Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 21



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 21

Postet 21-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken


Jula har alltid vært magisk for meg. Jeg er i det hele tatt veldig glad i tradisjoner, og i desember var det mange av den sorten i mitt barndomshjem. Adventskalender. 24 sirlig innpakka gaver til hver. De første dagene i måneden var det kanskje en smågodtbit. Så kom litt julepynt. På julaften var det kanskje en DVD. Det var i grunnen ikke innholdet som telte, men forventninga. Det lille lyspunktet hver dag, som trakk en opp av senga. Sjøl når en hadde smuglest under dyna til klokka ett natta før.

Det var mye som gjentok seg fra år til år. Mamma som gikk og var hemmelighetsfull, og som la mye kjærlighet og omtanke i gavene hun fant. Pappa som plutselig snakka engelsk til mamma ved middagsbordet. Etter hvert var det tysk noen år, inntil vi hadde lært oss det også. Alltid adventskalender på tv, alle sammen i sofaen. Klementiner, mens vi så på, og så etter hvert noen pepperkaker i tillegg.

Å finne fram julekrybba i trolldeig, som vi alle hadde lagd sammen et år. Mammas Maria, som man kan se er en sånn varm og snill mamma som hun sjøl er, enda trolldeigen er blitt litt mjuk nå. Pappas Josef. Han la arbeid i figurene han lagde, enda han ikke trodde det minste på historien bak. Hver vår vise mann. Gjetere. Okse og esel. Søstra mi var litt for liten til å lage menneskefigurer, men hun lagde skeive, små sauer, med trolldeigull klemt i hvitløkspressa. De ser ut som marsvin. Jeg lagde Jesusbarnet, tidenes styggeste unge, som søstra mi erta meg for i mange år - til jeg til slutt lagde en ny. (Det hjalp ikke, den første ligger i eska og høster like mye rå latter hvert år.)

Og så småkakebaking. Dere kan si hva dere vil, jeg har prøvd å kjøpe småkaker, men det er ingen vits. Man må lage dem sjøl. Det er bakinga som er poenget, ikke å spise dem. Ja, med ett unntak, da. Det kommer vi til. Mamma lagde serinakaker og peppernøtter. Noen år var det kokosmakroner også. Etter hvert fikk vi jentene ansvar for krumkakene. Pepperkaker lagde vi sammen, og pappa tegna og satte sammen hus. Og så lagde han kneppkaker, etter farmors oppskrift. Alltid kneppkaker.

Det blir bare ikke jul uten kneppkaker, og derfor vil jeg dele oppskrifta med dere. Denne er riktignok ikke min farmors, for den har jeg ikke fått fatt på ennå, men jeg tror disse skal duge også. For at dere skal skjønne akkurat hvor gode de er, må dere nesten se de første fem minuttene av dette klippet, som dere nok kjenner igjen fra før: Tante Pose. (De utålmodige og travle kan spole fram og se fra 01.53 til 05.15.)


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Hør på bestefar! "Guds død, kneppkakene! Kneppkakene, menneske! Du har vel aldri understått deg til å røre kneppkakene også!" "Men er du da aldeles gått fra sans og samling! Har du ikke anrettet ødeleggelse nok, om du ikke også skulle spise opp kneppkakene! Kunne du ikke i det minste ha nøyet deg med halvparten!"

Som dere skjønner, er det alvorlige saker det er snakk om. Kneppkaker må til. Her har dere lenke til en oppskrift som ser ut til å likne de jeg er vant med.


Jeg må tilstå at jeg ikke har prøvd å lage godsakene sjøl ennå - det er vel også tradisjon. Nå som jeg er voksen, har jeg tenkt en del over hva den der julemagien egentlig består i. Hvorfor jeg er så glad i tradisjonene, enten det nå er å blåse i det lille hornet pappa fikk som barn, før vi henger det opp på treet; sette ut grøt til nissen på julaften; se adventskalenderen på NRK. Det er jo oss. Det er fordi de jeg er glad i er der, rundt meg. At vi gjør noe sammen, at vi gjør noe for hverandre. Og kanskje er ikke jula like skinnende magisk nå, som den var da jeg var barn. Vel er det mye som skal rekkes, det er travelt på jobb, gaver som skal kjøpes, hus som skal vaskes og lite tid til å bare nyte. Vel er det julefeiring hos svigers annethvert år, med tradisjoner som ikke er mine, og mamma og pappa henger opp julepynten sin sjøl. Jeg måtte gi opp å pynte to trær etter at jeg fikk barn, det blei bare ikke tid.

Julemagien kommer like fullt hvert år - sammen med en duk mamma har forbarma seg over, pent hengt over en kleshenger, en pappaklem og en boks kneppkaker levert på døra.

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Tusen takk for nydelig julestemning!
Postet 21-12-12 kl 08:07 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
For en fin luke.
Det høres ut som om din barndoms jul er like minnerik og god som min.
Men du? Jeg vil se bilde av Jesusbarnet som høster rå latter!
Postet 21-12-12 kl 08:25 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Nydelig luke. Jeg får ikke sett klippet fra Tante Pose, men skal se hele filmen i julen uansett. Det hører med.

Jeg måtte bruke tid på å finne min egen jul og min voksne julestemning, men når jeg fant ut en gang for alle at barndommens jul ikke kommer tilbake, og at nå er det jeg som lager barndommens magiske jul for mine barn, så er det like deilig som alltid når julen kommer. Og man må rett og slett ta bort de tingene man ikke har tid til. Stress blir det ingen magi av.
Postet 21-12-12 kl 08:40 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Fint!

Jeg vil også se bilde av det stygge lille Jesusbarnet. Man kan jo ikke kaste ting bare fordi de tilfeldigvis er stygge eller ødelagte. (Jeg vokste f.eks. opp med en enarmet og enøyd trenisse og pappmasjépynt fra krigens dager som både var grim i utgangspunktet og dessuten definitivt ikke hadde tålt tidas tann. Men det måtte med!)
Postet 21-12-12 kl 08:40 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
I julekrybba vår står det en gjeter som ikke vil stå. Like irriterende hvert år.

Jeg har ikke bakt annet enn pepperkaker i år, men de kneppkakene så da både gode og lettvinte ut? Kanskje strekker tiden til i morgen. Takk for fin luke!
Postet 21-12-12 kl 09:30 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, Matilda. Jeg sitter på kontoret mitt og har en skummelskummel deadline foran meg i dag, og når jeg leste innlegget ditt, senket jeg skuldrene og ble rørt.

Og bare jeg har levert det jeg skal, blir det jul hos oss også.
Postet 21-12-12 kl 09:34 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg tror jeg har noen bilder i et gammelt album, kan se om de kan scannes.

Lykke til med deadline, Pøbel!
Postet 21-12-12 kl 09:41 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
noen sin avatar
Postet 21-12-12 kl 09:44 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Pøbelsara!
Postet 21-12-12 kl 10:14 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar


God jul, Matilda.
Postet 21-12-12 kl 10:34 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar

Nydelig luke!
Postet 21-12-12 kl 11:55 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
malou sin avatar
Koselig - takk!
Postet 21-12-12 kl 12:23 av malou malou er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Postet 21-12-12 kl 17:03 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Mmm, det så veldig godt og også enkelt ut å lage! Er de litt som cookies, bare mer seige utenpå også?
Takk for fine juleminner og en fin luke!
Postet 21-12-12 kl 18:47 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Tante Pose.
Postet 21-12-12 kl 19:03 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Matilda sin avatar
De likner ikke noe videre på cookies, nei. De blir ganske seige tvers igjennom og litt klissete utenpå, sånn at man omtrent må rive av en bit med tennene. De smaker karamellisert sukker og nesten litt sånn krydra, mulig det er noe mer i de jeg er vant til? Jeg skal få sjekka familieoppskrifta etter hvert. :går og leiter etter julekrybbebilder:
Postet 21-12-12 kl 22:53 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
kokosbolle sin avatar
Fiin luke! Vi trenger definitivt julekrybbebilde!
Postet 21-12-12 kl 23:57 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Enhjørning sin avatar
Åh, det er helt sant. Det er bakinga som er poenget.

Så herlig!
Postet 22-12-12 kl 01:31 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Fant ingen bilder av det stygge Jesusbarnet. Ikke fra et eneste år. Her har man tydeligvis drevet historieforfalskning...

Fant også Scønberg-Erkens kneppkakeoppskrift, med pepper i. Det hørtes mer riktig ut, det er garantert pepper i pappas. De smaker litt sånn pepperkakete karamell, nemlig.
Postet 22-12-12 kl 08:25 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
ingling sin avatar
Denne gikk jeg glipp av i går, for en fin luke! Og så savner jeg foreldrene mine nå, kjenner jeg.
Postet 22-12-12 kl 09:40 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Schønberg Erkens kneppkaker (disse ser riktige ut - inneholder pepper, framgangsmåten høres kjent ut, og det blir uhorvelig mange - ca 100)

800 gr sirup
200 gr sukker
2 egg
1 teskje hjortetakksalt
2 ½ dcl nysilt melk
2 teskjeer bakepulver
1 teskje pepper
ca 1 kg hvetemel
Eggene og sukkeret vispes sammen, tilsettes sirupen, melken, pepper, samt tilsist melet, hvori hjortetakksaltet og bakepulveret er utrørt.
Ta så meget mel, at skjeen kan stå i røren. Arbeides godt sammen, settes med teskje på smurt plate, ikke for tett. Stekes i godt varm ovn.


Nyt!
Postet 22-12-12 kl 11:31 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 23-12-12 kl 11:14 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no