Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-19 kl 07:23 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

17

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Vi er i innspurten på julestria, og de fleste av oss har sin fulle hyre med å holde rede på gaver, de syv sorter og sprø svor på ribba. Derfor tenkte jeg at det kunne være litt greit med en liten pause, og jeg har laget en aldri så liten julereisequiz til dere. Dere svarer i kommentarfeltet, men bruk spoilerknappen. Løsningen kommer i kveld klokken 22.00.

Oppgave 1:

Like før den første brøt ut, hendte det en tragisk ulykke som tok over 1000 liv. Et naturfenomen var i utgangspunktet årsaken til ulykken, men en nordmann fikk skylda. Navnet på “en av de involverte” i ulykken leder deg til et land, og navnet på landets nasjonalsang passer godt til det som hendte like etter ulykken, (nevnt først i oppgaven.) Reis til hovedstaden i landet.

Oppgave 2:

Du rusler rundt i gatene i hovedstaden når du treffer du på en mann med et utseende og en klesdrakt du ikke ville vente å finne i denne byen. Han gir deg en lapp med den kryptiske påskriften: "Reis til hovedstaden med to navn i landet der nordiske båtbyggere en gang bosatte seg, men sluttet å oppholde seg. De lærde strides om årsaken til at sporene etter dem forsvant, men en av de villeste teoriene ble framsatt av en nordmann som hevdet at disse nordiske båtbyggerne ble kidnappet av andre sjøfarende og tvunget til arbeid på sukkerplantasjer." Hvor vil du reise?

Oppgave 3:

I denne hovedstaden møter du på en barmfager kvinne. Hun sier: byen du skal reise til ligger i et område hvis (kalle)navn oppstod ut fra en industri, som kanskje noen tror har med kroppen min å gjøre. Hva navnet egentlig henviser til, kan dette bildet gi et hint om, sier hun og viser fram et bilde på en datamaskin av en kjent steinsøyle fra Norge. Byen du skal reise til har et navn av italiensk opprinnelse. Hvor skal du dra?

Oppgave 4:

Under en liten byvandring treffer du på en eksentrisk figur med mørkt hår og klær fra en annen tid. «Hey you!» sier han. «Du skal til byen der mitt store idol både bodde og døde». Du blir litt overrasket over at han snakker norsk. «Her har du et hint til», legger han til og rekker deg en nøkkel med en nøkkelring der et tresifret tall er inngravert. Det er blod på nøkkelringen. «Sov godt, og drøm søtt» sier han, skjærer en grimase og blir borte i folkemengden. Hvor skal vi reise?

Oppgave 5:

Vel framme i denne byen blir du møtt av en mystisk person som gir deg en konvolutt. I den ligger det tre ting som gir deg et hint om hvor neste mål er:
• Et bilde av en eksotisk, vulkansk øy i Stillehavet.
• Et kart over en by med fire "land", denne ikke fullt så eksotisk.
• Et bilde av en skallet mann, som står foran et serveringssted med et guffent navn.
Hvor skal du reise?

Oppgave 6:

I denne byen blir du overrasket av å befinne deg på et kostymeball. En av de maskekledde festdeltagerne kommer mot deg, og hvisker hest til deg: «Du skal reise til et langt varmere sted, til en by som ikke er kjent for noe særlig mer enn å bære samme navn som meg. Byen planla et søksmål mot de som eier meg, men det ble ingenting av. I dag reiser mange dit bare på grunn av navnet. Jeg kan også nevne at byen ligger ved stedet der to elver møtes.» Hvor vil du reise?

Lykke til, og så vil jeg ønske alle sammen en riktig god førjulstid!

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Eia sin avatar
Ho-ho, quiz!

Må vente til i ettermiddag, da.
Postet 17-12-19 kl 09:00 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Ah, julelabyrint. Må se på den i ro og mak i kveld.
Postet 17-12-19 kl 10:23 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Oi, wow.
Her må de små grå til pers. Dette var ikke helt enkelt.
Postet 17-12-19 kl 10:27 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Dette var jo nærmest umulig.
Jeg prøver meg på første oppgaven;


Jeg er litt usikker på hele resonnementet.
Men jeg tror kanskje det kan være ulykken RMS Empress of Ireland som kolliderte med et norsk frakteskip SS Storstad, 29 Mai 1914. Altså rett før WW1 brøt ut.
Så tror jeg det er Polen og Warszawa vi skal frem til, selv om jeg er usikker på hvor polakken evt kommer inn. Men Polens nasjonalsang heter «Poland Is Not Yet Lost» og kan passe godt inn
Postet 17-12-19 kl 13:42 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Dette pleier jeg egentlig å være god på, men nå kjennes hodet mitt helt blåst ... og det er det nok mange årsaker til.
Postet 17-12-19 kl 14:11 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Chiffre sin avatar
1.
Dublin. Som Mex sier, kollderte SS "Storstad" med RMS "Empress of Ireland", og Irland har en nasjonalsang som heter "The Soldier's Song".

2.
Nuuk/Godthåb. Norrøn bosetning som forsvant på 1400-tallet. Thor Heyerdahl mente (i et ikke alt for lyst øyeblikk) at de ble kidnappet av portugisiske sjørøvere.

4.
Her får jeg assosiasjoner til "The Dakota" på Manhattan, hvor John Lennon bodde og ble skutt, og "Rosemary's baby" ble spilt inn. Men hvem er den norsktalende?
Postet 17-12-19 kl 14:52 av Chiffre Chiffre er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Sorry at den er litt vanskelig altså, men når man skal ha oppgaver som ikke er direkte søkbare så må man rusle litt rundt grøten.
Postet 17-12-19 kl 15:09 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Når det gjelder oppgave 4 så tenkte jeg først
at det kunne dreie seg om H.H. Holms og mordhotellet hans, og da Chicago, men vet liksom ikke om noen store idoler som kan være fra Chicago.

Og ja, kanskje Chiffre nok har rett i at det er Dublin og ikke Warszawa på den første.
Postet 17-12-19 kl 16:00 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Ok, da skal jeg prøve å gi noen hint, hvis noen trenger det:

1. Her har fasiten allerede blitt presentert. Flott!

2. Her også, supert!

3. Boobs!

4. 306

5. Tenk å danse med noen man ikke kjenner!

6. Nanananana....
Postet 17-12-19 kl 20:17 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
1. Dublin (Empress of Ireland kolliderte med norsk skip i tåke utenfor Canada)
2 Nuuk/Godthåb (mannen min leste mye kaperfart/pirat/slavehandlerhistorie og tok den umiddelbart!)
3 Henningsvær!!! Nordens Venezia!! På Austvågøy! Matmora og bergverksindustri og malm!
4 Mississipi (Elvis, født i 306?)
5 Kristiansund/Tahitifestivalen (aner ikke hvem den skallede er? Alnæs?)
6 Batman i Tyrkia



Hva i all verden er nr 3???? Edit! Jeg tror jeg fant det!!!


Men det kan selvsagt være at jeg er helt på totalt villspor altså....
Postet 17-12-19 kl 21:48 av Høst Høst er ikke aktiv
Oppdatert 17-12-19 kl 22:33 av Høst
Gammel
Chiffre sin avatar
Nytt forsøk på 4 m/hint:
Memphis, Tennessee: Elvis er vel idolet, og Martin Luther King jr. bodde på rom 306 på Lorraine Motel natten før han ble skutt. (Vet fortsatt ikke hvem den norsktalende er, men Elvis-fans finnes det jo nok av )
Postet 17-12-19 kl 22:53 av Chiffre Chiffre er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Fasit:

1. Dublin

2. Nuuk/Godthåp

3. Cupertino, Silicon Valley

4. Memphis, Tennessee

5. Kristiansund

6. Batman, Tyrkia
Postet 17-12-19 kl 23:00 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Kul oppgave!
Postet 17-12-19 kl 23:21 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Ah, selvfølgelig er det Dødeladen som er plassen med det ekle navnet.
Postet 18-12-19 kl 00:34 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Utrolig morsom oppgave. Takk!
Jeg klarte bare nr 4.
Postet 18-12-19 kl 07:52 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Kirsebær sin avatar
Jeg var helt ute på alle oppgavene.
Dette var en veldig bra quiz!
Postet 18-12-19 kl 09:31 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Ved hjelp av ekstrahintet klarte jeg nr 5, men ellers må jeg skylde på "feriehode".
Postet 18-12-19 kl 10:31 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Morsom oppgave somdu må ha lagt veldig mye tid i å lage?

Må innrømme at jeg ganske fort innså mine begrensninger, altså ...
Postet 18-12-19 kl 10:41 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
amo sin avatar
Hvordan får jeg lest svarene på iPad? :frustrert:
Postet 24-12-19 kl 01:08 av amo amo er ikke aktiv
Gammel
HP sin avatar
Amo: Du kan klippe og lime til notater eller en annen teksteditor
Postet 24-12-19 kl 08:35 av HP HP er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no