Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

lesegutt og tilrettelagt undervisning

Postet 26-11-16 kl 14:31 av m^2
Oppdatert 26-11-16 kl 14:37 av m^2
Nei nå må jeg jammen dele litt om framgang og språk og sånt, dette er fine greier!

For det første kan jo ungen lese.
For det andre funker det jo greit med skolen nå! Jeg er faktisk veldig fornøyd og imponert.

Sånn jobber de:
Lillegutt går på spesialskole, og følger læreplanen i fagene (med noen unntak) - men den er jo forenklet og tilpasset ham da.

Når de har et (nytt) tema på skolen, så sender læreren meg en liste begreper lillegutt trenger...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 8 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Egen mail og greier

Postet 25-10-16 kl 00:24 av m^2
Oppdatert 25-10-16 kl 00:25 av m^2
Sjekk´a!
Det er tøft å ha egen email, det har lillegutt fått nå som en del av IKT-faget på skolen.

Men det som er skikkelig tøft, det er å kunne skrive mail til de man kjenner, med symboler og greier. Og det fikser han helt selv!
Her en lekse-tekst sendt til meg, for eksemplets skyld.

For de som lurer er det nye widgit writer (en slags...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 17 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Flinkeste lillegutt leser <3

Postet 13-10-15 kl 10:05 av m^2
Jeg synes altså han er SÅ flink!
Han leser teksten og kan svare på spørsmål i etterkant.

(Kilde: youtube.com)

Til vanlig har han jo problemer med uttale og bruker talemaskin i kommunikasjon, derfor er det litt vanskelig å høre - men jeg som kjenner han godt hører (litt mystisk vinkel, forstørr snutten og vipp skjermen 90 grader sågår det an å se hva det står og...)
Dette er en del av leksen denne uken - lese 15 minutter...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 27 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Fascinerende, egentlig

Postet 13-05-15 kl 14:59 av m^2
Lillegutt har hatt skriveprøve på skolen. Alle svarene så ut som det jeg har lagt ved, det er egentlig nokså fascinerende.

Han strever med å si lyder i riktig rekkefølge - for bake sier han keba, trapp blir patt, stol blir tols, sofa blir fosa osv.
Og jammen er det sånn skriftlig også! Han har de riktige bokstavene, men de kommer ut i gal rekkefølge.

Det er så gjennomført at jeg nesten tenker det er metode bak det også på en måte, at det bare ... bytter konsekvent-ish...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 25 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Stor milepæl - regelrett skryt!

Postet 23-03-15 kl 11:45 av m^2
Oppdatert 23-03-15 kl 11:55 av m^2
Denne giga-milepælen fortjener skryt altså!!

Lillegutt 12 år har stått slalom i mange år - de første sesongene på stav ved siden av meg, de siste i sele med assistent. Jeg var vel innstilt på at vi ikke kom til å komme så mye lengre enn det, og at han kom til å kjøre i sele til evig tid pga sine spesielle behov og utfordringer.

Men endelig, i helga! jippi:
Tok vi av selen og jaggu kjører han som en prest, med assistenten hakk i hel som filmer!!! ...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 36 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Snille snille hjelpemiddelsentralen <3

Postet 08-09-14 kl 16:50 av m^2
Snille hjelpemiddelsentralen

Det er på tide med "oppgradering av språket og begrepsapparatet" til lillegutt, og i den forbindelsen trengs nye funksjoner. I en programvare som gjerne bør være kompatibel med både windows- og apple-produkter.

Såh!

Snille hjelpemiddelsentralen innvilget jamen en iphone 5 som "liten talemaskin" til lillegutt,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 11 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Vareopptelling

Postet 07-03-14 kl 18:56 av m^2
Oppdatert 07-03-14 kl 19:01 av m^2
Jammen går tida fort gitt, det er jo år og dag siden jeg skrev blogginnlegg sist!

I dag er jeg strålende fornøyd med at hjelpemiddelsentralen har sendt oss et nytt nettbrett! Det kom i dag, jeg driver og innstallerer programvare nå. Det skal bli ny "stor" talemaskin. Hjelpemiddelsentralen har tenkt leeenge, hele 2013 og enda litt til, på hvordan de skal håndtere innkjøp av nettbrett til de som mener de trenger det.

Jeg mener vi trenger det til talemaskin ...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 21 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Forskningsrådetfilmsnutt og lillegutt er med :D

Postet 13-06-13 kl 15:50 av m^2
Lillegutt har vært med på flere av prosjektene i Forskningsrådets IT-FUNK-program. Her er han og en av assistenene med på en liten "oppsummeringsfilmsnutt"
Så veeeeldig snakkesalig var han vel ikke akkurat, men

(1:40 og 3:30 for de som ikke gidder se hele 5-minutterssnutten)

Link til filmsnutt
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 20 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Hva som er målet og hva som er veien

Postet 08-05-13 kl 18:24 av m^2
Langt der framme tror jeg det ligger en "kan snakke selv"-gulrot og venter på oss. På lillegutt.

Det kommer så på plass nå! Samtidig er det ingen tvil om at han kan uttrykke mye, mye mer med talemaskin enn han kan med lyder, ord og gester/tegn. Så talemaskinen blir for han en måte å lære seg, og å vedlikeholde, begrepsapparatet på.

En annen måte å lære på er jeg hellig overbevist om at er på det fysiske. Vi gjør daglige øvelser med Talk Tools, munnmotoriske...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

L!!!!!! :hurra:

Postet 07-05-13 kl 17:14 av m^2
I går kveld kom L-en!!! Endelig

Jeg har et barn som kan si L!! (han klarte å repetere bragden i dag. Med hans problematikk er det nemlig slett ikke gitt at det uten videre lar seg gjøre igjen).
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 23 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Ting som burde være så enkelt - snakke for eksempel (lydfil)

Postet 03-05-13 kl 15:54 av m^2
Oppdatert 03-05-13 kl 16:35 av m^2
Dagens lydfil, lillegutt begynner å få dreisen på det her med snakking. Men det er vanskelig å sette lydene sammen til ord, og det er enda vanskeligere å huske at man kan produsere de ordene og faktisk sette dem sammen til setninger.

Problemet ligger i å ubevisst planlegge det motoriske -hvor lepper tunge og munn og pust og støttemuskulatur skal være når hver neste lyd skal produseres. For oss andre kommer det automatisk - for lillegutt gjør det ikke det. Tenk dere vanskelige dansetrinn...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 25 m^2 er ikke aktiv
Gammel

snakke og sånn

Postet 02-05-13 kl 21:39 av m^2
Polyanna spurte om snakkefilmen - her ligger den, denne er fra juni i fjor
Passord leser12

Jeg skal ta en ny en i morgen og legge inn, for det går enda bedre nå! Denne uken øver vi på PIP, BIP, BIM, BOM, POP.

Og han kan si ord som ... Anne Grethe, Margrete, og Marcus Og veldig mye mer, men han er nok ikke helt klar over det selv enda.

Vi gjør kjeve/tunge/leppeøvelser flere ganger daglig, inklusive på SFO Jeg var nylig på etpar...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 6 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Status!!

Postet 30-04-13 kl 13:25 av m^2
Oppdatert 30-04-13 kl 13:30 av m^2
Snart ferdig med overføring av talemaskininnhold fra windowsbasert programvare til ipad. Det har jeg sagt siden januar, det tar sinnsykt lang tid! Og jeg er ikke helt overbevist om at jeg er helt fornøyd med resultatet, dvs det er etpar småhitcher i brukervennlighet jeg ikke er sikker på om jeg liker... Men men, nå har vi hvertfall (snart) valget, jeg kommer til å holde begge løsningene i drift framover til jeg får bestemt meg for hva som er best . Og en svært stødig støtsikker boks som gjør...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 20 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Høyresving

Postet 18-02-13 kl 23:09 av m^2
Oppdatert 18-02-13 kl 23:25 av m^2
Nå er jo dette egentlig en blogg hvor jeg deler ting om kommunikasjon, men det er to nylige greier jeg har lyst til å dele som har med noe helt annet å gjøre.

#1: høyresving!
Vi er på 4. sesongen med slalomkjøring nå. Før har lillegutt kjørt vedsiden av meg på stav, men det er han blitt for stor til nå.

Han har allerede kjørt alene i skiheisen...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 22 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Nymotens tekno-gleder og fordums glemte greier

Postet 07-01-13 kl 00:15 av m^2
Jeg begynner med det fordums først

Lite visste vel jeg, da jeg gikk på skolen og skrev stiler som handlet om Betydningsfulle Ting, og tolket dikt så tårene formelig spratt blant publikum (antar jeg). At jeg faktisk skulle få bruk for noe av det grunnleggende vi lærte. Eller dvs, noe av det grunnleggende jeg pugget, fikk 6-er på prøven på, og deretter lagret et eller annet totalt utilgjengelig sted, langt langt bak i hjernen. Siden har jeg (som stort sett 99.9 prosent av oss,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 7 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.