Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 14

Postet 14-12-09 kl 07:00 av Kalenderpiken

14

[1 Skilpadda...] [2 Albertine.] [3 Koma......] [4 Hønni.....]
[5 Tjorven.....] [6 Kif.......] [7 apan......] [8 torsk.....]
[9 glitterchick] [10 LilleLeo.] [11 Gaia.....] [12 Amidriel.]
[13 Madam Mim..] [14 Martis...] [15 tink.....] [16 Pamina...]
[17 Bauche.....] [18 Ole Brumm] [19 Teofelia.] [20 Pia......]
[21 kokosbolle.] [22 Blondie..] [23 Flubby...] [24 Tåtti....]


Mattradisjoner er en viktig del av julefeireingen og hva man spsier sier mye om hvor man er i fra og tilhørighet. Jeg spiser ryper på juleaften. Mormor og morfar hadde alltid dette, og når foreldrene mine begynte å være sammen så ville pappa heller spise middag på juleaften der, enn hos sine egne foreldre (de hadde røkt svinestek av noe slag). Så slik ble det. Nå var det ikke så langt å reise mellom besteforeldrene mine siden de bare bodde 10 min med bil fra hverandre, og ofte var det slik at vi dro på kaffe til farmor og farfar på kvelden på juleaften, slik at vi skulle treffe alle. Vi flyttet etterhvert til Norge, og i flere år reiste vi hver jul hjem, men etterhvert så ble det til at vi feiret jul i Norge og heldigvis finnes det ryper her også! Og vi fikk julematen vår den julen også.

Nå ble det slik at jeg fant meg en norsk mann. Han er en ribbemann, det er ikke det at han ikke spiser ryper, men han syns ribbe er godt og det har han bestandig spist på juleaften. Så er det også det med at det er litt mer enn 10 min med bil mellom foreldrene våre, så å dele julen på begge plasser samtidig er vanskelig. Så nå er jeg en som spiser rype en jul og ribbe neste jul. Den endringen har i grunnen gått forbausende greit og jeg håper det har en positiv effekt på rypebestanden som jo er truet og vi er like spente annehver jul om vi får tak i ryper den julen.

På Island sies det at ryper brukte å være ”fattigmannsjulematen”. For det var masse ryper og det var omtrent bare å gå ut å skyte dem. Nå gjorde ikke besteforeldrene mine det, de var litt for mye byfolk til det. Fine folket spiste svinekjøtt, for det var dyrt og gjerne importert på den tiden. Nå har ting endret seg en smule, en liten rype koster gjerne 200 kr stykket, men vi er ikke der at vi kutter ut ryper for det. Og de årene rypene har vært fredet på Island har man importert fra Skotland og Grønland for å dekke etterspørselen. Så om noen år, om ikke rypebestanden kommer seg, så er jeg kanskje en som spiser ribbe (hver jul).

Men selv om jeg nå spiser ribbe annethvertår, hos mine svigerforeldre, har jeg fått tatt med en ting fra ”min” julemattradisjon og det er de sukkerglasserte potetene. Og de er vel så gode til ribbe! Anbefales til ribbefolket.

Oppskrift:
Koke poteter som vanlig, som kjøles og skrelles og skjæres i passe store biter.
Sukker
Smør

Sukkeret smeltes i en stor stekepanne, når alt sukkeret er smeltet og blitt gyldent røres en god klatt med smør ut i blandingen og deretter har man potetene oppi. Viktig å røre og vende mye slik at bandingen kommer overalt på potetene og de blir varme igjen.

Velbekommen.

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no