Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

Min egen blogg!

Postet 13-05-08 kl 11:53 av m^2
Oppdatert 12-10-11 kl 16:30 av m^2
Vel, riktignok har jeg både hageblogg og strikkeblogg allerede - litt lystbetonte begge to. Men nå er det på tide med en snakkeblogg

Jeg begynner enkelt, og så får vi se om jeg får hetta av å legge ut så mye info etterhvert.

Lillegutt bruker altså såkalte PCS-symboler å kommunisere med, de sitter i en plastbok og han lager setninger på en stripe nederst. Akkurat dette systemet heter PECS, og i det systemet ligger en ganske rigid setningsstruktur og slikt - som lillegutt...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 25 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.