Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 3

Postet 03-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

3

[1 Taien] [2 Albertine] 3 Adrienne [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

Jul for meg handler om tradisjoner. Onde tunger i familien mener at jeg, som minstemann i gjengen, er familiens mest ihuga (og høylydte) tradisjonalist. Hver jul som barn skulle være akkurat likedan julen før. Juletreet skulle være likt, pynten lik, maten skulle være den samme, bordsettingen likeså.

Etter at jeg har blitt (liksom) voksen har jeg fått gleden av å lage egne tradisjoner, sammen med mann og barn. Sakte men sikkert har vi (jeg) skaffet oss (meg) egen julepynt. Noen av favorittene mine er disse:

Nissene fra svigermor:



Den gigantiske julekulen jeg fikk av en venninne som husket at jeg en gang hadde nevnt at jeg egentlig ønsket å stjele en fra juletreet på Oslo S, men ikke turte, så hun fant en nesten lik på en butikk.



Julehjertene jeg fikk av Acsa et år jeg sutret litt på FP om at jeg hadde så få spesielle juletrepynteting, og hun satte seg sporenstreks i bilen og kom på døren med fire sånne:



Noen ting endrer seg jo aldri fra da jeg var barn, jeg må ha de samme julekakene som vi hadde hjemme da jeg var barn. Heldigvis har mannen ikke noen sterke meninger om hvilke julekaker vi skal ha og er glad i de jeg baker, så her er det også jeg som bestemmer. Oppskriftene ligger her på FP.

Andre julekaker er blitt lagt til, som for eksempel kakene som Palmen og jeg baker sammen på kjøkkenet hennes en dag i adventen, og jeg kommer hjem sent på kvelden med en passe stor kakeboks med berlinerkranser og litt større med strull og med hår som dufter av julebakst.

Og sist, men ikke minst, pepperkakene som Polyanna og jeg baker hvert år sammen med ungene våre. (Oppskriften er selvsagt funnet her på FP: Oldemor Hildurs pepperkaker. )

Praktisk nok klarte storesøster og jeg å produsere fem unger på litt mer enn fem år, så vi har en hel liten bande med barn å bake pepperkaker med. Da de var små var pepperkakebakingen et sant kaos med unger, mel, deig og pepperkakeformer overalt og Polyanna endte som regel opp med å kjevle ut tre fjerdedeler av deigen alene, for ungene gikk lei og jeg hadde laget altfor mye deig og var uansett opptatt av å lage ett pepperkakehus til hvert av barna (det var en god ide da vi bare hadde to barn, og så bare eskalerte det etterhvert som ungene kom til og selvsagt måtte få hvert sitt hus). Og når husene skulle monteres måtte ungene jages langt, langt unna kjøkkenet hvis de ikke skulle få utvidet vokabularet sitt med noen festlige nordnorske gloser*, fordi smeltet sukker er fryktelig varmt. Nå er ungene større og bakingen mer effektiv og ungene bidrar mer før de blir lei og gjemmer seg på rommene, så i år vi er gærne nok til å satse på at vi klarer å gjennomføre pepperkakebaking dagen etter at vi har vært på julebord. Spør meg den 11. desember hvor lur den ideen var (og jeg kommer til å skylde på Poly).

Men i år skal jeg altså ikke ha på meg at jeg er den største tradisjonalisten i familien, for under kan dere se meldingsutvekslingen mellom Polyanna og undertegnede da vi skulle finne en passende dag å gjennomføre den årlige pepperkakebonanzaen. Navn og medium er endret for å sikre et snev av anonymitet.



Men uansett så har jeg kommet til at kanskje er det riktig at tradisjoner skal endres over tid. Det gir meg iallefall stor glede i å finne frem julepynten og sende en varm tanke til menneskene som har gitt meg den, eller kose meg med en berlinerkrans og tenke på hvor mye gøy Palmen og jeg har når vi lager dem, eller spise en pepperkake og tenke på Harriet Vane, som en gang i tiden gav meg oppskriften på verdens beste pepperkaker. Og så skal jeg bake og montere fem pepperkakehus på en gang og håpe på at jeg ikke brenner meg så altfor mye i år heller.

God advent og god jul til alle på FP. Måtte feiringen og tradisjonene dere skaper bli akkurat som dere ønsker dere.



*20 år med en nordlending har gitt meg et litt større vokabular av kraftord enn jeg hadde med meg fra vestlandsoppveksten min.

Kommentarer totalt 31

Kommentarer

Gammel
Schnuppa sin avatar
Nydelig fin og varm luke :hjerte:
Det er så viktig med tradisjonen og enda viktigere at mange av dem fortsatt gjennomføres sammen slekt og familie <3
Takk for et fint innlegg. Julefølelsen kom krypende og innlegget gjorde eg så glad. Takk!
Postet 03-12-16 kl 09:07 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Koselig luke. Jeg var akkurat lik når jeg var barn, men jeg har mistet det en eller annen gang på veien. Så nå er jeg visst ikke så opptatt av tradisjoner.
Postet 03-12-16 kl 09:08 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Så koselig luke! 💕

Som barn skulle jula alltid være helt lik seg selv, men jeg mistet også litt av gleden som voksen. Heldigvis kom den tilbake i fullt monn da vi endelig bestemte oss for å feire jul i eget hus. Den førjulstida ble helt fantastisk!

Lykke til med masseproduksjonen dagen derpå
Postet 03-12-16 kl 09:35 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Tradisjoner, ja. Jeg stemmer for å ta vare på dem de fleste har glede av, og justere underveis.

Takk for en fin luke - og lykke til med alle husene! Spiser dere dem og, forresten?
Postet 03-12-16 kl 11:05 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar


Har sendt deg et produksjonsbilde, hvis du vil dele.
Postet 03-12-16 kl 11:42 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Så klart vi spiser husene. Først pyntes de etter alle kunstens regler og så pynter de opp i stua hele jula og så knuses de første nyttårsdag. I hvert fall de to som havner i vår hjem. Hva Polyanna gjør med sine egne tre aner jeg ikke.

Her er hvordan de ser ut gjennom monteringsprosessen:
Postet 03-12-16 kl 12:13 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
SELVFØLGELIG spiser vi husene!! Pepperkaker, melis og godis - man må jo bare elske det!
Postet 03-12-16 kl 12:19 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Så fine hus!
Postet 03-12-16 kl 12:25 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
All in!
Postet 03-12-16 kl 12:28 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for en koselig luke!
Postet 03-12-16 kl 12:29 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så koselig luke, og som jeg skulle ønske jeg hadde et søsken å dele sånne aktiviteter med.
Postet 03-12-16 kl 12:39 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Vi har en en veldig Lean produksjonslinje.
Postet 03-12-16 kl 13:08 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så koselig! Og jeg er imponert, men ikke overrasket, over ambisjonsnivå og gjennomføringsevne.
Postet 03-12-16 kl 13:35 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk, Adri!

Det er fint å ha en søster man har et godt forhold til.

Forøvrig er jeg en sånn som er utenfor 95% når det gjelder avhengighet av rutiner og sånn. Jeg kan glad og lykkelig sette meg på ulike plasser i kantinen hver dag og synes "la oss prøve noe nytt!" er et supert forslag. Men jeg klarer å skjønne at slik er viktig for andre og handler deretter - særlig på denne tiden av året.
Postet 03-12-16 kl 13:37 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar


Julekakebakekvelden vår er godt for magen og godt for sjela. En finfin men ny-isj tradisjon.


Fin luke! Og du hadde rett, det var dette som skulle til for at jeg skulle returnere fra min høst-hiatus.
Postet 03-12-16 kl 14:44 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Herlig luke.
Postet 03-12-16 kl 15:49 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så herlig! Fem hus? Dere er noen gærninger!
Postet 03-12-16 kl 17:04 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Sitat:
Gammel
Så koselig luke, og som jeg skulle ønske jeg hadde et søsken å dele sånne aktiviteter med.
Ja, vi er heldige.
Postet 03-12-16 kl 20:52 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Så hyggelig å lese. Tusen takk for at du deler, Adrienne.
Postet 04-12-16 kl 03:23 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Det er oss og fotballfrue: http://www.carolinebergeriksen.no/

Postet 05-12-16 kl 19:18 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Ja, akkurat sånn.

Postet 05-12-16 kl 19:27 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Alle baker vel pepperkaker i en sånn rød kjole som Fotballfrue.
Postet 05-12-16 kl 19:40 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Er det det du skal ha kjolen til, Adri?

Spøk tilside. Tenk å selge bursdagen til ungen sin til sponsorer og ende opp med noe så tacky? Den røde løper møter pepperkakebakerverkstedet møter more-is-more-with-a-vengeance. Hele greia er nemlig sponset. Koster sikkert ikke mer enn en et tosifret antall tusinger å kjøpe noe tilsvarende sjæl.
Postet 05-12-16 kl 19:48 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Sitat:
Det er oss og fotballfrue: http://www.carolinebergeriksen.no/
Oh! My! God! :Janice-stemme:
Postet 05-12-16 kl 19:58 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Eg skulle ønske eg aldri hadde trykka på den lenka.
Postet 05-12-16 kl 20:17 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Sitat:
Er det det du skal ha kjolen til, Adri?
Tror ikke det.

Men Polyanna hadde rød fleecekjole en gang. Tror hun angret litt underveis, for det ble litt varmt.
Postet 05-12-16 kl 20:30 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Poly: Vi må ha noen sånne sukkertøystenger til å pynte husene med. Hvis Fotballfrua har så må vi også.
Postet 05-12-16 kl 20:32 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Det holder med at par hundre slike - og noen hundre røde roser, et ukjent antall heliumballonger og et par papprådyr og noen totalls meter papir- og fjærgirlandere - så er dere der. Og sørg for guds skyld for at pynten er fargekoodinert.

Og post bilder her etterpå. :glise:

jeg glemte forresten at dere trenger en rosa løper i inngangspartiet.
Postet 05-12-16 kl 20:50 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg har ALLTID rød fleecekjole. Det er juleverkstedskjolen min, ferdig snakka.
Postet 05-12-16 kl 21:18 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Tusen tusen takk for oppskrift på kokosmakroner. Jeg har nettopp laget de, og for første gang i mitt liv har det blitt vellykket
Postet 06-12-16 kl 18:36 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Koselig juleinnlegg! Jeg har alltid pepperkakebaking hos oss, med ymse venner, men på etellerannet tidspunkt skal jeg slutte å lage deig av 7,5 liter mel.
Postet 08-12-16 kl 20:07 av Acsa Acsa er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no