Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 3

Postet 03-12-12 kl 07:30 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

3
[1 Toffskij] [2 Malama] 3 Teofelia [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
[13 Cuyahoga] [14 Tallulah] [15 Flubby] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Min luke handler om pepperkakehus. Mannen min og jeg har bygget pepperkakehus stort sett hver jul siden 2005, og det har blitt den viktigste voksenjuletradisjonen i hjemmet vårt. I denne luken vil jeg gjerne dele noen av de viktigste erfaringene vi har gjort i disse årene, samt oppskriften på et av husene vi har bygget. Litt ekstra refleksjon rundt konseptet pepperkakehus(bygging), hører også med.

I dag skal vi bygge dette huset.



Byggforskrifter
SINTEF har en praktisk og informativ byggforskrift for pepperkakehus: "Spiselige byggverk – pepperkakehus", BAK10. Denne bør alle seriøse pepperkakehusbyggere sette seg inn i og følge.

Ingredienser
Sant å si, så har vi best erfaring med å bruke kjøpedeig til pepperkakehus, da vi synes at hjemmelaget deig hever seg for mye. Pepperkakehus av hjemmelaget deig smaker dog veldig mye bedre, så hvis du prioriterer smak fremfor høy pepperkakebyggepresisjon, anbefaler jeg vedlagte oppskrift på "Oldemor Hildurs pepperkaker": en utrolig god oppskrift, som jeg har fått av Harriet Vane.

I tillegg til deig, trenger du en halvfull stekepanne med sukker til smelting. (NB! Varmt! Se tabell 135 i BAK10 for "Vanlige ulykker forbundet med høy temperatur, samt forebyggende tiltak".)

Du trenger også 1–1,5 kg melis til pynting, avhengig av dekoreringsgraden, 3–6 eggehviter til melisglasuren, samt godteri etter eget ønske til pynt. Dersom melisglasuren skal farges, trenger du også konditorfarge til dette.

Helt til slutt trenger du tilstrekkelige mengder rødvin. (Optional) Vi gjør for øvrig oppmerksom på at akkurat dette utstyret ikke er i tråd med gjeldende forskrifter. Se BAK10, punkt 136. Dette punktet er heller ikke i tråd med forskriftens punkt 133 "Barnearbeid". Jeg anbefaler å kutte denne ingrediensen hvis du tenker å bygge huset sammen med et eller flere barn. Jeg advarer dog om at denne modellen kan være lite barnevennlig.

Nødvendig utstyr
Et stort, tungt kjevle er obligatorisk. Likeså kjøleskap – med mindre du er hard core, slik min mormor var: hun kjevlet alltid ut julebaksten i kjelleren. Og vi snakker ikke om noen snill kjellerstue da altså. Vi snakker om en iskald råkjeller fra 30-tallet. Ja, jeg mener ikke at man skal kjevle ut deigen inne i kjøleskapet (igjen, med mindre du er virkelig hard core), men deigen skal ligge kaldt absolutt hele tiden, bortsett fra når den bakes ut. Restene legges tilbake i kjøleskapet og brukes først når all den nye deigen er oppbrukt.

Skape kniver og vinkelhake er et must. Jeg bruker kokkekniv til å skjære ut de lange delene og grønnsakskniv til å skjære ut detaljer og hull. Vinkelhaken er nødvendig for å rette opp sider og hjørner når deigbitene er lagt på brettet. Ekstra store deler kan med fordel kjevles og skjæres ut rett på stekeplaten.

Du trenger også en saks til å klippe ut papirmalene med, samt en penn eller blyant til å notere på malen hvor mange peppekakedeler av den aktuelle malen du har brukt. Husk at noen av delene skal kopieres mange ganger, og det er dumt å lage for få og kjedelig å lage for mange.

NB. Det er linket til malen nederst i dette innlegget.

Å sette begrensninger
Prosjekter har en tendens til å eskalere, hvis man ikke passer på. Vi bygger alltid pepperkakehuset på det samme fatet hvert år. Faktisk er den eneste absolutte regelen vår når det kommer til pepperkakehuskonstruksjon, at ingen hus skal gå utover grensene for dette fatet. Denne regelen forhindrer ekspandering i bredden og dybden. Senere års studier har vist at en pepperkakehusboks hadde vært lurere enn et peppekakehusfat; boksen ville nemlig også forhindret ekspandering i høyden.

Utføring
Klipp ut delene fra malen. Merk de delene som skal bakes flere ganger grundig.
Deigen kjevles ut i henhold til forskriftsmessig tykkelse og skjæres ut med kniv.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av BAK10
Bygningsdelenes tykkelse.
Tykkere bygningsdeler gir mindre varmetap og dermed lavere energibehov til oppvarming. Energikravene tilfredsstilles ved at pepperkakedeigen (massen) valses ut til 3–4 mm tykkelse, se pkt. 421. Med korrekt mengde hevemiddel i deigen vil dette gi tilstrekkelig tykke bygningsdeler.

Mengde isolerende pynt.
Jo mer isolerende pynt som festes på bygningsdelene, jo lavere blir varmetapet og energibehovet. BAK10 stiller krav om minimum 1 mm 212 melisisolasjon på alle takflater. Vær oppmerksom på at
man må foreta særskilt prosjektering av bæresystemet ved store melislaster (egenlast eller nyttelast) og pynte- laster (nyttelast).
Merk at ved bygging av passivpepperkakehus, sier forskriften at massen bør valses ut til en tykkelse på 4,5 mm. Dette krever i sin tur lengre steketid. Jeg gjør oppmerksom på at modellen ikke er testet som passivpepperkakehus og at et vellykket resultat følgelig ikke kan garanteres.

Videre om utførelse sier BAK10:
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av BAK10
Elementproduksjon
Utvalsing av masse. Del massen i mindre emner. Elt hvert emne så smidig at det kan valses ut mellom to plastfolier. Plastfolie hindrer massen i å sette seg fast på valsen og minsker bruken av tørrstoff (hvetemel). Prøv deg fram til riktig utvalsingstrykk slik at du unngår å ødelegge massen. Ferdig utvalset masse skal ha en tykkelse på 3–4 mm.

Utskjæring av elementer.
Bruk pappmaler som deigen skjæres ut etter, se fig. 323 og 422. Større figurer og store deler til byggverket bør skjæres ut direkte på stekeplata så de ikke mister formen når de flyttes fra bakebordet til plata. Stekeplata må være smurt eller dekket av bake- papir. Det er nødvendig å ha 30 mm avstand mellom elementene på plata på grunn av heving under stekin- gen.

Steking.
Produksjonen stekes ved 175 °C. Store elemen- ter trenger opp til 15 min. opphold i ovnen, mens små elementer trenger ca. 10 min. Steketidene er veiledende og må tilpasses den enkelte ovn.
Videre:
Sitat:
Etterjustering og tetting av bygningselementer
Renskjæring. Etter steking kan elementene renskjæres med skarp kniv mens de ennå er varme. Elementene skal heve under steking, men fortsatt være symmetriske, og relativt jevne i kantene. Legg pappmalene på ferdig stekte byg- ningselementer for å identifisere et eventuelt behov for større justeringer.

Tetting av sprekker og hull gjøres med kremmerhus fylt med melisglasur. Polyuretanskum skal ikke brukes. Bygningselementene bør være avkjølt før tetting. Glatt gjerne ut tykke melisfuger med en smørkniv til slutt.
Etter steking skal du ha oppnådd følgende resultat:


Avkjøl delene helt før du begynner å sette dem sammen med smeltet sukker.

Merk at de fire første sidene i maldokumentet limes sammen til dette resultatet.



Dette kan med fordel brukes som underlag for pepperkakehuset, slik at du monterer de ulike delene rett på papiret. (Papiret kan du etterpå dekke over med melisglasur, bomull eller andre ting som dekker godt. Se for eksempel bildet øverst.

Dekorasjon
Til pynting bruker jeg melisglasur. Denne lages på følgende måte:
4 eggehviter, piskes stive
1 dråpe sitronsaft blandes i
Melis til passe mengde. (Jeg vet at vi hater oppskrifter som sier slik, men det finnes altså ikke noen måte å beregne mengden melis på, siden den avhenger av størrelse på eggene og mengden eggehvite i forhold til plommen. Bær over med meg.)

Bland melis med eggehvitene til du har en ikke-rennende, men ikke helt stiv masse. Pisk deretter blandingen med miksmaster. Ikke nøl med å helle i mer melis hvis du tror at blandingen ikke blir tykk nok. Pisk lenge (minst ti minutter).

Test om massen er ferdig ved å klemme sammen en liten mengde glasur mellom tommel og pekefinger. Dersom glasuren lager en spiss "fjelltopp" på begge fingrene når du drar dem fra hverandre, er den klar til bruk. Dersom fjelltoppene faller ned raskt, trenger du mer melis. Dersom glasuren kjennes tykk nok ut, men ikke topper seg, har du enten ikke pisket lenge nok eller trenger mer melis.

Pynt til slutt med godteri etter foretrukket type.

Da skulle du være godt rurstet til å bygge pepperkakehus.

Under vises modellen også fra siden og bakfra.





NB! Malen finner du her.

Oppskrift på Oldemor Hildurs pepperkaker finner du her

Lykke til!

Kommentarer totalt 51  

Kommentarer

Gammel
Palmen sin avatar


Pepperkakeslottbakingen deres er helt utrolig. Det er jo kunstverk! Takk for fin luke!
Postet 03-12-12 kl 07:41 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar


Jeg har laget pepperkakehus to ganger i mitt liv, og de ble ikke akkurat minneverdige. Og så leste jeg og lo godt av SINTEFs byggforskrift. Det er nok der jeg har sviktet.
Postet 03-12-12 kl 07:53 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Postet 03-12-12 kl 08:08 av him him er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
De er så flotte de husene deres!
Postet 03-12-12 kl 08:36 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Dere har virkelig tatt pepperkakehusbyggingen et par hakk lenger enn de fleste.
Postet 03-12-12 kl 08:38 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Mitt kommer til å bli akkurat maken. Helt sant.
Postet 03-12-12 kl 08:39 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Imponerende! Og jeg syns det er enda festligere at SINTEF har egen norm for pepperkakehusbygging.
Postet 03-12-12 kl 08:40 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar

Bøyer meg i støvet, virkelig!! Fantastisk! Etter jul skal jeg vise denne til mannen, så kan han øve seg hele 2013 før han går i gang med noe av dette kaliberet . Flott luke!
Postet 03-12-12 kl 08:40 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Wow! Vi er ikke helt der, gitt. Imponerende saker!
Postet 03-12-12 kl 08:50 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Dere er helt rå på pepperkakehus
Postet 03-12-12 kl 08:53 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 03-12-12 kl 09:03 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Beckett sin avatar
Wow! For et pepperkakehus! Jeg er mektig imponert. Og så ble jeg inspirert, og fikk lyst til å bygge (en enklere modell) selv.
Postet 03-12-12 kl 09:06 av Beckett Beckett er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Dere er helt fantastiske. Etter etpar forsøk med pepperkakehus, innser jeg at vi aldri aldri skal prøve oss på dette....
Postet 03-12-12 kl 09:25 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fantastisk! Dere er skikkelig flinke, jeg har jo sett et par av de husene/slottene live også. Og det er ingen tvil om at dere gjør jobben grundig!

Byggeforskriften er kjempefin. Og instruksene dine var jo veldig informative og grundige også - vi har ikke prøvd oss på å bygge noe på årevis, men jeg får jo alltid lyst når jeg ser hva dere greier!
Postet 03-12-12 kl 09:29 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Fantastisk hus.

Jeg er imponert og tør ikke vise bildene til lillesøster. Hun er allerede sur for at vi ikke lager pepperkakehus.
Postet 03-12-12 kl 09:32 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Christa sin avatar
Helt fantastisk!

Vi bygget i helgen, ikke heeeelt som deres, men brukte dere som inpirasjon!
Postet 03-12-12 kl 09:34 av Christa Christa er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Jeg blir helt SVETT av å lese.
Det er jo et fantastisk hus!!
Postet 03-12-12 kl 09:47 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Herlig!

Jeg synes jeg strekker meg langt når jeg vurderer å lage huset fra bånn av i år.
Postet 03-12-12 kl 09:53 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Spoon sin avatar
Wow! Fristet til å prøve, får høre med ingeniøren.
Postet 03-12-12 kl 09:54 av Spoon Spoon er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Den byggforskriften er helt konge og det er jammenslottet deres også.
Postet 03-12-12 kl 09:57 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Wow!

Mal og bilde oversendt husets byggherre, så får vi se hvar det blir til her. Jeg mistenker det blir en del kjefting hvis han går i gang med noe sånt.
Postet 03-12-12 kl 09:58 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Wow! Jeg vet ikke om ekteskapet vårt ville overleve et slikt prosjekt. For oss er Mummihuset noe ambisiøst.
Postet 03-12-12 kl 10:14 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Teo! Og så elsker jeg BAK10.
Postet 03-12-12 kl 10:15 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
BAK10 Er hysterisk, og slottet deres er imponerende! Jeg står i støvskyen med rennende øyne og innser at mine to små vokser opp med store mangler i sitt liv, for sånne byggverk vil aldri oppstå her.
Postet 03-12-12 kl 10:30 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg er så imponert!
Postet 03-12-12 kl 10:50 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Dere har tatt pepperkakehusbaking til et helt annet nivå.
Postet 03-12-12 kl 11:13 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Pingis sin avatar
Det ser helt fantastisk ut!
Postet 03-12-12 kl 11:15 av Pingis Pingis er aktiv nå
Gammel
Karamell sin avatar
Postet 03-12-12 kl 11:36 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Jeg prater til alle hvert år om De Jeg Kjenner som lager fantastiske peperkakebyggverk . Jeg har til og med vist fram bilder av deler og slikt.
Postet 03-12-12 kl 11:51 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Postet 03-12-12 kl 11:58 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar


Det er veldig morsomt hvert år å se hva dere bygger.
Jeg prøvde et år på å lage, men endte med å kaste stekepanna i søpla...

Det derre varme sukkeret altså.
Kan man evt bytte ut rødvinen med noe annet???
Postet 03-12-12 kl 12:03 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg har etter flere års forsøk innsett at jeg aldri, aldri kommer til å greie å bygge noe slikt. Så derfor elsker jeg at dere gjør det, slik at jeg bare kan beundre.
Postet 03-12-12 kl 12:42 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for hyggelige kommentarer, alle sammen. Det var egentlig ikke meningen å poste enda et "Se så fine pepperkakehus vi bygger"-innlegg. Denne gangen var hovedpoenget først og fremst å dele fremgangsmåte og tips og triks.
Sitat:
Kan man evt bytte ut rødvinen med noe annet???
Ja, det bør gå veldig greit. Hvitvin eller øl burde fungerer veldig fint. Jeg er litt mer skeptisk til effekten av sprit, men for all del. Det kan sikkert gi en morsom vri, både på konstruksjonen og på dekorasjonen.
Postet 03-12-12 kl 12:45 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fantastisk luke! Jeg viser byggverkene deres til mannen hver advent, og han veksler mellom stum beundring og angst.
Postet 03-12-12 kl 12:52 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fortsatt like imponert, og gleder meg til hva dere klarer å få frem i år. For det regner jeg med at blir grundig dokumentert!
Postet 03-12-12 kl 13:03 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg har god erfaring med champagne til de fleste krevende prosjekter.
Postet 03-12-12 kl 13:08 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Fantastisk!

Siden vi reiser vekk i år, vet jeg ikke om vi prioriterer dette, men kanskje. jeg har nylig fått ideen om å bruke pastamsakin til utvalsing av deig. Det er tids- og arbeidsbesparende i fht å produsere mindre elementer.

Rødvin trengs så absolutt, ja.
Postet 03-12-12 kl 13:11 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Fantastisk! Jeg er stum av begeistring.
Postet 03-12-12 kl 13:37 av Mex Mex er aktiv nå
Gammel
Pebbles sin avatar
Imponerende, altså! Vi outsourcer pepperkakehus (-skip/-borg) byggingen til barnas morfar.
Postet 03-12-12 kl 16:07 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 03-12-12 kl 16:13 av star star er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
For å si det med Murakami: DU HÆNDELS!

Postet 03-12-12 kl 16:41 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Nasse sin avatar
Imponerende!
Postet 03-12-12 kl 17:03 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fantastisk slott!! Og Bak10 er bare herlig.
Postet 03-12-12 kl 18:08 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Jeg har bare Montert pepperkakehus fra ICA, men kjenner jeg fikk lyst å prøve dette. Tror barna hadde syntes det var digg!
Postet 03-12-12 kl 18:52 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Libra sin avatar
Jeg skulle ønske vi greide å få gjennomført noe likt her. Men jeg er vel egentlig den eneste som ønsker det. Man skulle tro st to stk hankjønn kunne ha vært bittelitt interessert i bygningsarbeid.
Postet 03-12-12 kl 19:02 av Libra Libra er ikke aktiv
Gammel
Mrs. Longbottom sin avatar
Helt fantastisk, rett og slett. Vi har så lyst å bygge dette huset. Jeg skrev ut malen i dag, men syns delene så så små og knuslete ut. Skal (kan) den skrives ut i A3?
Postet 03-12-12 kl 19:23 av Mrs. Longbottom Mrs. Longbottom er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Mrs. Longbottom. Jeg tror det er A4 som er rett, men jeg skal dobbeltsjekke med mannen når han kommer hjem. Delene er ikke store. De er til gjengjeld ganske mange.
Postet 03-12-12 kl 19:50 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Nå har jeg dobbeltsjekket. Delene skrives ut i A4.

Du kan sikkert skrive ut i A3 også, men det vil bli et enormt hus, og jeg garanterer ikke at konstruksjonen vil holde.
Postet 03-12-12 kl 21:05 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Dere er så kule!
Postet 03-12-12 kl 22:17 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Dere er virkelig eksepsjonelt flinke pepperkakehusbyggere. Jeg får alltid lyst til å bygge selv når jeg ser bildene, det er flere år siden pepperkakehus for min del. Men kanskje en dag.
Postet 04-12-12 kl 07:49 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no