Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 31-10-12 kl 16:03 av Harriet Vane

I førjulstiden har vi det så travelt og det kan være fint å ty til noe lettvint. Jeg har derfor samlet sammen noen artige oppskrifter som kan lette førjulshverdagen. Når juleavslutningene står i kø, det skal vaskes, bakes og pyntes er det fint å ha noen enkle og raske middagsretter med eksotisk tilsnitt å ty til.

Fiskeboller med piff


Det kan bli lite fisk i førjulstiden. Juletallerkner domineres gjerne ikke av fiskemat. Dette er en liten festgryte (avbildet bak på bildet over).

I bunnen av en gryte heller du en pose frosne erter. Oppå der lagger du fiskebollene fra en boks uten kraft. Over der heller du en boks hermetiske tomater. Dette lar du trekke sammen med litt tørket dill til alt er varmt. Jeg er usikker på hva som er piff med dette, men det kan være de ihjelkokte ertene, kanskje? Eller den fristende kombinasjonen av dill og tomat?

I varianten som er avbildet foran på kortet er jeg også usikker på om det er her piffen kommer inn, eller om det er i sausen (som du lager av smør, mel, kraft fra fiskebollene, litt fløte og tomatpuré) eller om piffen kommer i anretningen, der man skal koke frossen brokkoli og legge langs kanten på en form, før man danderer fiskeboller i midten før man varmer det hele i ovnen i 15 minutter. Julemysteriet som avtegner seg er om det er noe som helst igjen av brokkolien, innen man heller den råsa sausen over og danderer med reker.

Vestindisk karbonadegryte

I førjulstiden kan det være gøy å spise noe som står i kontrast til den tradisjonelle norske julematen. Hva med en eksotisk vestindisk rett? Her kjenner du formelig det karibiske temperament kile deg i ganen.

400 g. karbonadedeig
2 løk
2 fedd hvitløk
2 ss smør
5 tomater skåldes (kan erstattes av hermetiske)
2 paprikaer
1 syrlig eple
1 knipspiss chili
paprikapulver etter smak
timian etter smak
1 knivspiss nellik
1 lite stykke sitronskall
3 dl kraft/buljong/utblandet fond
2 bananer
50 g skåldede mandler.

Stek hakket løk og hvitløk, ha i kjøtt, krydder, tomater, oppdelt paprika, tomater og kraft. Rett før servering tilsetter du bananer og mandler. Denne retten vil garantert vekke oppsikt og smakskombinasjonene lyder fristende, ikke sant?

Fylte pølser


Pølser er lettvint og barnevennlig mat. Her er pølsene dissekert delt nesten i to etter de er stekt og fylt med løk, paprika og eple som er først surret i margarin, deretter kokt i pannen i litt vann. Det må absolutt ikke være tyggemotstand i grønnsakene!

Festpyntet pølse
Travle førjulsdager betyr ikke at vi ikke gjør oss flid med maten, gjør det vel?



Det kan kanskje være litt vanskelig å få tak i hermetiske sjampinjonger, men om du ikke greier det, så går det sikkert bra med et par never fersk sopp.

Bland skivet sopp, 1 eggeplomme, 1 ts karri, 1 ss hakket løk, 2 dl revet ost, 1 dl pisket kremfløte.

Flå pølsene og lag et dypt hakk i dem på langs, legg pølsene i en form og ha i fyllet. Skjær tomater i skiver og legg oppå. Gratiner i ovnen i 15 minutter på 250 C. Pynt med salatblad og tomater.

Nuddelfantasi med pølsepynt

Sitat:
Den dagen da De har det så bråtravelt at De ikke har tid til å vente på at potetene skal koke seg ferdige engang - da er snarkokte nudler en velsignet redningsplanke. Denne retten er både fargerik og velsmakende.
Du trenger 5 dl snarkokt makaroni, 1 pakke dypfryst grønnsaksblanding og 1 pakke grillpølser. Kok makaronien, hell av vannet, rør inn litt smør og de frosne grønnsakene. Pølsene kan du steke hvis du har tid, eller bare dele opp og ha oppi. Voila! Ketchup anbefales som "godt følge".

Skinkebananer i form


I følge oppskriften inngår bananer i en rekke eksotiske retter og at banansmaken er helt riktig for å få balanse i smaken. Det påstås videre at "det er ikke dumt å prøve seg frem med en banan eller to eller tre i vårt eget norske kjøkkenog våre norske retter, hvis vi vil ha en litt spennende vri på matkunstene våre. Det hender jo at man får lyst på noe annet enn mors sagnomsuste kjøttkaker."

Jeg oppfordrer herved Adventskalenderens lesere i å ha som forsett å piffe opp den tradisjonelle maten med bananer.

Dette er forøvrig en veldig kjapp og enkel oppskrift. I bunnen av en ildfast form legger du 4 tomater i skiver, smør litt sennep og dryss litt karri på 4 skinkeskiver og pakk fire skrelte bananer inn i hver sin skinkeskive. Strø over med en neve revet ost. Gratineres på 250 C et kvarter. Server med loff.

Nå håper jeg dere bruker den tiden dere sparer på å lage kjapp og lettvint adventsmat med piff til noe hyggelig.

Se en julefilm sammen. Hva med Alene hjemme, A Nightmare Before Christmas eller Gubben, Katten og Nissemaskinen?

Hør på litt koselig julemusikk og prøv å ha en kveld eller to helt uten planer og aktiviteter. En juleplate jeg ikke greier meg uten er Chieftains med The Bells of Dublin. Når Dublins kirkeklokker kimer i første spor, så er julestemningen garantert. Den er litt scruffy og som på de fleste Chieftainsplater er det hummer, kanari, skitt og kanel. Den sangen jeg er mest glad i på platen er Wexford Carol med Nancy Griffith.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Riktig god førjul alle sammen. Ikke gjør ting dere ikke har lyst til.

Kommentarer totalt 70  

Kommentarer

Gammel
Toffskij sin avatar
Vi hadde en sånn blå plastkassett med de der kortene hjemme da jeg var liten. Heldigvis var det aldri noen som prøvde noen av oppskriftene, det falt på sin egen urimelighet.

Skinkebananer?!
Postet 09-12-11 kl 07:57 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Ikke le av de kortene. Jeg samlet på sånne. Moren min var overhodet ikke glad i å lage mat. Så jeg satt å drømte om å lage all maten på kortene. Og familien måtte faktisk leve med noen av "kreasjonene" min. Dog prøvde jeg meg aldri på de skinkebananene. Sikkert greit nok.
Postet 09-12-11 kl 08:05 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
herlig!
Postet 09-12-11 kl 08:08 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Minner fra barndommen, ja. Jeg tror ikke våre kort var i bruk noen gang, moderen sverget heldigvis til boken "Hva skal vi ha til middag?"

Den blå plastkassetten har jeg dog, i den oppbevarer jeg krydderposer og bittesmåflasker som hører julebaksten til.
Postet 09-12-11 kl 08:09 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Barndomsminner. Men vi hadde brun kassett. Jeg prøvde meg på en del av de, det var lite vellykket.
Postet 09-12-11 kl 08:36 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg minnes også den blå plastkassetten med kort. Nå ergrer jeg meg over at jeg aldri kom på å faktisk lese noen av dem før de gikk i sylinderarkivet. :tsktsk:

Fantastisk luke, Harriet.

Og skinkebananer!? [skingrestemne]
Postet 09-12-11 kl 08:47 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
allium sin avatar
Vi hadde blå kassett. Og nå skjønner jeg hvordan min mor klarte å få en boks fiskeboller til å holde til to middager til fire.
Postet 09-12-11 kl 08:49 av allium allium er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Jeg har originalene stående i boksen sin på toppen av kjøleskapet. Du har virkelig klart å hente frem de flotteste perlene HV, tro hva familien sier når de får servert skinkebananer til fredagsmiddag?
Postet 09-12-11 kl 09:14 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Oooo, det glade 70-tallet! "Ketchup anbefales som godt følge". Jeg er virkelig glad for at norske matvaner har fått mange nye impulser siden den gang. Har forresten tenkt å ha pinnekjøtt i helgen, kan det piffes opp med banan tro?

Flott luke! Vi har allerede sett A christmas carol og episoder av Jul i Svingen, og må finne fram Nissemaskinen og Astrid Lindgrens jul. Og Love actually. Og Grinchen.
Postet 09-12-11 kl 09:18 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Har ingen minner om disse kortene siden jeg bodde i ytlandet de årene. Men herlig luke. Skal jeg prøve noe av dette tro?
Postet 09-12-11 kl 09:22 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Blå kassett hos oss også Jeg kan ikke huske at oppskriftene var i bruk, men jeg husker at jeg bladde en del i de ja. Kombinasjonen av banan og sennep tor jeg jammen at jeg hadde slitt litt med ja - samme hvor eksotisk det måtte være Eksotisk er forreste ikke et ord som passer i kombinasjon med maten i Selma-heimen på 70-tallet : oppvokst på kokt torsk og gammelsaltet sei:

Veldig artig luke!
Postet 09-12-11 kl 09:25 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Nostalgia.
Postet 09-12-11 kl 09:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg fant også det kortet som ligger til grunn for at svigers har så vond kålrabistappe til pinnekjøttet. De lager nemlig stappe med 2/3 kålrot (temmelig helkokt, slik at det meste er kokt i hjel før det midterste er mørt) og 1/3 potet (skrelt og helkokt) most med pinnefett og kokevann. Dette er nøyaktig den oppskriften som jeg fant i den blå boksen under "Tradisjonsmat".

Det er noe ganske annet enn min fløyelsmyke mos med vaniljestang, gulrot, meierismør og fløte.
Postet 09-12-11 kl 09:32 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Jeg ler så tårene triller her!

Vi hadde også disse kortene, i en rød eller brun boks på kjøkkenet, men om de noen gang var i bruk er jeg i tvil om. Jeg tror moren min syntes all denne alternative bruken av bananer og erter var litt i overkant eksotisk.
Postet 09-12-11 kl 09:36 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Sitat:
Riktig god førjul alle sammen. Ikke gjør ting dere ikke har lyst til.
Postet 09-12-11 kl 09:38 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Den fiskebolleretten høres utrolig lite fristende ut.
Postet 09-12-11 kl 09:42 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar

:glad jeg er 80-tallsbarn:
Postet 09-12-11 kl 10:03 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Skinkebanananer. Mine foreldre hadde også de der kortene, men de har alltid lagd god mat, så jeg mistenker at det er en gave de ikke har brukt noensinne.

Og så er dette veldig godt sagt:
Sitat:

Riktig god førjul alle sammen. Ikke gjør ting dere ikke har lyst til.
Postet 09-12-11 kl 10:09 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar


Piff! En må jo bare elske det ordet litt.

Jeg husker jeg var misunnelig på venninner som hadde sånne blå kassetter på kjøkkenet, hos oss ble den ikke ønsket velkommen.

Nostalgi er fine greier.
Postet 09-12-11 kl 10:09 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg har arvet to bokser med kort fra min mor. Begge boksene er velfylt, men jeg kjenner ikke igjen en eneste rett fra min barndom. Hun har aldri laget eller bakt noe som helst fra de boksene.

Vi bruker dem som underholdning, skrekk og advarsel og som et synlig bevis på at alt ikke var bedre før. Jeg hadde egentlig tenkt å lage de skinkebananene for å virkelig dokumentere, men familien gråt og ba om nåde. Jeg synes jeg må være snill, nå som det snart er jul.
Postet 09-12-11 kl 10:14 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Ja, så snille at vi ikke lager skinkebananer til familien syns jeg vi skal være nå før jul. Jeg ble nesten kvalm bare av synet.
Postet 09-12-11 kl 10:17 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
og
Postet 09-12-11 kl 10:18 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Åh, de kortene var jeg så misunnelig på. Jeg husker moren til ei venninne hadde dem stående på kjøkkenbenken og det så så ordentlig og effektivt ut. Kjøkkenet (og resten av huset) var alltid så strøkent.

Min mor brukte kokebøker med notater og harde sider etter damp og søl. Bøkene er velbrukt, og illustrerer kaoset hos oss. Maten derimot var god. Veldig god. Jeg drømte allikevel om at mamma kunne organiseres av en boks med oppskriftskort.
Postet 09-12-11 kl 10:19 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Malama sin avatar
Mamma hadde også en sånn brun boks med disse kortene i. et eneste jeg husker egentlig, er at jeg mene vi brukte bolleoppskriften, og den ble borte.

Tror ikke vi brukte noe av det andre nei, ikke noe av dette bringer frem minner, annet enn om boksen, og bollekortet som ble borte. (Om det var eksakt den oppskriften mamma brukte vet jeg ikke, men i årene etter at denne ble borte, tok det lang tid før vi landet på en skikkelig vellykket bolleoppskrift igjen!)
Postet 09-12-11 kl 10:21 av Malama Malama er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar


Jeg har en blå boks etter Høvdingens mormor, faktisk. Jeg vurderte å blogge meg gjennom den, men så fant jeg den bruna maten som gjør det veldig bra.
Postet 09-12-11 kl 10:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Vi hadde heller ikke kortboks. Vi hadde Gyldendals LILLE kokebok Hva skal vi ha til middag fra 1965.
Postet 09-12-11 kl 10:30 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Oppdatert 09-12-11 kl 10:38 av Filifjonka
Gammel
Bluen sin avatar
Vi hadde en identisk boks hjemme, ja - aldri brukt.
Postet 09-12-11 kl 10:31 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Filifjonka:
Postet 09-12-11 kl 10:33 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Ha ha ha haha haaaaahhhh ... :får ikke puste:

Mamma har en sånn. Jeg tror den har stått til pynt på kjøleskapet de siste tredve årene. Med unntak av en sjokoladekake hun brukte å lage. Den var fænsi, må vite, for den inneholdt både kaffe og ta-da hermetiske mandariner.

Men, altså: skinkebananer!?
Postet 09-12-11 kl 10:34 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Jeg ville gjerne lese, Filifjonka.
Postet 09-12-11 kl 10:39 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Negerkake hadde vi av og til på 70-tallet. Det var en deilig mørk sjokoladekake i randform.
Postet 09-12-11 kl 10:39 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Denne hadde/har mamma og. Men vår boks var kvit. Ho lagde faktisk ein del av oppskriftene, kan ikkje minnast at dei var så sære som desse
Postet 09-12-11 kl 10:57 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
Kjenner at jeg er veldig glad mamma ikke hadde en sånn boks med lekre oppskrifter.
Kjente ikke akkurat sultfølelsen komme krypende av å lese om de lekre rettene.
Postet 09-12-11 kl 10:58 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Jeg tror fortsatt mamma har de to store boksene med oppskriftskort i kjelleren. Kan aldri huske at det har blitt lagd noe av dem, dog.
Like greit, i grunnen!
Postet 09-12-11 kl 11:04 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fantastisk!

Jeg har sånne bokser med kort jeg også ett eller annet sted på loftet. Det er i grunnen lite der som frister av en eller annen grunn.
Postet 09-12-11 kl 11:04 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Takk for fin luke HV!
Postet 09-12-11 kl 11:08 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Matilda sin avatar


Jeg vurderer å teste skinkebananene på ei venninne. Hun jobbet en sommer på et barnehjem i Tanzania og spiste bare diverse retter laget på ris og bananer og lite annet.
Postet 09-12-11 kl 11:10 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 09-12-11 kl 11:43 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Fantastisk luke.

Vi burde egentlig få en skinkebanansmiley. Jeg er sikker på at vi har bruk for det.
Postet 09-12-11 kl 12:17 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Vi hadde aldri sånne kort. Mamma brukte kokebok for folkeskolen fra ca 1939 i tillegg til bestemor sine håndskrevne notat.
Postet 09-12-11 kl 12:27 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Olivia81 sin avatar
Skinkebananer .. Er det bare meg som tenker i snuskete baner?
Postet 09-12-11 kl 12:31 av Olivia81 Olivia81 er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Men de der skinkebananane på bildet. Det ser da veldig ut som bananer i salami, og ikke skinke?
Postet 09-12-11 kl 12:37 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Bananer i salami. :medsnuskete med Olivia:
Postet 09-12-11 kl 12:41 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Vi hadde også en slik boks på kjøkkenet, den stod på toppen av kjøkkenskapet og var full av støv og fett. Heldigvis ble den aldri brukt, men jeg husker at det var moro å leke med kortene og sortere de i forskjellige varanter.
Postet 09-12-11 kl 13:06 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Herlig blogg, Tally!
Postet 09-12-11 kl 13:13 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av ungsau

:glad jeg er 80-tallsbarn:
Jeg har også mange barndomsminner fra 80-tallet, noen av dem involverer mat i form av ødelagte råvarer. Med eller uten hjelp av oppskriftene fra den brune plastboksen.

Og mantra:
Sitat:
Ikke gjør ting du ikke har lyst til!
Den kopierer jeg og sprer videre.
Postet 09-12-11 kl 13:56 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
lurer på om moderens kort eksisterer fremdeles? Eller var det venninders mødre som hadde disse? Uansett er det fetro!
Postet 09-12-11 kl 15:33 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Fetro, retro med fett, sef.
Postet 09-12-11 kl 15:34 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar


Jeg lo godt av nudler og makaronien.
Postet 09-12-11 kl 15:35 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Enda ei med blå boks i barndomsheimen.

Herlig mimreluke.

Apropos bananer: har dere prøvd risotto med rosiner og bananer?
Postet 09-12-11 kl 16:32 av Nasse Nasse er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no