Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

Det er vår!!

Postet 22-03-12 kl 18:22 av m^2
Og bare fordi det er så fint vær ute, og fordi jeg har laget opp en haug tematavler om våren og spiring og blomster etpar temaer til, vil jeg feire våren med å vise fram tematavlen for blomster
Jeg gleder meg til sommerblomstringen!

(jeg har lagt inn litt nye symboler og fylttet litt i talemaskinen til Magnus også, så nå har han en egen blomster-kategori....
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 15 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Nyheter med symboler

Postet 14-03-12 kl 12:43 av m^2
Oppdatert 14-03-12 kl 12:55 av m^2
Noen vi kjenner har brukt/vært med og testet dette en stund på skolen (grøss så skummelt det var å se det på trykk)

Nyheter med symboler

Selve pressemeldingen ligger i en litt mer lesbar utgave her.
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 17 m^2 er ikke aktiv
Gammel

gjett hvor skolen skal på tur

Postet 14-03-12 kl 00:37 av m^2
Tror ikke det burde være så vanskelig å gjette

Ukas tematavle ser nemlig slik ut (nettopp ferdigprodusert):
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 13 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Forskningsgutt

Postet 10-03-12 kl 14:23 av m^2
Eller mer testegutt egentlig, men det hørtes finere ut i overskriften

Per idag finnes ingen norsk talesyntese med barnestemme, bare herre- og damestemme. Men det har norske forskere tenkt å gjøre noe med! (linken er til en sak på forskning.no)

Med støtte fra forskningsrådet testes nye metoder for utvikling av talesynteser, også barnestemmer. Og lillegutt er med - han skal teste guttestemmen på sine talemaskiner De skal se på både hans og andres oppfatning...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 5 m^2 er ikke aktiv
Gammel

dingser og durter

Postet 09-03-12 kl 16:58 av m^2
Oppdatert 09-03-12 kl 17:03 av m^2
Lillegutt fikk ny logoped før jul. Hun er et oppkomme av Lure Ting. Og hun kommer til SFO hver uke og samarbeider dessuten med skolen

Men apropos dingser - sjekk her!

Det er 8 (eller var det 10? ) sugerør med gradert sugestyrke, og opplegg for suging av vann, suppe og milkshake, og gele - man øker på motstand etterhvert. Til opptrening av munnmotorikk, her representert ved egenlagd jordbærmilkshake og et av de mer avanserte sugerørene. Og et litt dårlig...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 17 m^2 er ikke aktiv
Gammel

utredning

Postet 08-03-12 kl 18:37 av m^2
Oppdatert 08-03-12 kl 19:12 av m^2
Vi er ferdige med 4 dager hos kommunikasjonsteamet hos nevropsykologisk avdeling (eller noe i den duren ) på rikshospitalet, og du store verden! Har lært masse og hodet spinner litt, selv om dagene ikke har vært så lange.
Det har dreid seg om lese- og skriveopplæring, gitt at lillegutt ikke har talespråk, men bruker grafiske symboler som språk. Det har mye å si både for leseopplæringen og skriveopplæringen at han ikke klarer å si (alle) bokstavene selv, og det har veldig mye å si for leseopplæringen...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 12 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Denne filmsnutten er fin!

Postet 01-03-12 kl 15:29 av m^2
Oppdatert 01-03-12 kl 15:41 av m^2
Jeg fikk helt ståpels av denne traileren, må innrømme at det kom noen tårer også. Jeg vet ikke om jeg orker å se selve filmen...

Akkurat sånn er det det er, nemlig...akkurat sånn.

Se denne lille traileren!! Den varer ikke lenge. (det finnes en film som er lengre også)

(Kilde: youtube.com)

Filmen er forøvrig premiert på flere filmfestivaler.
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 13 m^2 er ikke aktiv
Gammel

værvarsel made easy! eller litt mer konflisert :hyper:

Postet 06-02-12 kl 22:33 av m^2
Oppdatert 06-02-12 kl 23:04 av m^2
En sånn en MÅ jeg ha! MÅ, også siden vi mangler innendørs/utendørstermometer om dagen. Dette er det perfekte "offer"

Denne saken klistrer man rett på vinduet (g kan tas lett av igjen) også kan barna selv se hva slags klær de må ha på seg ift utetemperaturen. My little weatherbuddy, heter den. Finnes i jente og gutte-utgaver.

...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 22 m^2 er ikke aktiv
Gammel

om vær og vind

Postet 01-02-12 kl 21:29 av m^2
Oppdatert 01-02-12 kl 21:43 av m^2
Vet dere hvor mye small talk som handler om vær og vind? Veldig, veldig mye...
Så da er det jo bra at lillegutt lærer om det på skolen
Jeg har programmert inn de ordene han ikke hadde fra før på talemaskina, og lagd tematavle som skal brukes til innlæring av nye begreper og lære seg hvor de nye begrepene er på talemaskina da. Med juksetekst (i kanskje litt for svakt grått, ser jeg nå) for de voksne så de kan finne fram. I teorien skal jo de voksne kunne lære dette fra seg, men...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 3 m^2 er ikke aktiv
Gammel

tsk, mamma daaa... skjønner du ingenting?

Postet 30-01-12 kl 18:31 av m^2
Vi hadde et lite gjennombrudd her i helga, vil jeg påstå!

lillegutt sitter alene (!) ved spisestuebordet og leser. Jeg driver med noe. Jeg hører lyder fra lillegutt - han staver noen bokastaver høyt og uttaler, ord på kaudervelsk for seg selv.

- lillegutt, hva driver du med?
- lese (sa han med talemaskina) - d´oh liksom.
- hva leser du om da?
- juuu jente grøt nisse (juuu = julia, og resten på talemaskina)

(osv)
...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 25 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Med blanke ark og fargestifter

Postet 24-01-12 kl 13:08 av m^2
Oppdatert 24-01-12 kl 13:24 av m^2
Eller rettere sagt, med magnetpapir og fargeprinter. Men det går vel nesten ut på det samme Vi har fått ny dings!! Gadget!

Lillegutt har fått en dagtavle på utlån, ergoterapeuten på skolen har sendt den på utprøving hjemme hos oss. På godt norsk er vel det egentlig en timeplan, bare at den dekker hele dagen (og natta). En dag, bare. Før het den Sigvart Dagtavle, men da gikk Sigvart Dagsland rettens vei for at den ikke skulle bære "hans" navn, så da ble den...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 23 m^2 er ikke aktiv
Gammel

helt selv!

Postet 07-01-12 kl 18:24 av m^2
Ikke et innlegg om alternative kommunikasjonsformer, men dog.

Se da!! Helt selv!

m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 25 m^2 er ikke aktiv
Gammel

halv seier halvt tap?

Postet 23-11-11 kl 10:38 av m^2
Jeg har vært på sektorutvalgsmøte, ringt politikere, sendt mail, og jobbet med FAU.

4 millioner i kutt ble i det minste til 2... som fortsatt er for mye, men som vel kan ansees som en halv seier i det minste. Det vil fortsatt bety mindre voksentetthet og ha konsekvenser, så vi må løfte blikket mot neste høst og kvesse argumentene våre til da

Her ligger filmsnutt og sak i budstikka, om noen skulle være interesserte (jeg er ikke med, måtte være hjemme med syk...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 6 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Trenger vi snakke for å lære?

Postet 22-11-11 kl 15:28 av m^2
Oppdatert 22-11-11 kl 20:09 av m^2
Det heter en bok som Møller Kompetansesenter skrev her for noen år siden. (Trenger vi snakke for å lære på skolen). Den handlet om integrering og tilrettelegging, og hva som må til og slikt. Fin bok

Men uansett da, svaret, har jeg lært meg av vår erfaring, er at FY SØREN så mye som er avhengig av skolen!! Det er faktisk ikke mangelen på talespråk som er det største problemet, tror jeg. Tilrettelegging og tro på at potensialet er der er alfa og omega, og en lillegutt...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 15 m^2 er ikke aktiv
Gammel

juks!

Postet 14-11-11 kl 20:51 av m^2
Oppdatert 14-11-11 kl 21:12 av m^2
Det er rare greier, litt regelrett juks får meg til å osv

Jeg skjønner at dette er ikke hopp i taket greier for alle altså, men... (!!).

Jo altså, følgende lille dialog utspant seg i dag mellom meg og spes. ped. per email.Litt kondensert og tilrettelagt Leserskaren;

meg:lillegutt er så Fantastisk og utrolig kjapp på hjemmeleksen. Jeg tror han må jukse med å sammenligne forbokstaven på ordene (les et ord og koble så med et av flere bilder)....
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 14 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.