Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Snille snille hjelpemiddelsentralen <3

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Snille snille hjelpemiddelsentralen <3

Postet 08-09-14 kl 15:50 av m^2

Snille hjelpemiddelsentralen

Det er på tide med "oppgradering av språket og begrepsapparatet" til lillegutt, og i den forbindelsen trengs nye funksjoner. I en programvare som gjerne bør være kompatibel med både windows- og apple-produkter.

Såh!

Snille hjelpemiddelsentralen innvilget jamen en iphone 5 som "liten talemaskin" til lillegutt, de . Den han har nå er i ferd med å gå ut på dato windows-versjonsmessig og ... ja, det er mye kluss.

Etter å ha brukt timesvis om ikke dagesvis på å finne en god beskyttelsesboks som også kan henge trygt i en sele rundt brystkassa, fant jeg endelig denne "klatrebeskyttelsesboksen". Så den har jeg bestilt til. Den kule jeg egentlig hadde bestemt meg for har ikke sikkert nok festepunkt for sele.

Også har vi fått ny programvare som jeg skal dypdykke i og ta den hundrevis-av-timer-store jobben det er å overføre innholdet i talemaskina hans nå til det nye opplegget. Innholdet lages og editeres på windows-maskin, hvoretter det kan overføres apple-maskiner (ipad, iphone) og kjøres der.
Siden lillegutt fikk windows 8-tablet fra hjelpemiddelsentralen her for en stund tilbake, har jeg alt jeg trenger på plass :mac-menneske:

Grid 2 heter det han har fått, jeg skal jobbe og massere så han får samme innholdet med samme symboler/symboltype som han har nå i den "gamle" programvaren, også legge til litt nye språkfunksjoner og snæks. Blant annet skal han få sende sms som symboler, email med symboler, og greier, det blir stas. Så har jeg noe å drive med en stund ( )

Nå håper jeg bare jeg får det til

Men jammen er hjelpemiddelsentralen greie!!

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg syns de hadde vært greie hvis de hadde levert den ferdig, med symbolene inntakt og med beskyttelsesdeksel ferdig montert, men jeg er åpenbart storforlangende.
Postet 08-09-14 kl 16:12 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Hehe, ja. Dream on
Postet 08-09-14 kl 17:00 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Teofelia, tenkte det samme! Men for all del, flott at du får det som han trenger. På den annen side, det skulle i grunnen bare mangle. Hva gjør unger med samme behov og mindre ressursterke foreldre enn deg? Du er jo helt unik.
Postet 08-09-14 kl 21:03 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Det Teo og amylin sa. Men godt at det i alle fall funker på ting-sida. Og så kul han kommer til å bli da, med iPhone i klatredeksel.
Postet 08-09-14 kl 21:10 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Teofelia sa hva jeg tenkte, ja.

Men det er jaggu godt det finnes hjelpemidler så gutten din kan kommunisere, og det er godt at han får dette også.
Postet 08-09-14 kl 22:53 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Inagh sa det.
Postet 09-09-14 kl 08:56 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så flott at lillegutt får det utstyret han treng, og så uendeleg bra at mor til lillegutt er svært oppegåande og klarar å fikse alt så utstyret faktisk kan brukast og! Dette blir bra!
Postet 09-09-14 kl 09:29 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Selvsagt skulle man ønske det var et enda bedre tilbud/sercvice/rettigheter for lillegutt, men jaggu er det fantastisk å bo i et land der dette er mulig.
Og så fantastisk godt at Lillegutt har deg som forelder.
Postet 09-09-14 kl 10:07 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Som vanlig så tenker jeg hvor heldig han er som har deg. Som står på sånn som du gjør. Det er flott at han får utstyr som gjør at han kan kommunisere skikkelig. Og veldig bra at du vet hvordan du tilrettelegger alt.

Det er ikke alltid gitt at de ungene som trenger det mest får utdelt de mest ressurssterke foreldrene.
Postet 09-09-14 kl 10:21 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Nei jeg tenker ofte på hvordan det er med andre. Det er mye jobb og mye å forstå.

Men samtidig ser jeg at det heldigvis kommer mer og mer som er "ferdiglaga", selv om det ikke nødvendigvis er optimalt. Det har jo også kommet rettigheter i forhold til skole og slikt, slik at etterhvert kommer kunnskap om dette mer inn i lærerutdannelsen og andre relevante utdannelsesløp.

Skulle lillegutt begynt med dette nå hadde vi hatt mye mer ferdiglaget å starte opp med. Men siden han på en måte "har" et språk som er laget slik og sånn, må han ha det med seg videre - og der ligger den store jobben.
Jeg kan ikke bare svitsje han til et "helt nytt språk" heller.
Også er det mulig jeg er ganske innstilt på å gjøre en stor innsats så han får en optimal løsning
Postet 09-09-14 kl 12:07 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Og jeg skulle kanskje ha sjekket bloggen FØR jeg la ut innlegg på M2. *ler*

Den beskytttelsesdingsen - hvor fant du?
Postet 29-10-14 kl 19:52 av Serafin Serafin er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.