Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Høyresving

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Høyresving

Postet 18-02-13 kl 22:09 av m^2
Oppdatert 18-02-13 kl 22:25 av m^2

Nå er jo dette egentlig en blogg hvor jeg deler ting om kommunikasjon, men det er to nylige greier jeg har lyst til å dele som har med noe helt annet å gjøre.

#1: høyresving!
Vi er på 4. sesongen med slalomkjøring nå. Før har lillegutt kjørt vedsiden av meg på stav, men det er han blitt for stor til nå.

Han har allerede kjørt alene i skiheisen en stund, men da er forutsetningen at noen står på toppen og tar han imot. Han har ikke fått til ploging, og setter seg ikke ned om farten blir for stor så stoppmulighetene er litt få...
Da vi var på Beitostølen Helsesportsenter før jul fikk vi tips om å kjøre med han i sele foran. Jeg var relativt negativ - dette er prøvd før og da funket det overhodet ikke. Det var på nivå med å tre en kokt spaghetti gjennom et sugerør. Lite gjennomførbart. Men nå! Nå funket det!
Kanskje spesielt fordi det ble gjennomført med en assistent, og da er han atskillige hakk mer pushbar enn med meg i hælene

Og ikke mange turene senere satt høyresvingen. Første høyresvingen på 4 sesonger Han kan svinge til høyre!!
Hurra!!!!

#2: klatring
Vi har klatret litt før, littebitt men lillegutt kom ikke høyere enn hodet mitt. Så ble klatreledsageren syk og kunne ikke mer og vi avsluttet prosjektet. På Beitostølen Helsesportsenter prøvde de dette igjen, og med en person klatrende sammen med seg som motvasjon/hjelp/"bakkereferanse" kom lillegutt seg så fint til topps atte.
Og ikke bare det, han klatrer liksågodt til topps her i Oslo også han - alene! ALENE! Til topps!

Jeg trodde liksom assistentene hans ville like kurset så jeg har betalt med alle 4, og tenkte lillegutt ville ha glede av å dingle litt i veggen, leke litt tauheis og klatre littepitt her og der. Vinn-vinn lsm. Jeg hadde ikke trodd han skulle klare å holde seg fast, langt mindre bruke beina på fotgrepene. Også klatrer han opp hele veggen! Og ikke bare veggen med ørlitte vinkel på på bildet - den loddrette veggen også! Og klatreinstruktøren sier at dette er noe han faktisk er god på!! Jaggu sa jeg smør. Jeg har faktisk vært beyond belief i forhold til dette, men det er gjentatt på flere klatretreningsdager på rad nå. Jeg er fortsatt månebedotten.

Hurra!!!

Og jada, jeg har skrytt av dette både på facebook og IRL og ... men ...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg slalom2.jpg (40,1 KB, 333 visninger)
Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
annemede sin avatar
Wow, flott!
Postet 18-02-13 kl 22:11 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg er fortsatt litt månebedotten jeg også. Tenk, da!! Og klatring krever både mye styrke og koordinasjon. Spreking han gutten din! (Og så blir jeg så rørt. Tenk, da. Han klatrer! Helt opp! Han tør! Og han klarer! )
Postet 18-02-13 kl 22:19 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Så flink han er! Og så moro å ha funnet noe han mestrer så godt! Jeg må nesten gjemme meg bak ei sofapute bare av å se bildet av klatreveggen... Han er jammen tøff også!
Postet 18-02-13 kl 22:21 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Så flott! Og jeg er minst like imponert over deg, som står på i sesong etter sesong etter sesong, og prøver nye måter og fanden ikke gir deg, helt til han jommen meg klarer høyresving!
Postet 18-02-13 kl 22:25 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Så flink han er!

Eg har høyrt veldig mykje positivt om Beitostølen.
Postet 18-02-13 kl 22:27 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Imponert.
Postet 18-02-13 kl 22:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Tøffeste gutten din!
Postet 18-02-13 kl 22:31 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Wow, så utrolig tøff han er.
Postet 18-02-13 kl 22:47 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
Gammel
mkj sin avatar
Dere er supertøffe begge to!
Postet 18-02-13 kl 22:48 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Flinke gutten og flinke mamma!

Høydeskrekk har han hvertfall ikke! :blir-svimmel-av-å-se-bildene:
Postet 18-02-13 kl 22:51 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg er superimponert!
Dere er jammen født med en ukuelig stå-på-vilje både du og lillegutt. (Men du? "lillegutt"?! Han er ikke mye liten lenger da.)
Postet 19-02-13 kl 00:23 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Wow!
Postet 19-02-13 kl 05:28 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
Chablis sin avatar
Flinke gutten, imponert jeg.
Postet 19-02-13 kl 07:32 av Chablis Chablis er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Så flott.
Det er så gøy når de mestrer noe.
Og du er jammen flink du også, som står på og aldri gir deg.
Postet 19-02-13 kl 08:20 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Så utrolig bra og gøy. Jeg er imponert over pågangsmotet ditt også.
Postet 19-02-13 kl 08:32 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
joda, takk for det - vi gir oss ikke det skal vi ha! Begge synes slalom er gøy da, jeg og. Og da kommer vi oss ut på noe som er givende for oss begge - det blir vinn-vinn. Så når noen spør "men hvorfor i all verden skal dere drive med dette da, hvis det er så vanskelig å få til"? Så er jo det svaret - det er jo gøy!

Og når det nå har tatt 4 år for den svingen, så fy søren så godt den svingen smaker. Det er helt fantastisk! Og ansiktet til lillegutt da han svingte og skjønte at han hadde fått det til glemmer jeg IKKE (jeg kjørte foran også skulle han følge etter meg, også assistenten bak med selen)
Postet 19-02-13 kl 08:54 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så gøy!!!
Postet 19-02-13 kl 09:56 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Åh. Gratulerer, begge to. Han er utrolig tøff. Jeg kjenner mange som hadde tverret og nektet for lenge, lenge siden når det tar lang tid å mestre. Den stå-på-viljen hans kommer til å komme godt med, tenker jeg.

Og din også. Jammen har han vært heldig med sin mor.
Postet 19-02-13 kl 10:24 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Det er jo ikke helt overførbart, men min lille stapeis knakk jo benet i bakken for et år siden, og det var ganske tøft for både meg og henne å starte på scratch igjen - ikke minst mentalt. Også så utrolig deilig når det lykkes. Bare den følelsen av det lille, men store fremskrittet.
Postet 19-02-13 kl 10:26 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg er stor tilhenger av å glede meg over små (men store) skritt Blir så mye hyggeligere da!

Tøffingen din da! Det er jammen meg ikke bare-bare å skulle kjøre igjen etter en sånn skjerv.
Postet 19-02-13 kl 10:43 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Milfrid sin avatar
Nå tror ikke jeg på reinkarnasjon, men i mitt neste liv vil e ha deg som mor. Sønnen din er en utrolig flott fyr. Og det er han fordi du elsker frem det potensialet han har.

Du er forbildet mitt du, m^2. Du viser hva man kan klare om man ikke gir opp men står på med rak rygg, selv i de tyngste motbakkene. Fineste dama! Og det er jo ikke rart at sønnen din får til det han får til - han har jo dine gener.
Postet 19-02-13 kl 11:47 av Milfrid Milfrid er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så fantastisk. Jeg blir bare rørt.
Postet 19-02-13 kl 19:03 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.