Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 22

Postet 22-12-10 kl 07:00 av Kalenderpiken
Kommentarer totalt 33

Kommentarer

Gammel
Koma sin avatar
Julen og feriedager er tid for hjernetrim. Jeg elsker å krype under teppet på sofaen med sudoko eller hashi, eller å pløye gjennom spørsmålsrundene i de tykke tabloide juleavisene ved frokostbordet. Best av alt liker jeg denne typen logiske puslerier, som jeg pleier å kjøpe på Kastrup eller Heathrow. Her kommer årets FP-tilpassede oppgaver med Komas familie i hovedrollene.
Jul hos Knerten I (bespisning)
Koma familien hadde inntatt Knertens hjem på juleaften, og som forventet ble det servert ett ukjent antall hovedretter med ymse tilbehør. Komas klan var ikke spesielt samstemte i sine bestillinger. Bare hør her …
1. Det var ikke faren til Koma som bestilte rødkål som tilbehør. Thomas er for øvrig ikke Komas bestefar.
2. Jarle bestilte enten surkål eller rødkål som tilbehør, og enten kalkun eller torsk som hovedrett. Onkelen til Koma (som ikke heter Trond eller Jarle), bestilte enten surkål eller bacon som tilbehør.
3. Bosse (som er enten Komas far eller bror) bestilte enten pinnekjøtt eller kalkun, men bestilte ikke lefse til tilbehør.
4. Den som bestilte pinnekjøtt (ikke Trond eller Fredrik) er enten Komas svoger eller bestefar.
Den som bestilte ribbe bestilte ikke surkål.
5.Potetene ble bestilt av samme person som bestilte enten and eller torsk til hovedrett, og det var verken Komas far eller bestefar.
 
Jul hos Knerten II: Pauseunderholdning
Komas grandtante, Aud, hadde funnet på en festlig lek, som hun satt i gang med for å få tiden til å gå mens de ventet på at dessertene skulle bli servert.
Anyway, leken gikk ut på at hun hadde tatt ett bilde av hvert av de fem mannlige familiemedlemmene med mobilen sin, og downloadet en moro-app som manipulerte bildene slik at man fikk laget fem helt nye bilder hvor hode, kropp, bein og føtter var fra fire forskjellige personer. Og alle måtte gjette hvordan bildene var sammensatt. Klarer dere det?
Tronds hode var på samme bilde som Bosses kropp. Thomas sin kropp var på samme bilde som Jarles føtter
Bosses bein var på samme bilde som Fredriks føtter, og Fredriks hode var på samme bilde som Jarles bein.
 
 
 
Jul hos Knerten III: Sovearrangementer
Det var jo mange som skulle sove over så Knerten hadde ordnet det veldig elegant, ved å slå opp feltsenger rundt i huset og nummerert dem fra 1-20. Komas klan tok seg godt til rette og okkuperte ikke mindre enn de syv første sengene (seng 1-7) I tillegg til Trond, Thomas, Jarle, Fredrik, Bosse og Aud, var Komas kusine Stine også kommet. Alle hadde de fått nye pysjer til jul av Koma, og alle hadde forskjellig farge og motiv på pysjen.
1. Personen med svart pysj hadde ett sengenummer som var to lavere enn Jarles seng, men to høyere enn senga til den som hadde hester på pysjen.
2. Personen i seng nr. 3 hadde rød pysj
3. Stine som ikke hadde bjørner på sin lilla pysj , sov ikke i seng 1
4. Personen med rosa pysj hadde ett sengenummer som var en lavere enn personen med fly på pysjen (og sistnevnte var ikke Aud).
5. Personen med grønn pysj med fisker på hadde ett sengenummer som var en høyere enn Fredriks seng. Fredrik sov ikke i seng 5.
6. Bosse, som hadde edderkopper på pysjen, hadde ett sengenummer som var en lavere den som hadde turkis pysj.
7. Den som hadde fått gul pysj, hadde ett sengenummer som var to høyere enn den som hadde bjørner på pysjen. Den gule pysjen var ikke dekorert med små Hello Kittyer. Hello Kitty pysjen var eid av en person som hadde ett sengenummer som var to høyere enn Trond.
8. Personen med traktorer på pysjen hadde høyere sengenummer enn Thomas


God fornøyelse! Min kalendergave er også to mine beste anbefalinger av online hjernetrim, nemlig www.griddlers.net og www.conceptispuzzles.com
Postet 22-12-10 kl 08:11 av Koma Koma er ikke aktiv
Oppdatert 22-12-10 kl 14:06 av Koma
Gammel
Tjorven sin avatar


Jeg elsker pusle- og oppgavelukene. Jeg kommer til å bli supersint på denne og gi opp, men jeg har kost meg underveis allikevel.
Postet 22-12-10 kl 08:18 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Postet 22-12-10 kl 08:46 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Kjempeartig luke!
Postet 22-12-10 kl 09:07 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Koma, du er så flink til sånt - dette skal prøves og løses. om jeg så blir sittende utover natten
Postet 22-12-10 kl 09:23 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, så kult! Denne skal nytes senere i dag med kaffe og sjokkis!
Postet 22-12-10 kl 09:47 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Jeg har løst middagen. (Jeg legger ikke ut noe nå, for det er så mange som snikkikker bak spoilertagger. ) Dette er moro!
Postet 22-12-10 kl 09:48 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For et juleselskap! Og for en morsom luke. Jeg får ikke prøvd meg på dette nå, og spørs om ikke jeg gir opp om jeg prøver.
Postet 22-12-10 kl 09:52 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar
Morsom luke.
Men siden hjernen min har tatt juleferie tviler jeg på at jeg kommer fram til noen løsning. Egentlig hater jeg slike oppgaver for jeg klarer ikke se sammenhengen og logikken
Postet 22-12-10 kl 10:02 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Så gøy!

Her er mine svar på første oppgave:
Thomas er Komas svoger og spiste pinnekjøtt og lefse. Trond er Komas bror og spiste and og poteter. Jarle er Komas bestefar og spiste torsk og rødkål. Bosse er Komas far og spiste kalkun og surkål. Fredrik er Komas onkel og spiste ribbe og bacon.

Jeg tar resten etterhvert, jeg er jo på jobb og skal liksom jobbe i dag.
Postet 22-12-10 kl 10:53 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Fantastisk tema for en luke.
Postet 22-12-10 kl 11:09 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Åh, jeg digger disse- men får ikke gjemt meg bort her i det fiiine, åpne landskapet mitt.

Tusen takk!
Postet 22-12-10 kl 11:36 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kult.
Postet 22-12-10 kl 12:15 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
kalufs sin avatar
For en morsom luke. Skal se om jeg kan løse de litt senere her i dag.
Postet 22-12-10 kl 12:23 av kalufs kalufs er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Teofelia
Fantastisk tema for en luke.
For å si det sånn, jeg vurderte å bruke deler av persongalleriet og noen problemstillingene som allerede er beskrevet av de som har sagt de skal komme til Knerten i invitasjonstråden, men tenkte at noen kanskje ikke likte det, så jeg lagde en mer fabrikert variant med min egen familie. Selv om man kunne laget noen svært festlige logikkoppgaver med deltakere fra "svigermorkjelleren"
Postet 22-12-10 kl 12:27 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
4. Personen med rosa pysj hadde ett sengenummer som var en lavere enn personen med fly på pysjen (og det var ikke Aud).

Hva var det som ikke var aud, fly eller rosa?
Postet 22-12-10 kl 12:27 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Fly
(Ikke dermed sagt at Aud har rosa pysj altså)
Postet 22-12-10 kl 12:30 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Så kul luke! Denne skal jeg kose meg med i kveld! Tusen takk!
Postet 22-12-10 kl 13:22 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Jeg tror jeg har de to siste også. Den siste var vanskelig, jeg måtte sette det opp i excel for å få det til.

Her er mine løsningsforslag:
Oppgave 2:
ett bilde med Tronds hode, Bosses kropp, Bosses bein og Fredriks føtter.
ett bilde med Fredriks hode, Thomas' kropp, Jarles bein og Jarles føtter.

Oppgave 3:
Seng 1: Bosse, rosa, edderkopp
Seng 2: Thomas, turkis, fly
Seng 3: Fredrik, rød, hester
Seng 4: Trond, grønn fisk
Seng 5: Aud, svart, bjørn
Seng 6: Stine, lilla, hello kitty
Seng 7: Jarle, gul, traktor
Postet 22-12-10 kl 13:53 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Fikk ikke spoileren til å funke.
Postet 22-12-10 kl 14:02 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Hmm, toeren er nok ikke godt nok forklart. Jeg ser det, Miromurr. Tante Aud tok bilde av alle de fem personene, og det ble derfor satt sammen fem nye bilder, som alle inneholder elementer fra fire forskjellige personer. Skal spesifisere det i teksten.
Postet 22-12-10 kl 14:02 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Aha, jeg får prøve igjen senere.
Postet 22-12-10 kl 14:03 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Får ikke til å spoilertagge, hva skjer??? Uansett, jeg har samme svar som Miromurr på nr en.
Postet 22-12-10 kl 14:04 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Lager du taggene sånn?
[spoiler][/spoiler]
Postet 22-12-10 kl 14:07 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Er toeren mer forståelig nå?
Postet 22-12-10 kl 14:07 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Ja, jeg gjorde det Miro; har gjort det "tusen" ganger før. Men den svarte skrifta vistes gjennom. Har aldri skjedd før. La riktignok quote istf spoiler inn i klammene først ved en feil, det var etter at jeg retta det ble rart, og da jeg sletta i det første innlegget og prøve i et nytt funka det ikke i det hele tatt.
Postet 22-12-10 kl 14:13 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Knerten sin avatar
Herregud, så moro!
Denne skal jeg løse! Tross alt er dette bare brøkdeler av hva jeg får å hanskes med på julaften etter juletråden min. Vi må vel snart passere 500 gjester eller?
Postet 22-12-10 kl 14:30 av Knerten Knerten er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fantastisk luke, denne skal jeg kose meg med i kveld sammen med et glass rødvin og feire at det er juleferie.
Postet 22-12-10 kl 14:32 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Mitt forslag til oppg 2:

Tronds hode, Bosses kropp, Fredriks bein, Thomas føtter
Jarles hode, Fredriks kropp, Thomas' bein, Tronds føtter
Bosses hode, Thomas' kropp, Tronds bein, Jarles føtter
Fredriks hode, Tronds kropp, Jarles bein, Bosses føtter
Thomas' hode, Jarles kropp, Bosses bein, Fredriks føtter
Postet 22-12-10 kl 18:19 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Så kul luke
Postet 22-12-10 kl 22:00 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Sitat:
Herregud, så moro!
Denne skal jeg løse! Tross alt er dette bare brøkdeler av hva jeg får å hanskes med på julaften etter juletråden min. Vi må vel snart passere 500 gjester eller?
Hehe, jeg vurderte å skrive at du hadde ordnet med 200 feltsenger, og at det ikke var nok til alle, og lage logikk-oppgave på hvem som måtte dele seng. (Ikke nødvendigvis gjester fra den samme familien)
Postet 22-12-10 kl 22:23 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Nina sin avatar
Kul luke, denne må prøves.
Postet 22-12-10 kl 22:25 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Kjempekul luke, jeg elsker sånne oppgaver! Har ikke hatt tid i dag, men skal kose meg med den i juleferien.
Postet 23-12-10 kl 00:58 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no