Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-22 kl 07:54 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

17


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Lefser

Jeg er oppvokst på vestlandet, og ble introdusert for fajitas/wraps lenge før resten av landet. Men da i form av hjemmebakt lefse med enten potet og pinnekjøtt, eller potet, smør og lutefisk. Eller, om det var mer lefse igjen etter jul: kokt torsk, smør og potet. Det syns jeg er så godt at alle burde smake det. Jeg er selv ingen stor lefsebaker, selv om både farmor og mor har prøvd å lære meg. Jeg har fått takke i 40-årsdag, og pappa har laget stekespade til meg. Kjevle har jeg og. Men alt er meget pent brukt. Imidlertid har jeg en venninne som er mer lefsegal enn både mor og bestemor til sammen. Så hun har sørget for at vi de siste årene har tatt oss en søndag sammen og bakt. Hun kjevler og jeg steker. Vi orker ikke holde på med de store leivene som skal kjevles så tynt at man kan se igjennom, men holder oss til litt store lomper.

Den oppskriften deler jeg med dere her. De kan enten brukes til julemiddagen, eller til dessert med smør, sukker og kanel:

1 kg potet kvern
2 ss sukker
1/2 dl fløte
1/2 dl kulturmelk
1 ts bakepulver
250 gr hvetemel

Kna sammen til det ikke sprekker når du bretter deigen. Del opp i stykker på ca 70 -80 gram. Kjevle passe tynt med rutete kjevle, og stek et par minutt på hver side med god varme på takka. Legg på klede og dekk over med plast. Frys det du ikke spiser med en gang.

Mens du baker kan du høre på en sang som jeg liker veldig godt:
https://open.spotify.com/track/2Wgle...urce=copy-link

Her er et par bilder fra bakedagen for et par år siden:





Mens dere baker kan dere også sende en tanke til tidligere generasjoner og det strevsomme livet de levde. Her er bilde fra bygda min lefse-elskende bestemor vokste opp i. Idyllisk nå, men nok ganske ensomt og strevsomt med tosifret antall søsken og enkle kår:

https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAE

Dersom dette inspirerer, vil kanskje denne tråden gi litt flere ideer. Jeg har nemlig observert at det er flere fp-ere som liker lefser:
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=210473

Til slutt vil jeg dele en klassiker som jeg drar fram hver jul. Det er en «FP-klassiker til glede for nye lesere»: en spilleliste fra Spotify, delt av «The member formerly known as Bauche» i en julekalender for ganske mange år tilbake: https://open.spotify.com/playlist/1l...urce=copy-link

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Åh, nå fikk jeg lyst på lefse.
Postet 17-12-22 kl 08:50 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Lomper og lefser er jo magiske restematingredienser - du kan putte nesten hva som helst i de, og så smaker det godt.

Tusen takk for oppskrift med historie - takke kommer lenger og lenger opp på ønskelisten.
Postet 17-12-22 kl 10:30 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tusen takk! Det ser kjempegodt og koselig ut, jeg får mer og mer lyst til å prøve å bake lefser eller lomper.
Postet 17-12-22 kl 11:53 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Det skulle liksom være et fint bilde av Stardalen i innlegget, lyktes visst ikke så bra med det.
Postet 17-12-22 kl 11:58 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Mmm, ser godt ut!
Postet 17-12-22 kl 12:24 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Ingen tradisjon for lefsebaking der jeg kommer fra. Lefse kjøpes på butikken.

Men du fikk det unektelig til å se veldig fristende ut.
Postet 17-12-22 kl 12:26 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Lefser er så godt, men eg får dessverre ikkje til å bake det. Favoritten min er Balsfjordlefse, men det er sjeldan eg får servert her på Sunnmøre.

Dokker har laga dokker ein koseleg tradisjon der, du og venninna di. Takk for titten og ei koseleg luke.
Postet 17-12-22 kl 18:17 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fin luke! Fine bilder fra Vestlandet og.
Postet 17-12-22 kl 20:14 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Malama sin avatar
Takke har jeg, lyst til å bake har jeg også. Det er min innlands-mann som er oppvokst med den tradisjonen da (men i svigermor sin stil. Hun kjøper lefsene på butikken, ja)

Jeg har ikke faktisk bakt. Jeg prøvde en mini-porsjon i fjor og svidde noen, men et par ble spiselig.

I går kjøpte mannen noe på butiken og den "like ikke brød" sønnen vår falt for konseptet. Men som faren da, 8 kr lefsa for noe som var ei litt stor lompe, ikke rett billig mat. Spørs om jeg bør prøve en gang til, på å lage noe potetlefser til mat. For nå er det to gutter jeg er glad i som foretrekker å spise julens gode pålegg på den måten.

Mamma pleide jo gjøre noe enda enklere når vi var små, rester av potetene etter julemiddag ble knødd sammen og stekt som "potet kaker", tror ikke det var særlig med mel i, litt kanskje, og noe melk eller smør tror jeg. Stekt på stekepanna og spist med kalde rester av pinnekjøtt, sent på kvelden julaften.
Postet 18-12-22 kl 06:07 av Malama Malama er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg elsker lefser! Men det tar tid og krefter å bake dem, det er sikkert.

Jeg tenker hvert år at i år er året for lefsebaking, men så forsvinner dagene så fort!
Postet 18-12-22 kl 09:03 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Noba sin avatar
Så koselig luke, Dali. Jeg tenker hvert år at jeg skal prøve meg på lefsebaking (den varianten med bare poteter, salt og mel), men feiger alltid ut og kjøper på Bondens marked (og blir like skuffa hvert år - de smaker aldri som bestemors gjorde).
Postet 19-12-22 kl 23:02 av Noba Noba er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no