Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

Fascinerende, egentlig

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

Fascinerende, egentlig

Postet 13-05-15 kl 13:59 av m^2

Lillegutt har hatt skriveprøve på skolen. Alle svarene så ut som det jeg har lagt ved, det er egentlig nokså fascinerende.

Han strever med å si lyder i riktig rekkefølge - for bake sier han keba, trapp blir patt, stol blir tols, sofa blir fosa osv.
Og jammen er det sånn skriftlig også! Han har de riktige bokstavene, men de kommer ut i gal rekkefølge.

Det er så gjennomført at jeg nesten tenker det er metode bak det også på en måte, at det bare ... bytter konsekvent-ish plass på vei fra hodet og ut. (men det byttes jo ikke plass på samme måte hver gang ) På en slags dys-lektisk/praxisk/dys-noe måte.

Hm. Fascinerende

(det er læreren hans som har ført over svarene på papiret, han skrev på tastatur)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_0209.jpg (171,4 KB, 298 visninger)
Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Ru sin avatar
Fascinerende at han er så konsekvent! Det må jo være en eller annen "greie" som ligger bak når det er så gjennomført?

("Greie" i mangel på bedre ord; system, metode, whatnot.)
Postet 13-05-15 kl 14:01 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Det er det jeg også, tenker, Ru! Statistisk sett burde han jo fått noe riktig hvis det ikke er (et annet) system i det. Skulle man jo tro
Postet 13-05-15 kl 14:03 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Utrolig fascinerende - så konsekvent!
Postet 13-05-15 kl 14:03 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Det er jo på et vis som om han kan alle bokstavene til ordet, men glemte å lære rekkefølgen.
Og hvis det er det samme når han snakker, så er det jo skikkelig snodig - på et fascinerende vis.
Postet 13-05-15 kl 14:06 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Kjempeinteressant! Og jeg er fascinert av hvor langt han har kommet i å stave ord.
Postet 13-05-15 kl 14:07 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Utrolig stilig. På en fascinerende måte.
Postet 13-05-15 kl 14:08 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Næh. Så rart. Og så facinerende!
Postet 13-05-15 kl 14:17 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så spesielt, spennende å høre om de har noen teori om hvorfor det er slik.
Postet 13-05-15 kl 15:40 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fascinerende, ja. Knøtto sa fosa lenge, men det kan jo ikke sammenlignes.
Postet 13-05-15 kl 16:05 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
pøbelsara sin avatar
Åh, så utrolig gjennomført og fascinerende!

Virkelig noe å fordype seg i og gruble på. Ved dysleksi sier man jo gjerne ordene riktig selv om bokstavene byttes på når man skal skrive/lese.
Postet 13-05-15 kl 16:07 av pøbelsara pøbelsara er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Ja, ikke sant? En slags muntlig dysleksi? Veldig fascinerende. Og så flink han er til å stave, likevel?
Postet 13-05-15 kl 16:21 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Høh! Absolutt spennende. Staver han lengre ord også?
Postet 13-05-15 kl 16:23 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Jøss... Vanvittig fascinerende! Åh, den som kunne noe om slikt!
Postet 13-05-15 kl 16:44 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Det var rart!! Jeg var lenge avlaster for et barn som konsekvent sa sefp istedenfor veps. Barnet kunne si veveve, epsepseps og alle bokstavene. Men ut kom likevel sefp når ordet skule sies. Men det var jo kun et enkeltord, da ikke konsekvent. Dette MÅ jo ha en eller annen logisk årsak?
Postet 13-05-15 kl 17:52 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Wow! Spennende å lese.
Postet 13-05-15 kl 17:53 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Pussige greier.

02-jenta her skreiv konsekvent speilvendt det første halvtanna året på skulen. Språk, grammatikk og ordforråd var heilt på plass, men alt var speilvendt. Ho kunne skrive lange tekstar over fleire sider på denne måten. Eg anar ikkje kvifor. PPT ante ikkje kvifor. Ein lærar eg kjenner meinar det kan ha med å gjere at ho var såkalla kapphendt, at ho kunne skrive like godt med begge hender i starten. No er ho reint venstrehendt (som sin far og sin bror), og skriver i rett retning.
Postet 13-05-15 kl 20:04 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Så snedig. Kan det være et sånt skritt på veien som for de fleste går så fort at man glemmer det, men han bruker lengre tid på det stadiet (og, forresten - store skritt forover, uansett!)?

Jeg tror min eldste hadde en sånn fase, i hvert fall, da han lærte å snakke. Og begge de to yngste sa konsekvent vips for visp, vesp for veps, og så videre. Og det varte en stund også, mener jeg å huske.
Postet 13-05-15 kl 22:11 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Utrolig fascinerende, rett og slett!
Postet 14-05-15 kl 00:59 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Susse sin avatar
Fasinerende!
Bare en tanke,men er han sjekket ut for CVI (hjernerelatert synsfeil) jeg kjenner et barn med en konsekvent speilvening av ord som har en feil på synsnerven. Dette oppdages ikke ved vanlig optikerundersøkelse. De fikk tips via Huseby kompetansesenter. http://www.sansetap.no/diagnoser-og-...nshemning-cvi/
Postet 14-05-15 kl 01:05 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Så fasinerende!
Postet 14-05-15 kl 11:15 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Så facinerende!

Det er litt som storebror, han greier ikke å lære bokstavene, og om han kan de, så greier han ikke koble lyden og hvordan bokstaven ser ut.
Men å huske hvor mange vinduer det er på Titanic og detaljer fra Minecraft, og å lære seg engelsk ved å se på youtube videoer - DET er problemfritt.
Nå snakker han jo 50% engelsk til daglig. Halve setning på norsk og halve på engelsk, og sånn.
Postet 14-05-15 kl 13:44 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Susse, han er ikke testet for det men jevnt over er han veldig sterk visuelt og har god hva heter det... dybdeoforståelse og romforståelse og slikt. Og dessuten snakker han jo på samme måten som han skriver, men kanskje det går an å ha samme "feilen" på flere "utkanaler"

50% engelsk, Serafin - du store min! Hvor lærer han det hen?
Postet 15-05-15 kl 11:18 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
m2 - han ser minecraft filmer på youtube. Og det kommer visst derfra. For jeg har ikke lært han noen engelske ord, og trodde lenge at han ikke forsto hva de sa, men bare så på filmen. Men så oppdaget jeg at han lo på de rette stedene, og når jeg begynte å stille kontrollspørsmål, så kunne han ikke alltid si det norske ordet, men han beskrev tingen eller viste meg bilde eller noe. Og nå så kan han si ting som "This is really confusing, Mamma, kan du explain it to meg?"

Men å huske hvordan bokstavene ser ut, og å greie å lese de, eller skrive de, det går ikke. Han kan ikke skrive navnet sitt enda heller.
Postet 15-05-15 kl 13:56 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Så interessant da, Serafin! Kanskje han er sånn med andre språk også?
Postet 18-05-15 kl 19:38 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Jeg har også en sånn som suger til seg alt av språk han hører, og han har lært seg en del ord på engelsk ved å se youtube. Han kan skille mellom engelsk, russisk, fransk og tysk når han hører det blir snakket. Også skriver han konsekvent alle bokstavene opp ned og ser det ikke selv.
Postet 18-05-15 kl 21:23 av Input Input er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.