Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

m^2s lille snakkeblogg

Sponsede koblinger:

I bloggen min vil jeg skrive litt om lillegutt og hans utvikling på språkfronten.

Lillegutt som er 10 år kan etter intensiv jobbing med logoped og Talk Tools uttale ganske mange ord, selv om han ikke kan bruke dem i aktiv tale.
Han bruker derfor alternative kommunikasjonsmetoder (ASK), i form av noen håndtegn (tegn-til-tale), en talemaskin : Micro Rolltalk fra norske Abilia, og et par touch-skjerm PC-er med samme programvare på. Vi har også endel annen programvare for tilrettelegging av bøker, tavler, oppskrifter, tematavler, symbolkort osv, for skriving med symboler, for høytlesing av tekst, osv. Lillegutt begynte med PECS (picture exchange communication system) og kommunikasjonsbok da han var 4, og gikk over til talemaskin da han var 5.5 år.

For å lære mer om å bruke symboler som språk tok jeg et 2-ukers kurs i PECS hos Pyramid International - organisasjonen. I tillegg har jeg tatt en toårig ASK-utdannelse på tilsammen 60 stp ved Høgskolen i Vestfold. Og utallige kurs ift programvare og slikt da. Nå er jeg varamedlem i styret og foreldrerepresentant til ISAAC Norge, som er en forening for alle som bruker ASK, deres pårørende, og de som jobber med det..

Utviklingen til lillegutt går så fort at jeg har lyst til å følge den i en slags dagbok.
Kanskje andre også har lyst til å se hva som skjer? Hvis noen har spørsmål er det bare å legge inn her eller sende meg email på emmtre@gmail.com
Gammel

God service, Fine Ting :D

Postet 23-09-11 kl 22:01 av m^2
Oppdatert 04-10-11 kl 14:09 av m^2
Jeg har skrytt før av fine amerikanske firmaet (fortte.com - de har mye fint i både rolige og knæsje farger til det meste av telefoner, ipads og slikt ) som tar på seg å spesialsy veske til talemaskina til lillegutt når de ikke hadde modellen jeg ville ha til hans talemaskin (som egentlig er en HTC Touch HD 2). Lillegutt ville ha brun, jeg back-up-bestilte blå. Men det var visst brun det skulle være... Vidunderet kan beskues på kjekkasbildet under.
...

Den har han altså...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Postet under Uten kategori
Kommentarer 24 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Toppen av lykke :D

Postet 19-09-11 kl 20:55 av m^2
Oppdatert 19-09-11 kl 21:22 av m^2
Vet dere hva som er toppen av lykke??
For det første å ikke engang finne ord på hvilken smiley som passer

Og for det andre; å få mail hjem fra læreren i innboksen med tips om en (helt ny) nyhet til lillegutts talemaskin program som - hold dere fast - JEG IKKE VISSTE OM! og over lengre tid vil forenkle og forbedre ting betraktelig ift oppdatering og arbeidsflyt og andre programmer og slikt.
Og ikke bare det, emailen kom også med et...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 43 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Når mamma tar helt feil men lillegutt vet hvordan ståa er

Postet 23-08-11 kl 18:45 av m^2
Pappan til lillegutt, eksen, har formidlet til meg at han skulle ut å reise de neste par ukene slik at samværet utgår. Han skulle med fly alene til USA og besøke noen venner. Greit nok.

I dag formidler lillegutt på talemaskinen at pappa skal reise med ferga i morgen (på forespørsel var det nei til danmark, ja til tyskland). Det skal soves, OG spises, OG dusjes, OG gås på do på båten visstnok . Han visste ikke om det skulle danses Og kjæresten skal være med. Og han skal...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 19 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Gadgets, Gadgets, Gadgets, oh my!!! :hyper:

Postet 16-08-11 kl 10:22 av m^2
Oppdatert 16-08-11 kl 10:47 av m^2
Da er den i hus!!!

Den splitter nye talemaskina til lillegutt, aka en HTC HD2. Fiiiine, blanke, maskina

Jeg lastet opp programvare og brukerprogram igår og lillegutt fikk den. Og den er så rask, så rask. Helt optimal! Hurra.

Siden den kommer med en skikkelig kjedelig veske...
...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 36 m^2 er ikke aktiv
Gammel

ja, hva tror dere en gjemsel-gutt er?

Postet 20-06-11 kl 15:29 av m^2
Jeg har etter MYE grubling skjønt hva det er lillegutt ville fram til forleden.

Noen andre?!

Gjemsel-gutt, altså.
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 21 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Vent litt da mamma! Heng på da mamma! skryt og bilderas

Postet 14-06-11 kl 11:59 av m^2
Oppdatert 15-06-11 kl 22:39 av m^2
Først, dagens alternative kommunikasjonsalibi. Lillegutt ville fortelle meg noe mens vi var ute og kjørte bil, hos oss foregår det som på bildet - han har talemaskinen i hendene (mamma! ve!! sier han - mamma, vent og lytt, betyr det sånn ca).
Så fortalte han om den lastebilen vi nettopp kjørte forbi, som hadde grus på lasteplanet, og lurte på hva den grusen skulle brukes til og hvorfor den var så svart.

xxx

Så til helgas "heng på da mamma" x 2
...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 48 m^2 er ikke aktiv
Gammel

øv og les

Postet 31-05-11 kl 20:45 av m^2
Oppdatert 31-05-11 kl 22:51 av m^2
Lillegutt og jeg leser i denne boka 3 ganger i uka. Nå er vi i uke 3. Hver dag leser vi i 10 minutter, så langt vi kommer, og der setter jeg merke. Også etterpå leser vi en side videre for hver gang, hvor jeg viser lillegutt hvor de nye ordene er lagret på talemaskinen, etter at jeg har prøvd å huske på å få dem inn der . (lillegutt er i bok nr. 1 da)

Idag leste lillegutt 38 ord på 10 minutter ...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 24 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Jeg sliter!!!

Postet 25-05-11 kl 16:46 av m^2

Jeg prøver å kategorisere ord som lillegutt trenger når han leser. Men jeg er søtten ta ikke stødig nok i norsk.

Dette er ikke et spørsmål, bare en frustrasjon. Jeg får forhåpentligvis hjelp fra ASK-guruen min på UiO om ikke så altfor lenge til noe av dette, men tar gjerne imot forslag.

Jeg sliter med å plassere

* nok, som, alle, til, disse, er, må, måtte, samme, motsatt, nesten osv. osv. listen er laaaaang

* forskjelige...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 5 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Rio!!!!

Postet 21-05-11 kl 19:44 av m^2
Ja, jeg var ikke fullt så overbevist, men lillegutt likte denne filmen veldig. Godt nok til at han idag har sagt både
"kino blå bil kjeller se film blå fugl igjen", og "kino blå fugl mann fugl dame egg kylling egg hvorfor".

Med andre ord et pent innpakket høna og egget, evt. blomster og bier spørsmål Han fikk et passelig pent innpakket svar også

Han har også surfet rundt på geniale google maps og funnet fram til både parkeringshus...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 20 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Disse skoene er for store - er jeg stolt eller?

Postet 18-05-11 kl 21:22 av m^2
Oppdatert 18-05-11 kl 21:28 av m^2
Sprekkeferdig, faktisk.

Lillegutt driver å lærer seg å lese og skrive. Jeg har skrevet før at det er ikke helt enkelt når man ikke kan snakke. For hvordan vet man om den som ikke kan snakke kan høre lydene i hodet sitt, trekke dem sammen til et ord, lytte ut første bokstav og siste bokstav og rimord sånn "inne i seg" uten lydstøtte eller bokstavstøtte? En helt egen, veldig fascinerende, vitenskap nærmest. For man ikke kan snakke, hvordan skal de rundt vite at man skjønner...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 36 m^2 er ikke aktiv
Gammel

dagens frust vs dagens lyspunkt

Postet 10-04-11 kl 23:13 av m^2
Hvordan i huleste heiteste kan det finnes et grafisk symbol for "metamorf bergart" men ikke for "metall" og "plast". Hæ???

:leter videre for det må jo finnes:

Dagens lille (store!) glede: lillegutt ser ut til å ha knekt lesekoden (så kan man undres hvordan jeg vet at han kan lese når han ikke kan si ordene høyt selv. Det får bli tema for et annet blogginnlegg)
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 28 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Om folk som burde gullforgylles

Postet 27-03-11 kl 12:15 av m^2
Oppdatert 27-03-11 kl 12:26 av m^2
Det finnes så mange snille mennesker at jeg blir helt rørt.

Men for å fokusere på akkurat de som har hjulpet meg nå, så;

* hjelpemiddelsentralen. PC-ene (som også brukes som "stor" talemaskin) til lillegutt får litt hard medfart, for å si det mildt. Ikke bare fra han, men de får noen kilevinker fra andre barn på skolen eller meg som kløner og sender dem i gulvet ( det er et under at PC-er, macer og mobiler overlever rundt meg egentlig. Macen har jeg...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 14 m^2 er ikke aktiv
Gammel

talltull

Postet 20-03-11 kl 20:25 av m^2
Jeg er så pedagogisk atte...

Vi satt i bilen på vei hjem fra slalombakken, lillegutt hadde talemaskinen i baksetet.
Jeg husker ikke hvordan men vi kom inn på noe øverst og 1. og 2. og sånt... (samtalen gjengitt sånn omtrentlig - vi snakket lenge, lillegutt altså på talemaskinen)

m^2: så vi bor øverst. Hvilken etasje bor vi i?
lillegutt: 3 vindu tak ikke mann
m^2: ja vi bor i 3. og det er øverst og da er det ingen som bor over oss...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 10 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Herlige Hanne - denne bør dere se

Postet 05-11-10 kl 13:18 av m^2
Oppdatert 05-11-10 kl 13:52 av m^2
Ta en titt på denne filmsnutten. Den bør sees - den gir hvertfall meg mye ift forståelse og respekt, ydmykhet, ja... Fine Hanne og fine mamman.

Del 2:

m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 21 m^2 er ikke aktiv
Gammel

Når det først skjer må det skje på én gang.

Postet 20-09-10 kl 14:42 av m^2
Første skoledag - én stykk PC sluttet å virke uten at noen helt vet hvorfor. Levert HMS på strømmen for rep hos fine gutta som fikser sånt med et smil.

Forrige uke - PC nr. 2 gikk i gulvet på skolen med litt hjelp (eller noe mer enn det fikk jeg inntrykk av) og skjermen knuste. Jaja. Ringte reparasjonsgutta som akkurat hadde fått hostet liv i PC #1! Det betyr at innholdet isåfall er reddet og jeg slipper ørtifjørti timer på innstallering av software, lisenser, og...
m^2 sin avatar
m^2
naja. Joda.
Kommentarer 12 m^2 er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.