg gikk julebukk selv et par ganger som barn. Det var skummelt, men veldig innbringende i form av masse godteri.

Nå bor vi i samme by som Blå, nyttårsbukk er fast tradisjon her og barna blir nesten skuffet de årene vi feirer nyttår hjemme hos søskenbarna i en annen by.

Tangerine: du får kle ut barna dine og sende dem ut på tiggerferd i løpet av romjula.
Postet 10-12-14 kl 08:26 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Å, så fiiiin!

Jeg husker at vi alltid hadde besøk av tante, onkel og mine fire søskenbarn én dag i romjula, ev. nyttårsaften. Da ble vi som regel skyflet ut av huset og sendt i naboblokkene for å være julebukk. Kanskje ikke så rart at de voksne ville ha seks unger ut av ei leilighet på 60 kvm.
Postet 10-12-14 kl 08:31 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fine sangen- og så fine dere var!
Postet 10-12-14 kl 08:39 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Så fint skrevet!

Julebukk var ikke vanlig hos oss, men jeg kjenner så godt igjen lengselen etter barndommens julefølelse.
Postet 10-12-14 kl 08:50 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så fine de var! Her går alle ungane i feltet julebukk på nyttårsafta. Det kom litt overraskande på det første året vi budde her, så då vart det litt smått med fangst utover kvelden for dei håpefulle. Etter det har vi sørga for å ha eit velfylt lager den kvelden.
Postet 10-12-14 kl 08:51 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Så søte!
Postet 10-12-14 kl 08:51 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nydelig nostalgisk!
Postet 10-12-14 kl 08:53 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Koselig! Vi gikk julebukk på nyttårsaften til vi var ganske store, det var alltid et høydepunkt.
Postet 10-12-14 kl 09:03 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fiiint! Minner meg på at det kom julebukker hos oss da jeg var ca 4-5 år, veldig fint minne.
Postet 10-12-14 kl 09:25 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Nydelige minner.
Postet 10-12-14 kl 09:28 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Så koselige bilder og fine minner. Nå fikk jeg julestemning.
Postet 10-12-14 kl 09:46 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Åh! Julebukk!

Og Romjulsdrøm!
Postet 10-12-14 kl 09:52 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Veldig fin og koselig luke.

Romjulsdrøm er en av de fineste julesangene syns jeg.
Postet 10-12-14 kl 10:00 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så koselig.

Det å gå julebukk er helt ut her. "Vi trenger jo ikke det, mamma. Da har vi jo så mye godt hjemme." var svaret jeg fikk da jeg foreslo det for ungene. Men jeg husker det som veldig koselig.
Postet 10-12-14 kl 10:07 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så fine dere var!
Postet 10-12-14 kl 10:09 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
For en fin luke! Ja, magisk å gå julebukk. Vi gjorde også det da vi var små, hele familien.
Postet 10-12-14 kl 11:14 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Åå.. julebukk.
Her jeg bor nå, så har visst alle sluttet med å gå julebukk. Utrolig synd, for jeg syns det er utrolig koselig.
Postet 10-12-14 kl 12:42 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Jeg er oppvokst med nyttårsbukk, mannen med julebukk. Da vi bor i julebukkdelen av landet, har han introdusert barna for dette, og de synes det er stas, de minste da. Og folk er jo rørende glade for utkledde, syngende, søte smånisser. Fin luke og påminnelse!
Postet 10-12-14 kl 12:52 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg gikk også julebukk. Jeg og 3 andre, hvorav den ene var lillebroren min. Jeg elsket å synge (og sang i kor), og sang visst høyere enn hele resten av gjengen til sammen.
Postet 10-12-14 kl 12:58 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar


Vi brukte å gå julebukk da jeg var barn og da gikk vi 13. dag jul og samlet restene hos folk som skulle kaste ut julen. Veldig hyggelig og som regel veldig innbringende.
Postet 10-12-14 kl 15:21 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Nostalgi!
Postet 10-12-14 kl 19:10 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Her er det julebukk eller Lossi på fredag, elsker den tradisjonen!
Postet 10-12-14 kl 19:12 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Å så fine!
Vi gikk alltid julebukk da jeg var liten. Tre venninner som sang i kor, så vi fremførte julesanger flerstemt, til alle som fikk besøk sin store glede.
Vi hadde en kurv med oss (på deling) og den var sprekkfull da vi var ferdige. Minner.
Postet 10-12-14 kl 23:30 av Taien Taien er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no