Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 5

Postet 05-12-21 kl 10:02 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

5


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]



I år har jeg slitt litt med å finne på hva jeg skal skrive om i denne fantastiske julekalenderen. - Luke fem er tidlig.

Jeg har likevel tenkt å skrive om noe så julete som gløgg. - Gløgg går jo langt tilbake i tid. Internettets mest pålitelige kilde, Wikipedia forteller at "Gløgg ble opprinnelig holdt for å være en sunn og helse-bringende drikk. Den stammer fra omkring år 400 e.Kr og ble opprinnelig kalt «ypocras» eller «hipocras», etter Hippocrates (460–377 f. Kr.). ... Den tyske varianten kalles glühwein og ble populær i Europa på 1800-tallet.

Mitt minne om gløgg, stammer selvfølgelig fra den sedvane ferdigvarianten med supersøt gløgg på flaske. Som er så søt at tunga krøller seg litt sammen, rett og slett.


I voksen alder har jeg selvfølgelig funnet andre gløgger som jeg liker bedre. Den nyeste varianten for meg er blåbærgløgg.

ingredienser:
1 liter frosne blåbær

1 liter vann

1/2 sitron skåret i skiver

1 kanelstang

1 vaniljestang

1/2 stjerneanis

10 nellikspiker

1 ts kardemommekjerner

1 pomeransskall
(selges i tørket variant, men andre skall kan og fungere)

3 dl sukker

Ha blåbær og vann i en kasserolle, og legg i sitronskivene. Tilsett krydderet (kanelstang, vaniljestang, stjerneanis, nellikspiker, kardemommekjerner og pomeransskall). Pomeransskall er tørket skall av pomerans, en sitrusfrukt. Dette får du kjøpt på apotek, i enkelte velassorterte butikker og i Sverige. Vaniljestangen deles i to og skjæres opp slik at vaniljefrøene kommer ut.

La blandingen koke forsiktig opp, men ikke fosskoke. Etter oppkoket skal dette stå og trekke og godgjøre seg i 10-15 minutter. Ta opp stjerneanisen når det har gått 5 minutter. Grunnen til dette er at den ellers vil dominere smaken på gløggen for mye.

Etter endt trekketid siles saften av gjennom et sileklede eller lignende.

Hell saften tilbake i kasserollen, og tilsett sukker. Varm forsiktig opp slik at alt sukkeret løser seg opp. Jeg får 1.4 liter gløggkonsentrat av denne oppskriften.

Nå har du et gløggkonsentrat. Bland konsentratet med lik mengde vann og varm opp. Dette skal ikke koke. Om du ønsker blåbærgløgg med alkohol, kan du blande med lik mengde rødvin, eventuelt lik mengde rødvin og litt konjakk. Dette varmes opp og nytes.

Hvis du ikke skal bruke gløggen med en gang, kan den helles på sterile flasker. Disse oppbevares kjølig.

Oppskriften er hentet fra boka «Ville bær – rå smak»

- med litt prosecco eller annen sprudlevin, er dette god som velkomstdrink og.

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Dali sin avatar
Takk for oppskrift. Jeg tror aldri jeg har smakt annet enn flaskegløgg, kanskje i år er året for noe nytt?
Postet 05-12-21 kl 10:43 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Ooo, blåbærgløgg har jeg aldri smakt, men det høres veldig godt ut. Takk for oppskrift.
Postet 05-12-21 kl 10:47 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for oppskrift.
Postet 05-12-21 kl 11:26 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så kult. Takk for fin luke.
Postet 05-12-21 kl 11:39 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så spennende. Denne skal jeg lagre!
Postet 05-12-21 kl 12:02 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Åh, dette hørtes godt ut! Den skal jeg lage så fort jeg får vask, vann og oppvaskmaskin på kjøkkenet.
Postet 05-12-21 kl 12:14 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Dette! skal jeg be min mor lage. Elsker blåbær, elsker gløgg, komboen må jo være knall!
Postet 05-12-21 kl 14:11 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Høres nydelig ut! Takk!
Postet 05-12-21 kl 19:46 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for en spennende gløgg-oppskrift! Fungerer sikkert fint et par dager etter også.
Postet 06-12-21 kl 08:55 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Der fant jeg ut hva jeg skal bruke blåbærene i fryseren til.
Postet 06-12-21 kl 09:02 av Eia Eia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no