Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

12

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] 12 Nessie
[13 Ru] [14 Inagh] [15 LilleLeo] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

Jeg er ikke veldig tradisjonell av meg, når det kommer til jul. Jeg synes jula er koselig, og jeg liker godt å planlegge, kjøpe og pakke inn julegaver, men det er ikke så mange ting jeg må gjøre eller være med på. Jeg har ingen julegardiner, juleduker eller juleputer, men litt engler, stjerner og et juletre- det har jeg da.

En ting som får meg i godt humør hvert år er hun nydelige jenta i dette koret. Jeg synes innsatsen er helt fantastisk, og hele innslaget gjør meg varm i hjertet av glede. Se den, og jeg lover dere at dere smiler.
https://www.facebook.com/celia.turne...2105757856214/

En annen ting jeg må høre på er «Mitt hjerte alltid vanker». Den er fin i seg selv, men det er nok minnene rundt som betyr mest for meg. Både farmor og bestefar døde sent på året, dog ikke på samme år. Begge begravelsene var i desember, og begge gangene sang jeg den sangen i kirken. I farmor sin begravelse var det jeg, mine to søstre (Spoon og Tussilago) og søskenbarnet mitt (Mjau). I bestefar sin begravelse var det jeg og mine søstre. Det ble ikke klokkerent og feilfritt, det ble følelsesladet og sårt, for begge de to var fantastiske personer jeg fortsatt savner.

Så hvert år, når jeg har mulighet være for meg selv, setter jeg på den sangen, og tillater meg selv å kjenne på sorgen og savnet etter to fantastiske personer. Men det er en slags glede i det også, for de ga meg så mye, og jeg er takknemlig for å hatt så nære og fine besteforeldre. Og enda mer takknemlig når jeg ser at mine foreldre er det samme for mine barn.
Jeg har brukt å høre Carola sin, fra hennes julesamling, men den fikk jeg ikke opp på YouTube. Men denne er ikke dårligere den.


Jeg håper alle får en jul uten alt for mye stress. Jeg fokuserer på å kose meg, slappe av, finne på ting med barna, baker, leser bøker og ser gode filmer. I mitt hus har det knappest vært noen «rundvask» noen gang til jul, og sånn kommer det fortsatt til å være. Jeg orker ikke prioritere det, rett og slett. I år skal jeg ha fri fra 21.desember og ut året, og det blir deilig!

Dette ble en snodig mixluke når det kommer til tema, men budskapet er: KOS DERE, OG GOD JUL!

Kommentarer totalt 39

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for flott luke.
Postet 12-12-17 kl 08:35 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 12-12-17 kl 08:49 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 12-12-17 kl 08:59 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for julestemning. Jeg sparer alle sangene i alle lukene til siste uka på jobb.
Postet 12-12-17 kl 09:14 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
God førjulstid!
Postet 12-12-17 kl 09:16 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk. Jeg satt i bilen her forleden og den samme sangen framkalte savnet etter min egen farmor og farfar som døde i fjor høst. Kan ikke helt forstå at vi sang den salmen i begravelsen, for det var jo august og november. Alle som har besteforeldre i livet, eller å savne er egntlig noen gode heldiggriser.

Jeg gjør ellers som deg, lar julevasken suse og har fokus på julekos. Filmer, serier, julemusikk og en ekstra kakemann til kaffen.
Postet 12-12-17 kl 09:53 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar


Det er så vakker en sang, den der.
Postet 12-12-17 kl 10:03 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
God jul til deg også Nessie. Takk for koselig adventsluke.
Postet 12-12-17 kl 11:25 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Julespilljenta!

Entusiasme, glede, innlevelse og kos - det er et bra budskap!
Postet 12-12-17 kl 11:34 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Bluen sin avatar
Fin luke!

Vi har måttet slutte å se på julespilljenta, for 9-åringen blir så sint. "Dere mobber," roper han - "det er ikke pent!" Og på en måte har han rett, for jeg synes ikke den opptredenen er herlig på noe vis, bare frydefullt grusom og pinlig.
Postet 12-12-17 kl 11:39 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Den er litt pinlig, men jeg liker så godt hun litt større lenger inn mot midten, som snur seg og smiler litt skeivt mot jenta innimellom. De yngre ungene rundt er kanskje litt mindre diskret lenger uti, ser jeg.
Postet 12-12-17 kl 11:55 av Matilda Matilda er aktiv nå
Oppdatert 12-12-17 kl 12:01 av Matilda
Gammel
Bluen sin avatar
Jeg er nok mer på parti med den vantro gutten i blått.
Postet 12-12-17 kl 11:58 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg synes jo hun er veldig sjarmerende i all sin entusiasme, den lille engelen, Men vet også at lille-pøblis ville vært dypt sjokkert og indignert over slik oppførsel hvis hun var en av de andre ungene.
Postet 12-12-17 kl 12:20 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Hun er ikke sjarmerende.
Postet 12-12-17 kl 12:22 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Klart hun er sjarmerende! Entusiastisk og full av musikkglede.
Postet 12-12-17 kl 12:24 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Og glorien på skeive!
Postet 12-12-17 kl 12:25 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Hadde det vært ungen min hadde jeg sikkert hysjet. Jeg har sånn ca verdens laveste toleranse for skrål.
Postet 12-12-17 kl 12:27 av Bokormen Bokormen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Men, har de et ekte Jesusbarn? Det er innsats!
Postet 12-12-17 kl 12:28 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg synes ikke hun var sjarmerende. De andre, som sikkert har øvet og gjør sitt beste, høres jo knapt i all skrålingen. Så lite hyggelig for dem.

"Mitt hjerte alltid vanker" er sår og fin og vakker. Takk for luke, Nessie!
Postet 12-12-17 kl 14:25 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Ekte Jesusbarn! Som ikke hylte noe!

Hvor gamle (evt tonedøve) må barn være før man nekter dem å synge, forresten?

(Jeg har en litt tvilsom sjøl som har valgt seg trommer som sitt instrument, og det trur jeg kanskje han kan holde seg til. Det er litt jobb igjen til Dave Grohl eller Levon Helm, liksom, men han synger mye bedre enn hun i klippet! Og jeg har ikke tenkt å begrense ham, han blir sikkert bedre med litt øving.)
Postet 12-12-17 kl 14:39 av Matilda Matilda er aktiv nå
Oppdatert 12-12-17 kl 15:58 av Matilda
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg syns hun er søt jeg. Hun har sikkert øvd hun også, og tror nok at hun synger superfint. Unger mister troen på seg selv tidlig nok, så jeg syns det er fint med samfunn som har rom for slike barn.
Postet 12-12-17 kl 15:39 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Nettopp, Tallulah. Mulig det er lite hyggelig å bli overdøvd, men jeg synes det er enda mindre hyggelig å nekte en unge å være med. Er det greit, da?
Postet 12-12-17 kl 15:57 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Neket sin avatar
Jeg fikk ikke lov å være med i englekoret på barneskolen. Det var for 5. og 6. klasse om jeg husker riktig. Jeg var den eneste jenta som ikke kunne synge bra nok til å bli med. Så på 80-tallet var det fra 11-års-alderen. :datapunkt:
Postet 12-12-17 kl 16:04 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Hun har øvd masse, men mangler nok litt musikalitet. Jeg er tilhenger av at alle er med når det er barnekor og småttinger, de finner tidlig nok ut av om de passer inn eller ikke.

Bratland synger så fint!
Postet 12-12-17 kl 16:05 av Pamina Pamina er aktiv nå
Gammel
Nessie sin avatar
Jeg tenkte definitivt på «gjøre-narr-av» opplegget med den jenta, men jeg synes hun er både fantastisk og sjarmerende, og jeg blir i et så godt humør av den, at jeg valgte å ta den med
Postet 12-12-17 kl 16:17 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Søskenbarnet mitt fikk beskjed om å mime da de skulle synge i musikktimene, på barneskolen. Det tror jeg faktisk sitter i han enda.
Postet 12-12-17 kl 16:18 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Ja, at man ikke skal ha plass til pre-schoolers som tar litt plass ville jo være veldig leit. Jeg syns de fleste 4-5-åringer synger sånn når de tar i litt.
Postet 12-12-17 kl 16:26 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg syns det ser ut på han lille i blått som om han får litt mot av hun som TAR I, og tør synge selv også. Kan hun, så kan jeg.


Takk for luke, Nessie!
Postet 12-12-17 kl 16:31 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Det er vel ingen som har sagt at skrålhalser ikke bør få være med?
Postet 12-12-17 kl 16:32 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
@Tallulah: ikke sant?
Postet 12-12-17 kl 17:20 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
hun er herlig
Tusen takk for fin luke
Postet 12-12-17 kl 18:10 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Jeg synes faktisk det er litt rart at ikke flere problematiserer uthengingen av den vrælende, tonedøve jenta, med all bevissthet som er etablert omkring skjerming av barn på nett. Her er det definitivt en som burde vært beskyttet mot spredning på nettet, etter mitt (og 9-åringens) syn.
Postet 12-12-17 kl 19:04 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Den ble ikke postet før hun var solid voksen, Bluen, og hun syns selv den er fantastisk.
Postet 12-12-17 kl 22:11 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Nei, jeg ser det poenget, jeg hadde ikke likt om noen la ut video av min unge, og jeg hadde ikke sjøl lagt ut sånt til noen som kunne tenkes å spre det. (Mine unger godkjenner det jeg måtte legge ut, jeg legger aldri bilder åpent, og alle bilder på FB og de fleste på Insta slettes etter hvert.) Forskjellen i reaksjon ligger kanskje i at jeg ikke synes filmen er så fæl? Det er en unge som bryter litt med normene for hva som er et vakkert julespill, men det synes jeg er kult. Ikke pent å høre på, men jeg liker det uperfekte ved det; jeg synes uperfekt er en god kvalitet, og kanskje særlig i jula. Ungen er vel vitende om at hun opptrer for andre, hun er blid, glad og fornøyd, og det smitter litt over på meg. Jeg har større problemer med deling av «hun gråter fordi hun ikke vil ha yoghurten hun ba om»-filmer eller unger som ser rare ut på bilder de ikke visste blei tatt.
Postet 12-12-17 kl 22:21 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Bluen sin avatar
Jeg synes ikke hun ser særlig blid ut eller formidler musikkglede, da - det ser og høres for meg mer ut som en mannevond og trassig opptreden. (Ja, jeg ler, jeg også, altså, men mer i vantro og skrekkblandet fryd enn i «å, så sjarmerende»-sjangeren.)
Postet 12-12-17 kl 23:50 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Såpass, Bluen? Mannevond, trassig, vrælende og tonedøv, det var ikke småtteri.
Postet 13-12-17 kl 08:41 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Ja, helt serr, selvsagt. Kjenner typen.
Postet 13-12-17 kl 10:43 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg hadde også syns det var slemt å legge ut om barnet ikke selv hadde vokst og vist seg å være av typen som ler seg fillete av snutten og digger at så mange som mulig ser den. Det er jo aldri noen selvfølge at barna man oppdrar viser seg å ha selvironi og ikke selvhøytidelighet, eller NÅR de opparbeider seg selvironi.
Postet 13-12-17 kl 16:23 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Jeg synes hun er helt fantastisk!
Postet 13-12-17 kl 17:39 av vixen vixen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no