Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > m^2s lille snakkeblogg

lesegutt og tilrettelagt undervisning

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Rangér dette innlegget

lesegutt og tilrettelagt undervisning

Postet 26-11-16 kl 13:31 av m^2
Oppdatert 26-11-16 kl 13:37 av m^2

Nei nå må jeg jammen dele litt om framgang og språk og sånt, dette er fine greier!

For det første kan jo ungen lese.
For det andre funker det jo greit med skolen nå! Jeg er faktisk veldig fornøyd og imponert.

Sånn jobber de:
Lillegutt går på spesialskole, og følger læreplanen i fagene (med noen unntak) - men den er jo forenklet og tilpasset ham da.

Når de har et (nytt) tema på skolen, så sender læreren meg en liste begreper lillegutt trenger å kunne si/beherske.
Dette var en uke de jobbet med klasseregler, som han også fikk med seg hjem.

Så legger jeg inn nye begreper i talemaskina og går gjennom dem og evt begreper han allerede har, med lillegutt, så han skal vite at han har dem. Læreren lager tematavle til skolebruk med de samme ordene.
En side med ord til et tema i talemaskinen ser typisk ut som dette. Læreren tar enten utskrift av ordene med hvit bakgrunn, eller lager en egen tematavle med ord som passer temaet. En tematavle er et ark med mange symboler på, som de voksne kan peke på for å vise lillegutt hvordan og i hvilken sammenheng symbolene skal brukes, og som lillegutt kan peke på for å vise de voksne - i tillegg til talemaskina. Og så alle barn/voksne blir "involvert" i hans måte å kommunisere på.

På skolen tar de begrepene inn i norsktimene også. De gjør skrive- og leseoppgaver, og begrepsinnlæring, og prøver å ordne så også logopediordene som skal øves på er relevante. Her er f.eks oversikten over hva lillegutt skal gjøre i en norsktime. Slike "handlingskjeder" som denne oversikten kalles hjelper ham å jobbe selvstendig. For hver time ligger det en slik handlingskjede klar til ham, og han har en egen boks med oppgaver som ligger klar til den timen på en fast plass, så han kan komme i gang litt på egenhånd - eller med hjelp når det trengs.

(Symwriter er en tekstbehandler som ligner Word, men med stemme og symbolisering)

Han skriver tekster som på bildene under, f.eks. (når temaet er klasseregler skriver han typisk om det da. Men det hadde jeg ingen bilder av, derfor andre temaer her)
Enten stilskriving/diktat, med fokus på og hjelp til grammatikk:

Eller fri tekst og egen fortelling f.eks med utgangspunkt i et bilde, som her.

Vi leser også tekst hjemme og gjør oppgaver om et tema som passer med det de driver med tematisk på skolen. Dette finner vi ut av selv, men det er i samråd med læreren.
Også får vi lekser hjem som fokuserer på ukas fokusord og begreper. Det er gjerne ord som vi skal øve på uttalen på og øve på å lese, bildelotto med ukas ord og symboler, og etpar forenklede tekster som lillegutt skal håndtere og analysere selv.

Her er lillegutt som leser en tekst om klasseregler i boka vi jobber med hjemme.

Sånn ser teksten han leser på filmsnutten ut, om klasseregler:

Og slike oppgaver gjør vi

(han har svart selv men ikke skrevet det selv)

**
Både matte- og norsktimene er også knyttet opp mot mat og helse, slik at han f.eks leser gjennom en oppskrift, skriver om den, skriver handleliste og ser i den forbindelsen på antall og målebegreper. Og læreren tilpasser oppskrift med symboler, og de har tematavle(r) på kjøkkenet. Osv. Symboler og begrepsinnlæring er integrert i alle fag.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan dette fungerer og skulle så inderlig ønske at han hadde hatt et så godt opplegg gjennom hele skoletiden. Men, men. Det er bra nå hvertfall!

Kommentarer totalt 8

Kommentarer

Gammel
Canisa sin avatar
Så flink han har blitt, og så flott at det fungerer så bra på skolen nå. Er imponert over hva dere får til. Her ligger det mye arbeid.
Postet 26-11-16 kl 18:48 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
pøbelsara sin avatar
Så bra!
Postet 26-11-16 kl 19:02 av pøbelsara pøbelsara er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så bra!
Postet 26-11-16 kl 19:44 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Det er kjempebra!
Og ja, det føles virkelig som om mange år med målrettet arbeid endelig har fått et "hjem"
Jeg er veldig fornøyd med skolens del av dette også.
Postet 26-11-16 kl 20:34 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så flott! Og så godt at det fungerar så bra.
Postet 27-11-16 kl 19:29 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Jeg blir både imponert og rørt hver gang jeg leser bloggen din. For en utvikling gutten din har hatt! Og så utrolig fint det går fremover med kommunikasjonen nå!
Og hvordan du har stått på! Det er bare til å ta av seg hatten og bøye seg i støvet.
Postet 30-11-16 kl 14:34 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Så fantastisk!

Du, er bloggen din åpen utenom forum? Jeg har så lyst til å vise til spes.peden til Benjamin.
Postet 30-11-16 kl 17:02 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Så flink han er.
Postet 30-11-16 kl 18:01 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.