Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 23

Postet 23-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

23

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 Kalenderpiken stepper inn] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] 23 Albertine [24 Tåtti]

Det er dagen før dagen, lille julaften. Snart skal julefreden senke seg, men det er én ting som de fleste må se i dag for at det virkelig skal bli jul. Grevinnen og Hovmesteren, sketsjen som for alltid har sneket seg inn i våre hjerter.
Denne lille perlen ble produsert av Norddeutscher Rundfunk i 1963, og er altså en tysk engelskspråklig sketsj. Den har opprinnelig tittelen «Der 90. Geburtsdag» eller 90-årsdagen, men på engelsk blir den kalt «Dinner for one». Vi kjenner alle handlingen, den engelske grevinnen Miss Sophie får servert middag på sin 90-årsdag av hovmesteren James. Miss Sophie forventer at hennes fire beste venner Sir Toby, Admiral von Schneider, Mister Pomeroy og Mister Winterbottom skal være til stede under middagen; dessverre har alle fire forlengst dødd av alderdom. Grevinnen nekter imidlertid å akseptere dette, og insisterer på at middagen skal avvikles som om alle fire var i live. Det blir derfor butleren James som må agere tilstedeværelsen til de fire avdøde gjestene - dette medfører at han må få i seg alle gjestenes drikke, noe som gradvis gjør ham fullere og fullere.

Mange har den oppfatning at dette foregår på nyttårsaften, men det er nok bare Mr. Winterbottoms stedfortreder som har fått litt for mye å drikke.
Sketsjen ble spilt inn i tre versjoner, alle med de samme skuespillerne, og den versjonen vi ser i kveld er det sveitsiske bidraget til Montreaux-festivalen i 1963.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Har du lyst til å lage maten som blir servert under middagen?
Her er oppskriftene: Mulligatawny-suppe
Mandelpanert hyse
Kylling med førti hvitløksfedd
Til dessert serveres klementiner dynket i portvin.

I Norge har denne sketsjen blitt sendt lille julaften hvert år siden 1990, men også sporadisk før dette. I 1992 ble den spilt to ganger, da NRK ved et uhell sendte den et kvarter for tidlig. Telefonstrømmen som kom gjorde at de valgte å spille den av en gang til. Det finnes en versjon som er fargelagt digitalt, men de norske seerne vil ha den i svart/hvitt.
Den spilles i flere andre land, blant annet i Tyskland, Østerrike, Sveits, Luxembourg, Danmark, Sverige, Finland, Estland, Grønland, Færøyene, Australia og Sør-Afrika. Her blir den som oftest vist på nyttårsaften, spesielt i Tyskland. Den kan dukke opp på flere kanaler i løpet av kvelden og ett år ble den vist 19 ganger på tysk TV.

I Tyskland vises en versjon som er 18 minutter lang.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Som regel blir den vist uten dubbing eller tekster, den er såpass enkel å forstå at det ikke trengs. I Norge vises en tekstet versjon. Det merkelige er at den er nærmest fullstendig ukjent i Storbritannia og i Canada, mens populariteten i USA kommer av at den blir hyppig delt på sosiale medier og da er det Youtube som står for visningene.
Britisk TV har flere ganger kjøpt rettighetene fra Tyskland, men den blir ikke vist på TV. Det er uvisst hva de egentlig gjør med den.
Dansk TV viser en versjon uten publikum.
Sketsjen har en imponerende rekord og er å finne i Guinnes rekordbok som den mest viste TV-sketsjen noen sinne.

Den har blitt parodiert en rekke ganger, blant annet av nederlandsk TV i 1977.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

I 1986 ble det laget en punkversjon av Blitz, som ble spilt på Bootleg i Oslo.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Netflix lagde en versjon i 2016, der gjestene er Saul Goodman fra Breaking Bad, Frank Underwood fra House of Cards, Pablo Escobar fra Narcos og Crazy Eyes fra Orange is the New Black.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Historie:
Sketsjen er skrevet av Lauri Wylie, og noen vil ha det til at han skrev den allerede i 1920-årene. Skuespilleren som spiller hovmesteren heter Freddie Frinton, og grevinnen spilles av May Warden. Frinton skal etter sigende ha spilt denne sketsjen på britiske pirer siden 1945, og har slitt ut tre grevinner på denne tiden.
Innspillingen skjedde den 8. juli 1962 foran publikum, og skuespillerne ble betalt 4 150 tyske mark for dette.

Trivia:
Freddie Frinton likte ikke sketsjen og ville egentlig ikke gjøre den, men ombestemte seg etter å ha sett den flere ganger, hvis han fikk gjøre den til sin egen.
Han portretterer en skikkelig fyllik, men på privaten var han innbitt avholdsmann etter å ha sett på nært hold hvor stor skade alkoholen kan gjøre.
Det berømte tigerskinnet var i utgangspunktet ikke med i sketsjen, men borgermesteren i en liten by der den ble satt opp ville gjerne ha det med, og da hovmesteren snublet i det fremkalte det så mye latter at de valgte å ta det med. Da den skulle spilles inn var det opprinnelig planlagt å ha et isbjørnskinn på scenen, men Frinton insisterte på å ha med tigerskinnet. Det var så slitt etter bruk at de måtte reparere det med leopardskinn. Det befinner seg i dag i hjemmet til Frintons sønn.
Frinton, en krigsveteran, var så imot at han skulle snakke tysk under sketsjen at han ikke bare nektet dette, men han insisterte på å heller bruke det skandinaviske SKÅL når admiral von Schneider skåler med bursdagsbarnet. Dette er også grunnen til at han i den lange versjonen alltid sier «must I?» når han skal innta admiralens rolle.
Den andre retten som serveres er hyse (haddock), en hyllest til hjembyen til Frinton, Grimsby, som ofte kalles «home of the haddock». Frinton hadde jobbet i fiskeindustrien siden han var 14.

Så avslutter jeg dette innlegget med en aldri så lite quiz. Bruk spoilertagen når du svarer:

Hvor mange ganger snubler hovmesteren i tigerhodet?
Hva heter Miss Sophies beste venn?
Hva drikker hun til fisken?
Hva er det i flaska hovmesteren drikker av?
Hvor blir det av kyllingen?
Hvilket land kommer Mulligatawny egentlig fra?
Sverige nektet å vise sketsjen i seks år. Hvorfor?
Hvilket språk introduseres sketsjen på i den lengste versjonen?
Hvor mange glass alkohol drikker hovmesteren totalt?

Jeg håper at julefreden har senket seg i heimen, og jeg ønsker dere alle en riktig god jul.

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Morsom luke! Veldig passende i dag, naturligvis. Takk skal du ha.
Postet 23-12-17 kl 10:36 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så kult! Takk for gøy luke.
Postet 23-12-17 kl 10:37 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Nå gleder jeg meg til å lade opp med alle de andre versjonene, før jeg skal ta et glass portvin og kose meg med originalen i kveld!

Herlig luke!
Postet 23-12-17 kl 11:15 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Takk for gøy luke! Jeg elsker Grevinnen og hovmesteren.
Postet 23-12-17 kl 11:47 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for artig luke.
Postet 23-12-17 kl 12:27 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Denne er obligatorisk i kveld.
Jeg har forresten plukket opp en ting til rundt sketsjen - i den ene versjonen som sendes i Tyskland er det en i publikum som ler så høyt at det skiller seg ut. Hun ble visstnok intervjuet i etterkant, som "damen med latteren".
Postet 23-12-17 kl 15:59 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så utrolig gøyal luke! Så mye morsom info. Quizen tror jeg ikke jeg skal prøve meg på, men gleder meg til å se sketsjen i kveld, så da jeg jeg telle.
Postet 23-12-17 kl 19:17 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Nooooo byinne deinn!!!
Postet 23-12-17 kl 22:01 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 23-12-17 kl 22:04 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Eg var sikker på dama var blind! Takk for morsom luke ��
Postet 24-12-17 kl 14:57 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Nå fikk jeg lest den. Utrolig morsomt å lære mer om det vi alle benker oss foran lillejulaften!!
Postet 24-12-17 kl 16:49 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Endelig tid til kalenderluke! Så fin den var! Jeg elsker grevinnen og hovmesteren, faktisk ble det servietter med dem på til middag julaften, og søsteren som var på besøk med familie hadde med øl med miss sophie og hovmesteren ! Skal sende henne infoen og tar vare på quizen; den skal jeg jammen ta i ett juleselskap med familien. Like dilla på dem alle sammen!

Takk for fin luke!
Postet 25-12-17 kl 21:08 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Veldig fin og innholdsrik kalenderluke!
Postet 26-12-17 kl 01:48 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Denne luken hadde jeg i bakhodet da jeg så på på lillejulaften! Jeg har laget Mulligatawny-suppe mange ganger, den er nydelig med tørr sherry til!
Postet 27-12-17 kl 15:47 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar

Takk for morsom og koselig luke. Jeg har forresten alltid hatt lyst til å lage Mulligatawny-suppe, og nå skal jeg jammen gjennomføre det.
Postet 29-12-17 kl 18:16 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no