Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Nymotens tekno-gleder og fordums glemte greier

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Nymotens tekno-gleder og fordums glemte greier

Postet 07-01-13 kl 00:15 av m^2

Jeg begynner med det fordums først

Lite visste vel jeg, da jeg gikk på skolen og skrev stiler som handlet om Betydningsfulle Ting, og tolket dikt så tårene formelig spratt blant publikum (antar jeg). At jeg faktisk skulle få bruk for noe av det grunnleggende vi lærte. Eller dvs, noe av det grunnleggende jeg pugget, fikk 6-er på prøven på, og deretter lagret et eller annet totalt utilgjengelig sted, langt langt bak i hjernen. Siden har jeg (som stort sett 99.9 prosent av oss, antar jeg) surfet på at dette tross alt er mitt morsmål og ting er som de er fordi sånn er det bare. Hallo, liksom. Du hører da vel det.

Så har vi lillegutt da, som skal ha ordforråd og sånt inn i en talemaskin. Og da skal det kategoriseres etter både hva som er smart for han, og hva som er de - og her kommer problemet for meg - gjeldende og grunnleggende reglene for språket vårt. For det funker nemlig ikke med "det er jo bare sånn det skal være" i den teknologiske verden viser det det seg, tenk det du Hedda. Her må det kategoriseres riktig og fargene skal fargekodes og ... ja.

Dere skal få slippe lange, lange,..., laaaaange tirader om hvilken pinsel dette er og hvor vanvittig dårlig jeg har vist meg å være i norsk grammatikk. Jeg illustrerer det med disse figurene, jeg. Så får dere ta det til dere om dere synes dere kan nok om det selv

Så over til den litt mer nymotens gleden!
Jeg driver og flytter over talemaskinen til lillegutt fra windows-plattform og over på ipad! Det er ikke bare gjort på en svisj, siden det er programvare (og symboler) som på ingen måte er kompatible så alt må bygges fra scratch av og symbolene han har fikses til for å være med videre osv. Men det blir så fint! Og så raskt! Nesten så raskt at det er litt irriterende for man merker nesten ikke at det skjer noe når man trykker, også har det liksom skjedd allerede - helt deja vu.
Og så fantastisk kult!
Det er heller ikke godkjent som hjelpemiddel enda, så går den i 5. veggen og blir ødelagt får jeg ikke ny uten videre. Jaja. Jeg har både backup, forsikring, og skal vel alltids ha råd til en ny. Dessuten har jeg kjøpt en fullstendig anti-ødeleggbar case som er testet siden i sommer uten antydning til trøbbel. Og den er gått både i 5. veggen og dyppet i middag, for å si det forsiktig.

Griffin Survivor heter den, kommer med stand som kan tas av, og har plast over skjermen. Hardplast innerst og gummi ytterst.

Nå skal jeg kjøpe Ipad Mini også, så snart de faktisk er å få fatt i igjen i Norge - de er utsolg overalt, og case til den også. Dessverre går ikke akkurat denne programvaren på ipod/iphone, men det håper jeg kommer. Vi er litt avhengig av å ha den størrelsen tilgjengelig også (vi har en HTC HD2 nå), og jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til å holde både windows-varianten og ipad-varianten oppdatert men, men. Programvaren er så milliontegangen enklere og mer intuitiv, så mye enklere å legge inn nytt og et tastetrykk unna dropbox-backup. Og til forskjell for de to tablet-pc-ene han har nå som er fra omtrent før århundreskiftet og tåler omtrent å ses på men ikke så mye mer, er dette mye mer brukervennlig.
Det kommer til å spare meg for enorme mengder tid og turer til hjelpemiddelsentralen.

Så får vi se da, når de nye windows 8-tabletsene kommer, om jeg blir overbevist om å holde meg til windowsprogramvaren. Men så langt er det veldig IPAD FTW altså.

Kommentarer totalt 7

Kommentarer

Gammel
Toffskij sin avatar
Disser du norsk syntaks?

Mer trua på egen kjennskap til den tror jeg.
Postet 07-01-13 kl 00:18 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Oppdatert 07-01-13 kl 00:46 av m^2
Gammel
Toffskij sin avatar
Hva brukes de grammatiske kategoriene til i systemet? Siden det må kategoriseres både etter hva som er praktisk for ham og etter grammatikken? Prøver dere å gjøre noe med ordstilling?
Postet 07-01-13 kl 00:31 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Nei altså egentlig er det jo lagt opp etter slike kategorier allerede, "aktiviteter" og "spørsmål" og "ting" og "personer" liksom. Men når jeg nå først gjør en reprogrammeringsjobb tar jeg også jobben med å fargelegge etter karlstadmodellen - som er den på bildet. Den har vi ikke jobbet med i særlig grad før, men nå som han leser og spes. skriver mer skal han jobbe med den metoden i skriveopplæringa. Og det har veldig med ordstilling å gjøre ja.
Og da er det kjekt å bruke den samme typen kategorisering og fargekoding i talemaskina også. Uten at akkurat det er basert på så veldig mye annet enn synsing.

Problemet er at jeg har et par-flere slike "alt jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med"-kategorier som jeg har klart å "gjemme bort" og som egentlig burde vært ryddet på plass så det blir litt lettere for han å bruke...
Jeg har jo nevnt f.eks hemmeliget og skygge før. "Av" er et sånt ord, Preposisjoner knoter jeg litt med. Lang, høy, lengre, høyest. Størst. Hva trenger han egentlig - hva uttrykker egentlig det samme - og hvordan skal jeg legge dem inn så de er enkle å finne igjen. (ordvalget er en illustrasjon)

Må liksom legge dem i talemaskina på en slik måte at de er enkle og forståelige å finne for han, uten å endre for mye som han må re-lære. Og samtidig skal det være så få tastetrykk som mulig og tenke på brukervennlighet. Og på hva han egentlig trenger og bruker

Dette har jo vært en greie hele veien, bevares, jeg fikk bare en liten overdose av det nå som jeg måtte gjøre opp igjen hele greia pluss fikser opp etpar ting som har ligget på vent en stund

Også, etter langvarig diskusjon med spes.ped og masse tenkning på hvordan det skal gjøres, legger jeg nå inn litt testing med bøying av adjektiver. "trykk på en knapp så får du adjektivet i alle dets former og må velge det riktige" lsm. Men det må vi innføre gradvis ellers blir det bare kræisi. Samme med verbene, han får en bøyningsmulighet for dem han ikke har hatt før men bare på noen få inntil videre.
Generelt bruker han jo nå tidsangivelse til å sette hele setningen i tid, verbet står bare i presens uansett, det.
Postet 07-01-13 kl 00:43 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Sitat:
Den har vi ikke jobbet med i særlig grad før, men nå som han leser og spes. skriver mer skal han jobbe med den metoden i skriveopplæringa. Og det har veldig med ordstilling å gjøre ja.
Ja, for den naturlige ordstillingen hans er vel veldig informasjonstyngdedrevet? Alt det viktigste først? Da skjønner jeg at ordstilling blir et issue når han skal skrive selv. Spennende, hvordan skal dere jobbe med det?
Postet 07-01-13 kl 08:34 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Spennende saker! Skjønner godt hva du mener med at man i teknologien ikke bare kan si at det "er slik". (Kanskje du kunne ha fortalt det til brukerne ... )

Og skjønner du får overdose nå.
Postet 07-01-13 kl 10:06 av him him er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Utrolig spennende!
Postet 07-01-13 kl 11:14 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
De skal bruke denne Karlstadmodellen da, som jeg må, eh, sette meg inn i Jeg kan det rett og slett ikke godt nok, her hjemme har jeg fokusert 100% på lesingen og talemaskina sammen med han så langt.

Metoden inneholder masse, men denne delen går rett og slett på å forsterke hvilke ledd en setning bør og må ha for å være meningsbærende, også øver de på én ordtype om gangen. Tror jeg. Men jeg skal skrive mer om det siden når jeg faktisk har fått litt mer materiell og lært meg hva det går ut på. Interessant er det hvertfall! Og veldig interessant å se hvor _lite_ jeg faktisk KAN-kan og hvor mye av det jeg trodde jeg kunne som faktisk bare er rent intuitivt og innlært.

I lillegutts tilfelle dette rdet veldig mye småord ut, så det skal han øve masse på framover. De har jo mye å si for hva setningen betyr om den så er skrevet eller talt.
Postet 07-01-13 kl 16:18 av m^2 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.