Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

snakke og sånn

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

snakke og sånn

Postet 02-05-13 kl 21:39 av m^2

Polyanna spurte om snakkefilmen - her ligger den, denne er fra juni i fjor
Passord leser12

Jeg skal ta en ny en i morgen og legge inn, for det går enda bedre nå! Denne uken øver vi på PIP, BIP, BIM, BOM, POP.

Og han kan si ord som ... Anne Grethe, Margrete, og Marcus Og veldig mye mer, men han er nok ikke helt klar over det selv enda.

Vi gjør kjeve/tunge/leppeøvelser flere ganger daglig, inklusive på SFO Jeg var nylig på etpar logopedikurs (talktools nivå 1 og nivå 2 for de som kjenner til det) og det var aldeles fabelaktig. Logopeden til lillegutt var på kurs etpar nivåer over samtidig, og etter det fikk han freshet opp øvingsoppgavene litt. I tillegg har vi organisert det slik at vi nå gjør dem et gitt antall om dagen istedetfor litt sporadisk i uka ettersom form og humør. Litt mer kadaverdisiplinsk, men samtidig gir det jo resultater!

Legg på litt mage-ryggøvelser og greier fra fysioterapeuten på skolen, begrepsinnlæring med talemaskinen, og vanlige lekser og fritidsaktiviteter, og vi har da litt å drive med på fritida vi også

Kommentarer totalt 6

Kommentarer

Gammel
Timar sin avatar
Oi, dere har travle dager, ja! Men det høres jo ut som det gir gode resultater, så herlig
Postet 02-05-13 kl 22:18 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Det må være fantastisk å se at all jobben dere legger ned gir så bra resultater og igjen blir jeg dypt imponert over all jobben du legger ned.
Postet 02-05-13 kl 22:55 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Dere er fantastiske - begge to!
Postet 02-05-13 kl 23:04 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg sier det ikke ofte nok. Du er ei sabla bra dame. bare et lite logopedkurs en helg, liksom.

Morsomt å lese om alle framskrittene!
Postet 02-05-13 kl 23:37 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Så flink han (og du) er. Fint å få følge dere.
Postet 03-05-13 kl 12:38 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Takk for ønskereprisen! Så flott! Han har jo blitt veldig flink! Gleder meg til oppdatering!
Postet 03-05-13 kl 14:06 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.