Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Vareopptelling

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Vareopptelling

Postet 07-03-14 kl 17:56 av m^2
Oppdatert 07-03-14 kl 18:01 av m^2

Jammen går tida fort gitt, det er jo år og dag siden jeg skrev blogginnlegg sist!

I dag er jeg strålende fornøyd med at hjelpemiddelsentralen har sendt oss et nytt nettbrett! Det kom i dag, jeg driver og innstallerer programvare nå. Det skal bli ny "stor" talemaskin. Hjelpemiddelsentralen har tenkt leeenge, hele 2013 og enda litt til, på hvordan de skal håndtere innkjøp av nettbrett til de som mener de trenger det.

Jeg mener vi trenger det til talemaskin
Så mens vi ventet har jeg
- kjøpt tilsvarende programvare til ipad og brukt EVIGlange tider på å legge over talemaskin-innholdet til noe som ligner på den har per idag
- kjøpt opp så lillegutt har både ipad og ipad mini som programvaren kan kjøre på. Ipaden brukes også (mest) til moro. Ipadene er tenkt til back-up-bruk når/hvis det skjer noe med de andre.

I tillegg ga jeg opp i høst, vi trenger den programvaren vi har hatt i … 7? år. Den er ny og oppdatert og der ligger hele språkstrukturen som er bygd opp. Og der får vi brukerstøtte - det får vi ikke på et nett-innkjøp ipad-program. Så jeg kjøpte nettbrett i fjor påvente av hjelpemiddelsentralen. Det er uansett veldig kjekt å ha to. Og den lille talemaskina snakker selvsagt ikke med ipad. Og programvaren som er å få på ipad kjører selvsagt ikke på iphone (aka lite nok til å henge fast og bli med overalt).

Og siden leverandøren har gått over til en ny, og for lillegutt dårligere fungerende, løsning for den "lille" talemaskina. Har jeg jaggu kjøpt opp etpar av de maskinene som brukes for det på finn også, for hvis det skjer noe med den han har nå får han ikke den løsningen igjen.

Så (tale-) maskinparken vår nå består av:

Ipad og Ipad Mini

Lenovo Thinkpad 2 (kjøpt selv)

Dell Latitude 10 (donert av hjelpemiddelsentralen)

Og 3 HTC HD2 (én donert av hjelpemiddelsentralen, to kjøpt selv som backupløsning)

Også har vi Griffin Survivor case i litt forskjellig utførelse til alle 4 nettbrettene. Siden jeg fikk disse i hus har vi ikke ødelagt én eneste dings, og det sier litt. En av disse er fra hjelpemiddelsentralen.

Og en skinncase med plast over skjermen til HTC-en, som henger i saksonsele rundt brystet til lillegutt. Dvs, vi har to i litt forskjellige freshe farger valgt av lillegutt (kjøpt selv)

Og gjett hvem som vedlikeholder alt og holder programvaren oppdatert, virusgreier i sjakk, alt ladet, og innholdet synkronisert

Men NÅ har han til både skole og hjemme, til backup og moro, til stasjonær og mobil bruk.

Kommentarer totalt 21

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Det var utstyrsparken sin, ja.

For en jobb du gjør - og helsige gutten din som har en mamma som virkelig sørger for at han har et språk!
Postet 07-03-14 kl 18:45 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Wow!
Postet 07-03-14 kl 19:01 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
emm sin avatar
Fy fader, du er bare best! Det var søren meg ikke lite å styre med.
Postet 07-03-14 kl 19:07 av emm emm er ikke aktiv
Gammel
tiddelibom sin avatar
Gøy å lese bloggen din igjen! Hvordan går det med dere?
Postet 07-03-14 kl 20:37 av tiddelibom tiddelibom er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Jeg er uten ord!
Du gjør en fantastisk jobb for gutten din!
Postet 07-03-14 kl 21:04 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Wow! Fantastisk!
Postet 07-03-14 kl 21:43 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Bille sin avatar
Holy..! Fantastisk!
Postet 07-03-14 kl 22:03 av Bille Bille er ikke aktiv
Gammel
pøbelsara sin avatar
Lillegutt er verdens heldigste som har deg som mamma.
Postet 07-03-14 kl 22:18 av pøbelsara pøbelsara er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Wow, skikkelig serverpark, jo! Flink du er som klarer å holde både deg og hele den oppdatert
Postet 07-03-14 kl 22:23 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Imponert!

Både over deg og utstyrsparken.
Postet 07-03-14 kl 23:00 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Kjipt å tenke på de som er stuck med hjelpemiddelsentralen.
Imponert over dere!
Postet 07-03-14 kl 23:22 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 07-03-14 kl 23:57 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Alt du fikser og ordner!
Postet 08-03-14 kl 00:00 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Imponerande utstyrspark!
Postet 08-03-14 kl 00:28 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Dæsken! Imponert!
Postet 08-03-14 kl 01:02 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Wow!
Postet 08-03-14 kl 07:52 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Anne sin avatar
Så bra! Imponert!
Postet 08-03-14 kl 10:17 av Anne Anne er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Men nå fant jeg denne fantastiske iphone-casen, så ble litt inspirert til å jobbe mer med ipad/iphone-programvaren (det er mye jobb å gå fra et system til et annet. Enormt mye jobb. Og jeg har allerede "oversatt" til en type ipad-app - et eviglangt arbeide, men den er ikke kompatibel med iphone).

Den er jo så fiiiin!

Postet 08-03-14 kl 12:15 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Tuppen sin avatar
Wow. Du gjør en kjempejobb.
Postet 09-03-14 kl 20:38 av Tuppen Tuppen er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
For en utrolig jobb...Kjempeimponert!
Postet 10-03-14 kl 07:41 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Fadese sin avatar
Herlighet, du er god, dame!!
Postet 11-03-14 kl 14:22 av Fadese Fadese er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.