Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

Sikkert tegn på muffens??

Postet 16-11-12 kl 19:51 av m^2
Jeg driver og programmerer innholdet /ordforrådet i et nytt talemaskinprogram om dagen, nå på IPad!
Verdt et eget blogginnlegg, det er så og enkelt, men det får bli en annen dag.

Men bombesikkert tegn på muffins, ugler i mosen, Noen har vært på ferde?

5 av symbolene for personlige pronomen sier plutselig IS! Og en sa MUS.

Lønner seg å huske å legge inn den derre tallkoden som sikrer oppsetts-editerings-programmet før jeg...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

ananasfrustrasjon og logopedi

Postet 04-11-12 kl 14:22 av m^2
Det er så kjekt når man kan slå opptil flere fluer i en smekk altså

God mor™, logopedøvelser med sugerør, OG bli kvitt en halv ananas jeg hadde litt problemer med å gjøre meg av med

Melkefri milkshakeoppskrift:

1/2 ananas
2 bananer
1 boks kokosmelk

Kjør med stavmikser til god konsistens Serveres med sugerør med krøll på.

Alle fornøyd!
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 13 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Den der butikken på båten...

Postet 19-10-12 kl 22:09 av m^2
hvorfor gjøre ting så tungvint...

"den der butikken på båten da vi var på ferie i danmark, på legoland. Der du kjøpte mascara og det luktet godt. Du vet. Der du betalte med kort. Mamma??? Duh :klaskepanne: En SÅNN butikk er det jeg vil kjøpe dusjsåpen min i". (den forenklede kortversjonen av en noe lengre utredning for å komme fram til hvorfor det IKKE var i nærbutikken han skulle kjøpe noe dusjsåpe, nei, og hvorfor han nektet å velge en der)

Eller bare gi...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 30 m^2 er ikke aktiv
Gammel

I serien ting som gjør glad

Postet 16-10-12 kl 11:58 av m^2
Oppdatert 16-10-12 kl 12:06 av m^2

E´kke så verst å ha en logoped som insisterer på å bruke sugerør på alt mulig rart vel, styrke munnmotorikk? Igår slurpet vi i oss en hel sjokoladepudding med vaniljesaus gjennom sugerør. Hvert vårt sugerør. Så mange flotte slurpelyder!!! Sånn pppppskllllklkkllklkrrrrrkkkll! Stas!
Og slett ikke lov i et møblert hjem, slett, slett ikke Men det bryr selvsagt ikke vi oss om - det er jo nærmest halve moroa!

Eller tyggis! Det er noe lillegutt...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 20 m^2 er ikke aktiv
Gammel

tomæito - tomaato

Postet 13-10-12 kl 15:25 av m^2

lillegutt: Mamma? Den der - "slange". (peker på ledningen fra ipaden til macen)
meg: Hæ? Det er da en ledning? : preoccupied:
lillegutt: Nei! Mamma? Den der - "slange"!!! "slange"?
meg: Hm? Nei, det er ingen slange. Det er en ledning. Du har da "ledning" i talemaskina di? på samme side som øh....
lillegutt: "walkie talkie" (ansiktsutrykket var sånn ca ddøh ). "Ledning". Mamma!!!...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 9 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Å bli tatt på alvor

Postet 11-10-12 kl 15:44 av m^2
Jeg liker denne skolen til lillegutt så veldig godt altså

Og jeg liker at lillegutt kan formidle det han tenker på og blir tatt på alvor på det.

Her forleden snakket vi om at han har begynt med smørelunsj nå på skolen (som jeg har funnet en brødoppskrift som funker). Og vi snakket litt om det var pålegg han likte og noe han savnet og om det gikk greit og slikt. Og det gjorde det! var tilbakemeldingen til lillegutt lsm, han synes smørelunsj er topp!...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 31 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Hjemmelekser

Postet 08-10-12 kl 16:50 av m^2
Jeg sitter her og strikker og koser meg med en kopp kaffe i sofaen mens lillegutt og assistenten gjør lekser ved spisestuebordet

Så slår det meg hvor veldig, veldig flink han er blitt til å snakke! De gjør norsklekser, lesing og sånne forskjellige ordleker og sånt. Det går jo så fint atte

Til en blogg om alternative kommunikasjoner å være må jeg si at det er umåtelig herlig å allikevel meddele at norsklekser går i en fei, uten talemaskin ...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 32 m^2 er ikke aktiv
Gammel

nesten lik, rimer, har ikke

Postet 05-08-12 kl 13:36 av m^2
Ja, egentlig er dette konsepter jeg burde innført i talemaskina for lenge siden, i kommunikasjonsøyemed (jeg kommer tilbake til hva det betyr). Ordene og deres "normal"-betydning er i bruk forlengst.

Blant annet i samtaler med kommunikasjonsekspertpsykologen (Tetschner) jeg får hjelp av ift begrepsopplæringen til lillegutt har det vært nevnt at dette er noe han trenger å kunne bruke i kommunikasjonen. Men så har jeg liksom ikke kommet så langt og det har vært så mange andre...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 18 m^2 er ikke aktiv
Gammel

klare seg selv!

Postet 20-07-12 kl 17:43 av m^2
Lillegutt har vært ute og shoppet for egne penger idag.

På svømmehallen bestilte han fullstendig egenhendig, og med meg på 10 meters avstand.
Saftis megeber og jordbærstrø.

Og da de ikke hadde det, sjokolade

(saftis har han symbol for, men mente softis, megeber sa han og mente med beger, og jordbær og sjokalade hadde han symbol for).

Kudos til damen bak disken som tok dette helt naturlig og på sparket! Og kudos til lillegutt...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 36 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Leselystaksjonen

Postet 08-06-12 kl 10:33 av m^2
Yay!

Jeg har en lillegutt som er i mål med 10 (+) bøker lest og anmeldt i leselystaksjonen. Han kom gledesstrålende hjem fra skolen med diplom igår!

Jeg synes leselystaksjonen er et aldeles strålende tiltak. Nå tar vi riktignok light-utgaven, hvor det leses, svares på spørmål til og skrives anmeldelse på ca. 1 bok per 1-2 uker. Anmeldelsen er en robotfigur som fargelegges, fylles ut med navn på boka...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 3 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Små milepæler gir (også) stor glede!

Postet 01-06-12 kl 10:40 av m^2
Oppdatert 01-06-12 kl 10:48 av m^2
Våknet her om dagen av at lillegutt satt og leste for seg selv! (og assistenten da, men hun drev med sitt og var ikke involvert)

Han stavet seg høyt gjennom de ordene han ikke kjente igjen, slik han gjør, for deretter å si dem høyt når han har catchet hva som står der. De ordene han kan "utenat" (ordbildene) leser han bare rett av. Og skjønner hva som står, et viktig poeng.
En skjønn blanding av lyder, ord og litt labbelandsk siden lillegutt tross alt og faktisk,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 37 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Med tv i magen [mamma dah-innlegg]

Postet 26-04-12 kl 01:36 av m^2
Lillegutt skal i narkose imorgen og ta gastroskopi. Vi satt og snakket om dette med denne dingse på hånda og ligge på et bord og maske og greier.

Så sier han at "lege tv inni mage lillegutt" med talemaskina

Jeg var sånn neida, du skal slippe å få en tv neddi derder er bare en slange de bruker og bladibla
Nei, "lege tv inni mage lillegutt"
... .... Neih.

Lillegutt finner fram en episode av Sykehuset på...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 19 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Men verdensrommet da?

Postet 23-04-12 kl 11:37 av m^2
Oppdatert 23-04-12 kl 12:01 av m^2
Jeg tegnet verdensdeler på en appelsin for å forklare hvor grandma og grandpa bor, og at hvorfor vi kunne ta båten til legoland men må fly til dem. (må og må).

Så ville lillegutt vite hvor månen var, og sola, og stjernene (som jeg selvsagt forklarte at var soler akkurat som vår og :miljøskadd: ).

Så spurte han; om, når det er natt her hos oss, er det natt i verdensrommet også, da?

Var ikke det et fint spørsmål? Et godt et? Det synes jeg hvertfall....
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Wehey! Denne ble fin! :stolt:

Postet 20-04-12 kl 21:08 av m^2
Oppdatert 21-04-12 kl 22:35 av m^2
Faktisk akkurat så fin og så midt i blinken til vårt bruk at jeg vil skryte av den Lagd helt selv!

Pilen er tegnet for illustratoriske formål, i virkeligheten er pilen løs og kan flyttes på, med lærertyggis på baksiden. Den skal lamineres henge på veggen her hjemme, ved siden av dagsplan, ukeplan, og spesialklokken (den med ring rundt tallene, vist i et...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 17 m^2 er ikke aktiv
Gammel

masegutt

Postet 23-03-12 kl 20:12 av m^2
Oppdatert 23-03-12 kl 20:14 av m^2
Snedig gitt.
Det blir gledesdans for vellykket kommunikasjon, men "nei, det er bare fredag, lørdagsgodt er i morgen, slutt og mas" på én gang. To ender av skalaen. (det mangler tekst på symbolene, men jeg tror de forklarer seg selv...)

: ...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 20 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.