Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

19
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
19 LilleLeo [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Jeg har skummet gjennom de andre lukene for å se hva temaet har vært, og det var jo kanskje ikke så grusomt lurt, siden prestasjonsangsten vokser for hvert minutt.

Well, well. Skit og kanel - here it goes.

Min luke handler om musikk. Og ikke hvilken som helst musikk. Pink Floyd-musikk. Jeg ble spurt om jeg ville overta luke 19, og lurte på hva i alle dager den skulle handle om. Det var vel i fjor jeg hadde en luke med bilder av grusom julepynt og lysinnstallasjoner. Det finnes vel grenser for hvor mye nye bilder det kommer av slikt hvert år.

For to uker siden hadde jeg husrengjøring og julemusikk på full guffe og en på FB-en min håpet at jeg øvde på Floyd-sanger og at det var det som var julemusikk. Jeg skrev at det ikke akkurat var direkte julemusikk, men fikk til svar at "Det e det vel! Såvel som påskemusikk, vintermusikk, vårmusikk, sommermusikk, høstmusikk, bryllupsmusikk, etc." Og han hadde i grunnen et poeng.

For et års tid siden ble jeg spurt om jeg ville være med og kore i et tributeband, og jeg tenkte som sant var, at - tja. Jeg elsker jo musikk, og jeg elsker å synge, så hvorfor ikke? Litt skeptisk var jeg, tiltross for at jeg hadde min Floyd-periode for ca 15 år siden. Jeg husket ikke så fryktelig mye av musikken, og trodde at den var booring. Så feil kan man ta.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Hey you ja. Det var nettopp slik det var for meg. De nærmest ropte på meg. De skled rett hjem, og jeg blir lykkelig når jeg hører musikken. Spesielt når jeg står bak en mikrofon og deltar til å få Floyd-sounden til å bli bra.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Sitat:
The early Sixties. Everything is up in the air, not least love, drugs and sex. A group of talented teenagers from academic backgrounds in Cambridge — Roger 'Syd' Barrett, Roger Waters and David Gilmour — are all keen guitarists and among many who move to London, keen to discover more of this new world and express themselves in it. Mainly in further education — studying the arts, architecture, music — they mix with like-minded incomers in the big city.
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Sitat:
Though the album had its musical highlights — Gilmour's solo on 'Comfortably Numb' being the most memorable — it was largely a lyrical piece. Waters drove the project and the others fitted in. They ceded their vision to his increasingly personal direction, and worked together on no new material for more than two years.
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Sist vi var på øving, så sto jeg og snakket med de to andre kordamene, om at det er vanskelig å plukke ut en favoritt (eller fagoritt, som ungene mine sier). For i øyeblikket, når en av sangene blir spilt, så elsker jeg den av hele mitt hjerte, og i neste øyeblikk (eller minutt evt, alle sangene varer jo i en evighet), så elsker jeg den sangen også. Jeg elsker alle på listen vår, på forskjellige måter. Dette er en av fagorittene:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)



Sitat:
Even before Dark Side broke Middle America through FM radio — with the single 'Money' — alienation, isolation and mental fragility had long been Waters' themes. As a stadium performer, and a cog in the music business machine, he was becoming more prone to all three. As Barrett's ex-colleague, he had seen them embodied in his old friend. The results were evident in two of his best lyrics — for 'Shine On, You Crazy Diamond' and 'Wish You Were Here'. These tracks were the high points of the Floyd's next LP, also called Wish You Were Here, which was begun in January 1975 and released that summer.
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Ikke bare driver jeg med noe jeg elsker, men jeg kom inn i en eneste stor kameratgjeng, som er helt herlig. Når det er lenge siden sist vanker det gode klemmer og gode smil. Humoren er skit-dårlig, and we love it.

Vår versjon av Mother får både hår og folk til å reise seg:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)



(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Noen ganger skjer det ting i livene til folk, som får dem til å ville løpe som ville helvete. Noen gjør akkurat det, noen lager en sang som heter det:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Og tilslutt: Wish You Were Here

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


En finfin sang, som rører mange følelser og som for alltid vil være veldig spesiell for gutta i bandet, etter at de spilte den fineste versjonen noensinne, i begravelsen til sin gode venn og band-kollega, som ble brått revet bort i en tragisk ulykke tidligere i høst. Med vår fantastiske saksofonist, som også var med å spille i begravelsen, så blir det vanskelig å holde tårene tilbake når vi skal spille konserter i dagene før nyttårsaften. Hvil i fred kjære du, du var en herlig fyr, som vi kommer til å savne når vi skal på scenen igjen.

(Alle opptakene er fra konserten vi hadde i Haugesund i April. Om dette gav mersmak skal vi spille på Oseana 29.12 og 30.12 på Ricks.)

Kommentarer totalt 26

Kommentarer

Gammel
Kaktus sin avatar
Finfin luke.
Postet 19-12-11 kl 08:35 av Kaktus Kaktus er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Musikkluke!

Som jeg må vente med å høre på til jeg kommer hjem, det mangler fortsatt høyttalere på denne dustemaskina på jobb.
Postet 19-12-11 kl 08:49 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar

Jeg har høytalere på jobb, og er den eneste som har kommet på jobbe enda.

Nydelig luke! Wish you were here er nydeligst.
Postet 19-12-11 kl 09:01 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Åh, håper jeg får tid til å lytte i dag!
Postet 19-12-11 kl 09:10 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Åh - jeg drømte om å få være sånn ooah-kor dame da jeg hadde Floydtida mi for nesten 20 år siden.

Får se om jeg kan ta til vett og lytte litt skikkelige senere i dag.
Postet 19-12-11 kl 09:34 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Herlig luke!

Pink Floyd minner meg veldig om en kjæreste jeg hadde som ung fjortis. Det var han som introduserte meg for Pink Floyd, og sendte opptakskassetter med "Wish You Were Here". The romance!
Postet 19-12-11 kl 09:34 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Jeg må høre sangene i kveld. Gleder meg!
Postet 19-12-11 kl 09:42 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar

Jeg elsker Pink Floyd.
Skal høre på musikken litt senere i dag.
Postet 19-12-11 kl 10:02 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Gleder meg til å høre sangene i kveld! Herlig luke!
Postet 19-12-11 kl 10:03 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Pink Floyd!

Må prøve dere på "Great gig in the Sky".
Postet 19-12-11 kl 10:22 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Camomilla sin avatar
Herlig luke
Jeg elsker Pink Floyd. Herlig herlig!
Postet 19-12-11 kl 10:59 av Camomilla Camomilla er ikke aktiv
Gammel
veobra sin avatar
Postet 19-12-11 kl 11:30 av veobra veobra er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Mye god mimring i Pink Floyd! Fantastisk band!
Postet 19-12-11 kl 11:58 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Kult!
Jeg har en livslang og heit kjærligfhetsaffære med Pink Floyd. Nå hører jeg på dere mens jeg jobber. dere er utrolig bra!
Takk for herlig luke. Denne julekalenderen er bare så utrolig bra. Nye, fine overraskelser hver dag.
Postet 19-12-11 kl 12:24 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Nå var jeg skikkelig nervøs og visste ikke om jeg turde å sjekke tråden. Jeg håpet det var flere Floyd-elskere her og selvsagt er det det! Jeg håper dere får tid til å lytte, nyte og mimre i løpet av dagen.
Postet 19-12-11 kl 13:59 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Herlig luke.
Dere er kjempeflinke!
Postet 19-12-11 kl 14:23 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Denne skal jeg høre når jeg kommer hjem. :kontorlandskap:
Postet 19-12-11 kl 15:30 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Fin luke.
Postet 19-12-11 kl 18:08 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Pink Floyd-konserten på Valle Hovin troner fortsatt som Den Beste Konsertopplevelsen Ever - og det har blitt mange flere bra konserter med andre artister siden den gang.

Og -------------------------------------------------------------->
Postet 19-12-11 kl 18:55 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Jeg har oppdaget avataren din for leeenge siden Ami.
Postet 19-12-11 kl 19:38 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Åkkei - ikke den mest populære adventsposten akkurat.
Postet 19-12-11 kl 22:00 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Det høres utrolig gøy ut å få være med på et slikt prosjekt! Jeg er veldig glad i Pink Floyd selv, og tror dessuten helt klart at foredraget jeg holdt for klassen om bandet i 7. klasse må ha vært en kraftig medvirkning til at jeg fikk S i musikk, noe musikklæreren vår ellers hadde erklært at han aldri ga.
Postet 19-12-11 kl 22:11 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Det er fantastisk gøy. Mye, mye kjekkere enn jeg hadde trodd. Fantastisk musikk og fantastisk kjekke mennesker.
Postet 19-12-11 kl 22:22 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Harriet Vane, jeg hadde også en kjæreste som introduserte meg for Pink Floyd og ga meg en mixed tape med bl.a. Wish you were here.
Postet 19-12-11 kl 23:25 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Jeg savner de bortpakkede cd.ene mine nå, kjenner jeg. Pink Floyd er vakker musikk, og det ser utrolig morsomt ut å være med på et så morsomt og stort prosjekt.
Postet 19-12-11 kl 23:31 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Takk for en fin luke, LilleLeo.
Jeg ga den fra meg da jeg innså at jeg ikke kom unna å skrive en surmaget oppstrammer til forsvar av sinte babymødre og forhatte døtre til evig fordømmelse av gamle som sitter alene til jul. Det ble liksom ikke helt den rette stemningen. :sparke:

Dette var en bedre løsning. Enda jeg ikke liker Pink Floyd noe særlig engang. Unntatt The Wall såklart.
Postet 19-12-11 den 23:36 av
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no