Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 23

Postet 23-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

23

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] 23 007 [24 Tåtti]

Siden Teofelia kom meg i forkjøpet med julereklamen (og jeg som skrev innlegget allerede tidlig i desember ), måtte jeg hive meg rundt å finne på noe annet. Etter å ha grublet noen dager bestemte jeg meg for å dele det som virkelig får meg i julestemning, nemlig serier, filmer og sanger. Jeg har plukket ut favorittene mine, og selv om noe av dette har vært publisert i tidligere års FP-kalendere, så velger jeg likevel å ta det med i 2016-utgaven.

Den første julefilmen jeg kan huske å ha hatt noe forhold til er gode gamle Jul i Skomakergata. Selvsagt utgått på dato for lenge siden, men i 1979, da serien kom og jeg var 7 år, så var den helt magisk. Kveld etter kveld satt jeg benket foran det nye farge-Tv vårt, og den dag i dag kan jeg få gåsehud og blanke øyne når jeg hører kjenningsmelodien.

Det er ikke kjenningsmelodien som er favorittsangen min i serien, det er Jens Petrus sin sang til såledyret Tøflus. Jeg husker at jeg lengtet etter en slik venn, som alltid var der og som jeg kunne snakke med om alt.

«Det er fint å ha et snålt lite såledyr, som ikke er no’ helt vanlig jåledyr,
en du kan snakke fortrolig med, og slappe helt av og ta det rolig med.
Det er fint å vite at du kan banke på, og høre noen svare - en kos å få.
En venn du kan klemme på som alltid er hjemme, ja du er en liten trofast fyr,
et snålt lite såledyr.»





Men Skomakergata er sørgelig gammeldags, og blir ikke vist på NKR flere ganger. http://www.dagbladet.no/2013/11/24/k.../dvd/30443355/
Dette skapte selvfølgelig rabalder, man kødder ikke med de norske juletradisjonene! Snart ble det opprettet sinte grupper på Facebook (http://www.dagbladet.no/2011/12/08/k...stad/19332971/), og hvorfor de rødgrønne eller muslimene ikke fikk skylden, det er for meg en gåte.

Andre julefilmer som bringer frem julestemningen i meg er Alene Hjemme fra 1990. Jeg var 18 år den gangen, og så filmen første gang på kino. Siden den tid har jeg sett filmen uttallige ganger på TV, og den er like underholdene hver gang.
Visste du at filmplakaten er inspirert av Skriket av Munch? Eller at Robert De Niro fikk tilbud om å spille rollen som skurken Harry, men avslo? (http://xn--kolbjrnstjern-fnb.com/int...-hjemme-alene/) Her kan du se Alene Hjemme-huset fra innsiden og flere morsomme fakta og klipp: http://top10beste.com/10-utrolige-fa...-hjemme-alene/
Den oppfinnsomme Kevin, som skal forsvare huset sitt, bruker flere lure triks for å holde tyvene unna. Svært skadelige og dødelige triks, om de hadde blitt utført i virkeligheten: http://www.dagbladet.no/2014/12/25/k...ader/36890807/
Men siden dette er film er det litt som Tom & Jerry, og den moralske pekefingeren om vold og å ikke skade blir liggende.





Jeg kommer selvsagt ikke utenom Love Actually fra 2003, som egentlig ikke skulle være noen julefilm. (http://www.vh1.com/news/85964/unknow...love-actually/) Jeg husker at Pøbelsara hadde et innlegg om denne filmen i en tidligere kalender, så dette er kanskje gammelt nytt.
Men joda, Harry og Mia hadde sex, selv om jeg har prøvd å bortforklare det i alle år. http://www.cosmopolitan.com/entertai...lly-fun-facts/
Etter min mening er scenen der Karen finner ut at gullkjedet ektemannen har kjøpt ikke er til henne den beste og mest hjerteskjærende scenen i filmen. Hvordan hun setter sine egne følelser til side og holder masken for å ikke ødelegge ungenes julespill.

Joni Mitchells Both sides now fikk en ny mening for meg etter denne filmen, og har blitt en av mine favorittsanger:

«I've looked at life from both sides now
From win and lose and still somehow
It's life's illusions I recall
I really don't know life at all”






Siden det er lille julaften i dag, så må jeg ta med min absolutte julefilm. Denne filmen ser vi sammen på lillejulaften om kvelden, med nypyntet tre og med jul i hele huset. Og hvert eneste år tror jeg på julenissen og hører bjellen.
Jada, jeg snakker selvsagt om Polarekspressen fra 1995. Når lille Billy synger om nissen, som nok er for travel til å komme til han, da gråter jeg litt. Og tenker på at det finnes mange som Billy rundt om i landet vårt





Og når Josh Groban avslutter filmen med Believe, da tror jeg virkelig, jeg også:





Jeg vil ønske hver og en av dere en fredelig julefeiring. Jeg avslutter mimringen min med å dele min absolutte julesangfavoritt, Stjernesludd, av og med Dum Dum Boys:





God jul!

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Fin luke. Takk skal du ha. Det er mange favoritter her.
Postet 23-12-16 kl 08:14 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke. Polarekspressen, ja, den må jeg se igjen sammen med ungene!
Postet 23-12-16 kl 08:59 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Stjernesludd
En av de fineste konsertopplevelsene mine er fra Rockefeller, da DumDum spilte den helt på slutten.
Postet 23-12-16 kl 09:26 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Stjernesludd!

Harry lå da ikke med Mia!
Postet 23-12-16 kl 09:41 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Fine luken.
Postet 23-12-16 kl 10:17 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Mimreluke
Postet 23-12-16 kl 11:06 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Takk for en kjempefin luke!
Postet 23-12-16 kl 11:20 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for kjempefin luke! (Jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet. )
Postet 23-12-16 kl 11:55 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke. God jul til deg og dine, 007.
Postet 23-12-16 kl 12:02 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for fin luke. Polarekspressen liker vi godt her i huset også.
Postet 23-12-16 kl 12:25 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så mange koselige gjensyn! Takk!

God jul, Agenten.
Postet 23-12-16 kl 12:48 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Herlig luke! Jeg får tårer i øynene og gåsehud uten en gang å åpne linkene! God jul til deg og dine!!
Postet 23-12-16 kl 14:22 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Du må ikke ha dårlig samvittighet, Teo. To kloke hoder og en tanke, er det ikke det ordtaket sier?
Postet 23-12-16 kl 21:33 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Takk for fin luke! Gråter hver gang Both Sides Now spilles og Emma Thompson står der!

Dum Dum Boys og Stjernesludd er så fin.
Postet 24-12-16 kl 00:23 av amylin amylin er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no