Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 5

Postet 05-12-22 kl 07:09 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

5


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Da jeg var liten, var bytur med mamma før jul et av høydepunktene. Da måtte vi se på Sundt-nissene, som var litt skumle og litt koselige på en gang, og det var lys og musikk og sikkert kakao eller noe annet godt (eller fiskekaker fra Søstrene Hagelin, som var snop i min bok )

Nå er det 24 år siden jeg flyttet fra Bergen, og en del år siden jeg sluttet å reise dit i julen, men i år fikk jeg endelig til en liten førjulstur som ikke handlet om noe trist (i forfjor var det for å ha urnenedsettelse og rydde i barndomshjemmet etter at mamma døde). Sundtnissene fikk ikke danset siden det er stengt, men byen viste seg på sitt vakreste, det var kaldt, nydelig vær og lys og tog i vinduene på Wallendahl (nå i moderne Outland-format).

Julemarked på Festplassen var nytt for meg, men juletreet på Lille Lungegårdsvann, alle lysene overalt og stemningen var litt som for mange, mange år siden, og klarte å lokke frem julestemning i meg som har slitt litt med akkurat det de siste årene.

Og det er jo ikke til å komme bort i fra at det er en veldig fin by. Bare se!



Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Hondacrv sin avatar
Ååå så vakkert! Eg hugsar Sundt-nissene frå då eg var liten og student. Eg må snart til Bergen att! Takk for koselig luke!
Postet 05-12-22 kl 08:20 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Det ser og høres veldig fint ut. Så bra at du fikk deg en Bergens-førjuletur med mulighet til å kjenne på gammel julemagi.
Postet 05-12-22 kl 08:53 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg studerte i Bergen, og hørte ryktet om Sundt-nissene, så de måtte jeg se hvert år. (Jeg kom jo fra en liten by som ikke holdt seg med sånt. ) Det var en god avveksling midt i eksamensperioden.

Jeg var i Bergen for et par uker siden, og i motsetning til i Oslo så var det nydelig vær. Sjefen hadde ikke klart å bestille møterom på riktig hotell, så vi måtte faktisk bevege oss en del utendørs. Det var helt supert, egentlig.

Jeg er ikke så god på sånne julemarkedting med ungene. Det burde jeg kanskje.
Postet 05-12-22 kl 08:56 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Sundt-nissene! Å ja, de husker jeg også!
Heldige du som har fått deg en fin førjulstur til Bergen. Nydeligste byen.
Postet 05-12-22 kl 09:26 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Ser ut som en flott førjuls-tur til Bergen

Begge døtrene studerer i Bergen, så jeg har heldigvis påskudd for en Bergenstur i ny og ne
Postet 05-12-22 kl 10:06 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Bergen er fin i førjulstiden.
Postet 05-12-22 kl 10:34 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Det er så kjekt å sjå førjulsbilete frå Bergen, det er nesten som eit anna land. Snakka med ei venninne som bur der her om dagen, at eg burde besøkt ho og fått med meg lyset og alt som skjer der før jul. Eg kjenner det samme når eg les det du skriv og bileta du legg ut, ingling.

Og så var det veldig godt å lese at du fann den gode førjulskjensla.
Postet 05-12-22 kl 10:50 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
tink sin avatar
Sundt-nissene altså. De hadde jo sin sjarm da.

Er jo innflytter, så har ikke vokst opp med nissene. Men da jeg kom innom byen en tidlig morgen sent i november og fikk se husrekka mot Lille Lungeårdsvann som var rammet inn av koselige lys, og den nye bybaneruten nr 2 passerte. Da ble jeg nesten rørt.

Takk for ei fin luke, det er en fin by å bo i som voksen. Selv om vi som oftest sniker oss til julestemning med ungene i bydelen og ikke er så ofte i sentrum.
Postet 05-12-22 kl 10:51 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Koselig barndomsminne og fine bilder!
Postet 05-12-22 kl 13:23 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Bergen er jo den perfekte by for alle slags nostalgi, egentlig, så skjønner godt at det ble en fin førjulstur!

Bergen!
Postet 05-12-22 kl 14:04 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Nydelige bilder, Ingling!
Postet 05-12-22 kl 15:28 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Det ser ordentlig koselig ut, godt at du hadde en fin tur!
Postet 05-12-22 kl 15:35 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er jo helt urimelig fint i Bergen når det for en gangs skyld er fint vær!
Postet 05-12-22 kl 21:51 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Skal ta med ungene på julemarked i helga.
Postet 05-12-22 kl 22:12 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Bergen er en fin by!

Artig med Hagelin referansen, jeg har med jevne mellomrom forsøkt å finne slekten til en Hagelin som forliste på Island i 1885 ca og var grunnen til at oldefar ble døpt Hagalin, som fornavn.
Postet 05-12-22 kl 22:21 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for fin luke.

Søppelfyllinga i Kristiansund heter for øvrig også Hagelin, så jeg fikk en helt annen assosiasjon
Postet 05-12-22 kl 23:40 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fiiint!
Postet 13-12-22 kl 15:28 av LilleT LilleT er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no