Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Status!!

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Status!!

Postet 30-04-13 kl 13:25 av m^2
Oppdatert 30-04-13 kl 13:30 av m^2

Snart ferdig med overføring av talemaskininnhold fra windowsbasert programvare til ipad. Det har jeg sagt siden januar, det tar sinnsykt lang tid! Og jeg er ikke helt overbevist om at jeg er helt fornøyd med resultatet, dvs det er etpar småhitcher i brukervennlighet jeg ikke er sikker på om jeg liker... Men men, nå har vi hvertfall (snart) valget, jeg kommer til å holde begge løsningene i drift framover til jeg får bestemt meg for hva som er best . Og en svært stødig støtsikker boks som gjør at ting ikke går istykker umiddelbart.

Skolen går flott, lesingen går framover og skriving bedre og bedre - nå også eget navn med blyant/penn ( ), klatringen går supert, svømmingen går strålende.

BPA-ordningen (personlig assistent) er på skinner så det suser, og i det hele tatt

Og sist men ikke minst, en oppfølging til "den første høyresvingen ever" i januar - dette er fra påska:

Og aller aller sist! Rettigheter ift ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) ble innført i opplræingsloven i fjor høst, og det kom nye rettigheter med ratifiseringen av FN-konvensjonen for funksjonshemmede nå i mars. OG BPA-ordningen er rettighestfestet i mars. I juni er UDIR igang med utlysning av midler til utvikling av ASK-læremidler til skolen.
Det går rette veien på alle områder!

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Så herlig, alt sammen.
Postet 30-04-13 kl 13:36 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Det var sannelig meg mange fine nyheter på en gang! - Jeg er fortsatt innmari imponert over alt du har stått på for å fått gjennom. (Det kan være at svaret er "hva annet kan man gjøre", men jeg er imponert likevel)
Og flinke guttungen da!
Postet 30-04-13 kl 13:40 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Oi, som han svinger!!! Så utrolig flott!

Får du sove noenlunde nå, med assistentordning på plass? Det hjelper jo på alt.
Postet 30-04-13 kl 13:44 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så deilig å lese.
Postet 30-04-13 kl 13:48 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg hukser forresten at du la ut en pratesekvens for en tid tilbake, men da fikk jeg ikke til å høre den på den devicen jeg var på, og nå finner jeg den ikke igjen...
Postet 30-04-13 kl 13:50 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Så fantastisk lesning!
Postet 30-04-13 kl 14:12 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Fantastisk!
Postet 30-04-13 kl 14:15 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Så utrolig flott! Og flink svingegutt!
Postet 30-04-13 kl 14:27 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
GydaG sin avatar
Wow, så flink han har blitt.
Og så bra at ting ser lovende ut.
Postet 30-04-13 kl 14:38 av GydaG GydaG er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Kjempeflott!
Postet 30-04-13 kl 14:53 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Sol sin avatar
Herlig!
Jeg så ham i skibakken rett før påske og ble imponert!
Postet 30-04-13 kl 16:03 av Sol Sol er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så mye flott på en gang og så så flink han er til å svinge!
Postet 30-04-13 kl 16:42 av star star er aktiv nå
Gammel
Anda sin avatar
Fin samling gode nyheter!
Postet 30-04-13 kl 17:21 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så herlig!
Postet 30-04-13 kl 18:42 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Olvina sin avatar
Så masse fint! Bra!!
Postet 30-04-13 kl 23:47 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så flott!!
Postet 01-05-13 kl 00:49 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Det var menge gode nyheter samlet på én gang.
Postet 01-05-13 kl 10:06 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
gajamor sin avatar
Så mye bra! Jeg lurer også på om BPA-ordningen gjør at du får litt mer søvn nå enn før.

Var du forresten på ASK-kurs i Trondheim i forrige uke?
Postet 01-05-13 kl 17:13 av gajamor gajamor er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Fantastisk! Og jeg må virkelig bøye meg i støvet for deg. Du står jammen på så det holder.
Postet 02-05-13 kl 02:13 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg var ikke på ASK-kurs i trondheim nei, men kjenner jo godt de som holdt det

Vi har nattevakt de dagene jeg skal på jobb så det funker supert, polyanna, jeg sover bedre enn noengang!! nå blir t.o.m jeg satt ut av en søvnfri natt, liksom...
Postet 08-05-13 kl 18:26 av m^2 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.