Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

(8/30)...og Dagens Gave

Postet 10-11-11 kl 19:05 av m^2
fra meg til Hjelpemiddelsentralen: 1 stk PC som IKKE VIL og som ikke har vullet siden den ble reparert her i august eller nå det var

Så nå har jeg gitt opp for godt og sender skjiten i retur. Med en søt liten forespørsel om vi kan få ny i stedet for rep. Nevnte jeg at jeg ikke aner hvilken paragraf vi er under som har fått 2xPC-er? Jeg har ikke tenkt å lage så _veldig_ mye bråk siden skolePC ikke lengre innvilges. (hvis det er det vi har 2x av da. Vi har også fargeprinter...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 4 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(7/30) Gresk for nybegynnere elns

Postet 10-11-11 kl 18:53 av m^2
Jeg har visst ikke kommet lengre enn 7

Well, i dag kom Dagens Gave dumpende ned i posten fra Hjelpemiddelsentralen. Nye symboler til talemaskina!

Fra før bruker lillegutt PCS-symboler (Picture Communications Symbols) som er én type symboler som brukes i grafiske symboler. Det finnes en hel skokk andre og, det er egentlig verdt et eget innlegg.
Men dog. PCS var det som var på markedet da vi startet, det var det som var brukt i programvaren som...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 6 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(6/30) stormskritt i sakte tempo

Postet 07-11-11 kl 19:18 av m^2
det var da vel ingen sak! (det går ikke fort fremover, men jaggu går det FREMOVER lsm!)

m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 23 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(5/30) på mange plan

Postet 07-11-11 kl 13:30 av m^2
Oppdatert 07-11-11 kl 14:14 av m^2
Forrige uke (og forsåvidt denne) drev jeg jo med framstøt ovenfor politikerne ift kutt på skolen til lillegutt.

Denne uka er det høringsnotat om endringer i opplæringsloven og spesialpedagogikk som gjelder : hyper:
Det handler om rettigheter til opplæring i sitt eget "språk" når språket ikke er talespråk, i dette tilfellet Alternative og Supplerende Kommunikasjon. Lillegutt havner jo så på alle måter i denne boksen.

Hvordan skal han få opplæring i lesing,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 9 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(4/30) litt om alt og glede på toppen

Postet 05-11-11 kl 22:10 av m^2
I´m back! Etter noen år som har vært litt vanskeligere begynner det endelig å løsne.

Siden denne bloggen handler om ASK - alternativ og supplerende kommunikasjon pakker jeg det inn i det, også skjønner dere hva jeg mener.

Mellom 15 timers overtid de siste 3 dagene, radio- og avisintervju for jobben, innkalling til tannlegen (knekt tann) og sykehuset (hjertet)
for meg og innkalling til ahus (barneavd/magen) og riksen (komm-teamet) for lillegutt,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(3/30) En mail å bli glad av

Postet 03-11-11 kl 19:44 av m^2
Oppdatert 03-11-11 kl 19:54 av m^2
Jeg har fått email av læreren til lillegutt i dag

At hjemmeleksen hans denne uke var så fin (en presentasjon av amerika og det han visste om det). Og at neste uke skal de ha om, hold dere fast - Fridtjof Nansen. Med innlagt besøk på Frammuseet og greier og ønske om at vi også snakker om relaterte begreper hjemme.
Og skriver en liten stil + presentasjon til slutten av uka. Og "ukas bestilling på nye begreper til talemaskinen". I _forkant_! Og ikke bare det forsåvidt,...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 12 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(2/30) lynrapport

Postet 03-11-11 kl 01:18 av m^2
Samtale neste uke med Høyrepolitikere i boks (mulig pr tlf da, men dog)

Now - onwards!
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 8 m^2 er ikke aktiv
Gammel

(1/30) En prat med politikere

Postet 02-11-11 kl 19:19 av m^2
Oppdatert 02-11-11 kl 19:25 av m^2 (Kan ikke telle)
Skolen ( ) til lillegutt står foran et mulig kutt på 4 mill i budsjettet fra kommunen Det er ca. 6% som kanskje ikke høres så ille ut, men det kommer til å gjøre seg utslag i mindre voksentetthet og større grupper.
Hos barn som blant annet sliter med (variasjoner av alle eller ingen) epilepsianfall, pustestopp, autisme, stikker av, utagering osv er ikke det noen liten ting - mindre voksentethet altså. De vil muligens også få mindre forberedelsestid. Vel, dere har sett materiellet...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 28 m^2 er ikke aktiv
Gammel

krig og fred og sånn

Postet 31-10-11 kl 20:34 av m^2
Oppdatert 31-10-11 kl 20:51 av m^2
Vi var på svømmetreninga i dag, lillegutt og jeg, og på vei ut av garderoben satt det en fyr i militæruniform og tok på seg støvlene.

Lillegutt for bort, fram med talemaskina (jeg hadde litt øyekontakt med mannen og han nikket til meg at han forsto settingen ) - og spurte om han kanskje kjørte brannbil?
Neida, han var militær, han, sa mannen. Hvorpå lillegutt ganske riktig påpekte at det var et ord han manglet i talemaskinen sin (fy mamma #1?).
Så sa...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 12 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Forsøk

Postet 26-10-11 kl 11:39 av m^2
Oppdatert 26-10-11 kl 13:02 av m^2
Jeg får lov å skryte litt til, sant? Haiku-vakker fortelling i forrige ukes stil-lekse (forrige blogginnlegg), naturfag-forsøk denne uka (flere sider, skrevet av lillegutt).

Jeg hjelper lillegutt med å sette sammen tekst og bilde rent praktisk, men det er ikke lenge før han gjør det alene - han må ha hjelp med å finne filene som skal inn bare.

...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 31 m^2 er ikke aktiv
Gammel

hjemmestil på annet vis

Postet 20-10-11 kl 09:50 av m^2
Oppdatert 20-10-11 kl 10:28 av m^2
Lillegutt har hjemmelekse hver uke, han skriver stil. Så presenterer han for klassen, med smartboard og greier. Og kommenterer til med talemaskina.

Hvordan gjør man så _det_ når man ikke kan snakke eller skrive (så mye at det gjør noe men litt) enda.? Jo, man bruker sitt eget språk.

Her er én side av flere (totalt 8 skrev han) med temaet "vann og is", skrevet av lillegutt, han skriver altså symbolteksten selv (teksten "hører til" symbolet, han velger...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 21 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Stor oppstandelse

Postet 17-10-11 kl 22:47 av m^2
Plutselig fløy det en kjøttmeis rundt i stua vår her
Den må ha kommet inn et soveromsvindu som sto på gløtt og både jeg og lillegutt satt som fjetret her... Den fløy inn på lillegutts rom, og etter litt om og men og slåssing med IKEAs vinduslås fikk jeg nå vinduet på vidt gap og dyret fløy ut i det fri.

Så var det tilbake til talemaskina og haste-legge-inn kjøttmeis (som jadda, har stått på to-do-listen lenge... )

Og _så_ kunne vi snakke om hvordan...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 7 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Det er IKKE gøy med matte!

Postet 15-10-11 kl 21:39 av m^2
utbasunerte den (ikke fullt så lille lengre) lillegutt her.

"IKKE gøy matte" "matte dum" og "mamma ikke hjelpe".
Og vil slett ikke gjøre hjemmelekser- "ikke jobbe hjemmelekse"

Og jeg blir helt sånn varm og øm om hjertet og og stolt og masse positive ting på en gang Kommunikasjonsevnen skal det ikke stå på, nei!!
Vi får ta det imorgen tenker jeg...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 4 m^2 er ikke aktiv
Gammel

om småkaker og Bahamas

Postet 12-10-11 kl 10:32 av m^2
Jeg strir... jeg strir med at det ikke går an å si helt vettuge ting med de symbolene som ligger i progamvaren til talemaskina

Hemmelighet, f.eks. Ikke bare er den et mareritt å plassere rent konseptuelt, men finnes det noe symbol for hemmelighet? Neida. Smuldre og sprekker likedan (brukte hhv "småkaker" og "Bahamas"-symboler istedet )

Men at det skal være så forbaska vanskelig (VANSKELIG!! : puster gjennom nesen og...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Sant det er flott!

Postet 11-10-11 kl 16:44 av m^2
At en (ikke fullt så) liten (lengre) gutt kan gå fra å ikke få bruke talemaskin på skolen = ikke få lov å snakke til å være superutadvendt og briljere på kommunikasjonsfronten i skoletimene (sier lærerne) på sånn ca et år?!

Sant det er for idiotisk at man må bytte skole og flytte fra hjem- og oppvekststedet sitt til en annen kommune for å finne en skole som har råd til å tilrettelegge for det?!

Sant det er er lov å bli sint for at holdningen til personalet...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 43 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.